همشهری‌آنلاین: اولین انتخابات بحرین بعد از ناآرامی‌های بهار ۲۰۱۱ اول آذر در حالی برگزار می‌شود که حزب الوفاق آن را بایکوت کرده‌است.

صدها هزار معترض در جريان ناآرامي‌هاي بهار 2011 با برپايي تظاهرات خواهان اصلاحات در سیستم سیاسی بحرين شدند.

حزب شیعه وفاق كه اين انتخابات را پايكوت كرده بزرگ‌ترین حزب مخالف دولت است. این حزب در سال ۲۰۱۰، 11 کرسی از ۴۰ کرسی پارلمان بحرین را در اختیار داشت.

دربار بحرین این انتخابات را ف"صلي جدید در تاریخ دموکراسی" این کشور خوانده است. اما این انتخابات تنها برای پایان‌دادن به بحران سیاسی‌ بحرین است.

در آستانه برگزاری انتخابات مجلس در بحرین، دربار این کشور اقدامات خود علیه گروه‌های مخالف شیعی را تشدید کرده‌است.

علاوه بر تعداد زیاد مخافاني که در زندان به سر می‌برند، نبیل رجب ،چهره سرشناس مدافع حقوق بشر و زینب خواجه، فعال سیاسی دستگیر شدند. این دو پس از مدتی آزاد شدند اما اعلام شد دادگاه آنها به اتهام توهین به نظام پادشاهی در هفته آینده برگزار خواهد شد. درصورت تاييد این اتهام از سوي دادگاهف اين دو بر اساس قوانین جدید بحرین با حكم حداكثر تا  هفت سال زندان و ۲۶ هزار و ۵۰۰ دلار جریمه نقدی مواجه خواهند شد.

شیعیان بحرین اکثریت جمعيت این کشور را تشکیل می‌دهند و خواهان سهم بیشتری از قدرت سیاسی هستند. نیروهای اپوزیسیون خواهان برقراری یک رفراندوم تحت نظارت سازمان ملل شده‌اند تا از طریق آن سیستم سیاسی آینده کشور تعیین شود.

پادشاه بحرین از حدود سه سال پیش وعده داد اجراي يك سري اصلاحات را در کشور داده‌است. قرار بود کمیته مستقلی برای تحقیق درباره سرکوب اعتراضات تشکیل شود ولی تا کنون این وعده‌ها عملی نشده است.

به گزارش بلومبرگ، در انتخابات امروز  حدود 350 هزار نفر واجد شرايط راي‌ دادن هستند و بايد از بين 266 كانديدا كه بيشترشان اهل تسنن هستند، 40 نفر را انتخاب كنند.

کد خبر 278675

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha