شهردار تهران که از چند روز گذشته میزبان مقامات عراقی ازجمله وزیر شهرداری‌های عراق و استاندار کربلاست، با اشاره به برنامه همکاری درازمدت میان شهرداری تهران و وزارت شهرداری‌های عراق در حوزه‌های زیرساختی، تأکید کرد: این همکاری مشترک در حوزه کارهای آموزشی، انتقال تجربیات و همچنین اجرای بخشی از پروژه‌ها خواهد بود.

واگذاری خدمات شهری کربلا به شهرداری تهران در اربعین حسینی

شهردار تهران همچنين از توافق به‌دست آمده براي خدمت‌رساني به زائران ايراني كربلا در ايام اربعين حسيني خبر داد و تأكيد كرد: براساس توافق‌هاي صورت گرفته امكانات و تجهيزات لازم به كربلا منتقل شده و خدمات خوبي به همه زائران امام‌حسين(ع) ارائه خواهد شد.

محمدباقر قاليباف، صبح ديروز در حاشيه ديدار خود با عبدالكريم يونس، وزير شهرداري‌هاي عراق طي سخناني در جمع خبرنگاران، با اشاره به تفاوت سيستم اداري شهرداري‌هاي تهران و عراق، گفت: در ايران شوراي شهرها و روستاها و شهرداري‌ها فعاليت مي‌كنند و ساختار هر شهر مستقل است اما در عراق وزارتخانه شهرداري وجود دارد كه اشراف كاملي در حوزه‌هاي برنامه‌ريزي براي شهرداري‌ها دارد. وي به مباحث مطرح شده در اين ديدار اشاره و بيان كرد: اميدواريم بتوانيم در حوزه‌هاي خدمات شهري و مسائلي همچون آب، فاضلاب و زيرساخت‌ها كه برعهده وزارتخانه شهرداري‌هاي عراق است همكاري داشته باشيم و اين همكاري را با اولويت شهرهاي مهم عراق به‌صورت جدي دنبال كنيم.

به گفته شهردار تهران اين همكاري مشترك در حوزه كارهاي آموزشي، انتقال تجربيات و همچنين اجراي بخشي از پروژه‌ها خواهد بود. محمدباقرقاليباف درباره حضور شهرداري تهران در ايام اربعين براي خدمت‌رساني به زائران حسيني نيز اظهار داشت: به‌دليل اينكه اربعين حسيني يك حركت جدي فرهنگي و اعتقادي جهان اسلام و تشيع، مخصوصا در كربلاست، مقرر شد اين همكاري را به‌طور ويژه داشته باشيم تا بتوانيم بيشتر از گذشته در حوزه خدمات شهري كمك كنيم. وي تأكيد كرد: اساس برنامه‌هاي مشترك در كار درازمدت است تا در حوزه زيرساختي و بخش‌هاي مختلف شهرهاي بزرگي مثل بغداد، مراكز زيارتي و حاشيه شهرها اقدامات را دنبال كنيم.

شهردار تهران درباره نحوه دنبال‌كردن همكاري‌هاي مشترك، گفت: بخشي از اقدامات در حوزه طراحي و كارهاي مشاوره‌اي و بخشي نيز پروژه‌هاي پيمانكاري است چراكه در شهر تهران شركت‌هاي متعددي هستند كه اقدامات را اجرايي مي‌كنند و حتما در هماهنگي‌هاي بعدي بخش خصوصي در عراق كارها را انجام مي‌دهند. قاليباف در حاشيه ديدار خود با استاندار كربلا نيز طي سخناني در جمع خبرنگاران، با اشاره به مهم‌ترين موضوعات مطرح‌شده در اين نشست گفت: در ايام اربعين حسيني جمعيت چند‌ميليوني زائران امام حسين(ع) در كربلا حضور دارند و در اين ميان موضوعات شهري نيز از مسائل مهم براي زائران است از اين‌رو در اين ديدار توافق‌هاي خوبي صورت گرفت تا شهرداري تهران به‌مدت يك هفته در ايام اربعين، موضوعات مربوط به خدمات شهري كربلا را دنبال كند. شهردار تهران ادامه داد: در حوزه برنامه‌هاي مشترك درازمدت نيز قرار شد به موضوعاتي همچون زيباسازي شهر كربلا، حمل‌ونقل و ترافيك و... كمك كنيم. براساس مذاكراتي كه با شهرداري و استانداري كربلا و همچنين وزارت شهرداري‌هاي عراق داشته‌ايم، اين پروژه‌ها نيز همچون ساير پروژه‌هاي بين‌المللي، روال قانوني خودش را طي مي‌كند.

عقيل الطريحي، استاندار كربلا هم در سخناني در جمع خبرنگاران با اشاره به ديدار سال گذشته خود با شهردار تهران، گفت: اين ملاقات رسمي به‌منظور پيگيري مسائل مطرح شده در ديدار گذشته بود و طي آن توافق‌هاي بسيار خوبي نيز ميان دوطرف صورت گرفت.

عمران تهران زبانزد عراقي‌ها

عبدالكريم يونس، وزير شهرداري‌هاي عراق درباره ديدار خود با قاليباف به خبرنگاران گفت: جلسه‌اي را برگزار كرديم و قرار شد زمينه‌هاي هماهنگي و همكاري ميان شهرداري و وزارتخانه صورت گيرد. وزير شهرداري‌هاي عراق در ادامه درباره بازديد خود از فضاي شهر تهران و روند پيشرفت و توسعه پايتخت نيز گفت: براساس بازديدهايي كه به همراه مديران از تهران و خدمات شهري اين شهر داشتيم، اقدامات صورت گرفته بسيار جالب بوده است؛ حتي پيش از اين نيز بازديدهايي از شهرهاي اروپايي داشتيم اما به‌نظر ما عمران تهران بسيار بهتر از اين شهرهاست. يونس در پايان ابراز اميدواري كرد كه وزارت شهرداري‌هاي عراق بتواند از خدمات شهرداري تهران استفاده كرده و نسبت به انتقال خدمات به عراق اقدام كند.

کد خبر 278654

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha