جمعه ۴ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۵
۰ نفر

شهردار آمستردام هلند میزبان صدهانفر از شهرداران شهرهای اروپا و آمریکا بود تا ایده تشکیل کنگره جهانی شهرداران جهان را با آنها مطرح کند؛ کنگره‌ای که اگر تشکیل شود، بزرگ‌ترین نهاد حاکمیتی جهان خواهد شد.

اين ايده مشترك ابرهارد ون‌در‌لان شهردار آمستردام و پروفسور بنجامين باربر انگليسي است كه كتابي با عنوان «شهرداران بر جهان حكومت مي‌كنند» را منتشر كرده‌است. اين دو با اشاره به تغيير نگاه حاكميتي به جهان امروز، مي‌‌گويند شيوه اداره جهان بايد تغيير كند. يكي از استدلال‌هاي آنها در تغيير نگاه حاكميتي به جهان، مقايسه 2 آمار نظرسنجي در آمريكاست.

جديدترين نظرسنجي در آمريكا نشان مي‌دهد كه اعتماد مردم به كنگره اين كشور به زير 12درصد رسيده‌است. اين در حالي است كه براساس همين نظرسنجي، ميزان اعتماد آمريكايي‌ها به شهرداران شهرهاي مختلف اين كشور بين 60 تا 65 درصد است. از سوي ديگر در جهان امروز بودجه كلانشهرهايي مانند استانبول، داكا و سائوپائولو، بسيار بيشتر از بعضي كشورهاي دنياست. يعني اداره يك كلانشهر اكنون كم از اداره يك كشور نيست. آمارهاي سازمان ملل نشان مي‌دهد، شمار شهرنشين‌هاي جهان به سرعت رو به افزايش است. همه اين اطلاعات را كه كنار هم بگذاريم، به اهميت نقش شهرداران در اداره جهان بيشتر پي‌مي‌بريم.

طراحان ايده تشكيل كنگره جهاني شهرداران جهان قصد دارند سال آينده بيش از 600 شهردار از سراسر جهان را براي حضور در اين كنگره به لندن دعوت كنند. اين كنگره قرار است به نيروي سياسي جديدي در جهان تبديل شود كه با تكيه بر دستاوردها و تجربيات محلي، به حل مشكلات جهاني بپردازد.شهرداران ظرفيت استفاده نشده زيادي براي حل مشكلات شهرهاي خودشان و مشكلات جهاني دارند، زيرا آنها محدوديت‌هاي سياسي و ملي دولتمردان را ندارند و با توجه به اينكه روزانه با مشكلات شهري روبه‌رو هستند، ديدگاهي واقعي‌تر از دولتمردان نسبت به مشكلات و چالش‌ها دارند.

طراحان ايده كنگره شهرداران جهان مي‌گويند قرار نيست اين كنگره مكاني براي گپ زدن و سخنراني باشد. آنها اميدوارند كه قوانين و مقررات حاكم بر جهان، در حوزه‌هاي مختلف، از تغييرات آب‌وهوايي و محيط‌زيست تا مقابله با جرائم سازمان‌يافته و بهبود زيرساخت‌هاي شهري، توسط اين كنگره بازنويسي شود. آنها مي‌گويند قانون اساسي حاكم بر جهان توسط شهرداران قابل بازنويسي است چراكه اگر كساني صلاحيت تصميم‌گيري در سطح جهاني، ارائه پيشنهادهاي مفيد براي مقابله با چالش‌ها يا هشدار درباره مشكلات زندگي انسان‌ها در آينده را داشته باشند، حتما اين افراد شهرداران كلانشهرهاي جهان هستند.

کد خبر 273113

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha