همشهری آنلاین: سیزدهمین دوره لیگ برتر والیبال بانوان به مانند لیگ‌های گذشته از همان ابتدا مشکلاتی را به همراه دارد.

بانوان والیبال

به گزارش ایسنا، سیزدهمین دوره لیگ برتر والیبال بانوان از پنج شنبه 29 آبان ماه با حضور 6 تیم آغاز می‌شود. تیم ذوب آهن اصفهان با پنج عنوان قهرمانی پیاپی که بین سال‌های 84 تا 88 به دست آمد، پرافتخارترین تیم حاضر در این رقابت‌هاست. ذوب ‌آهن همچنین سه نایب قهرمانی و یک عنوان سومی را نیز در کارنامه دارد و فریبا صادقی هدایت این تیم را در فصل جدید بر عهده گرفته است.

به غیر از تیم اصفهانی که هر سال در لیگ شرکت می‌کند تیم‌های میزان خراسان، دانشگاه آزاد تهران، شهرداری ارومیه ، هیات فارس و گاز تهران دیگر تیم‌های حاضر دراین دوره لیگ هستند.

تیم گاز به عنوان قهرمان دوره گذشته بازی‌ها با در اختیار داشتن بازیکنان زیادی از تیم ملی بزرگسالان، امید زیادی برای تکرار عنوان قهرمانی خود دارد. سیما صدیقی سرمربی تیم ملی والیبال بزرگسالان ایران به عنوان نفر اول کادر فنی در گاز حضور دارد.

میزان خراسان هم با در اختیار داشتن میترا شعبانیان تیم خوبی را برای حضور در لیگ برتر آماده کرده است. میزان تیم تازه وارد لیگ برتر است و به نظر می‌رسد می‌تواند برای مدعیان قهرمانی درسرساز باشد و جام سیزدهم را از آن خود کند.

دانشگاه آزاد هم به نسبت سال گذشته تغییرات عمده‌ای نکرده است و مریم هاشمی همچنان در راس کادر فنی تیم قرار دارد.

تیم دانشگاه آزاد در دوره قبل بازی‌ها در حالی که تا بازی آخر شانس قهرمانی داشت با شکست برابر گاز به مقام سوم دوازدهمین دوره لیگ برتر رسید. این بار شاگردان هاشمی تلاش می کنند ناکامی روز پایانی دوره قبل را با قهرمانی در فصل جدید جبران کنند.

تیم‌های شهرداری ارومیه و هیئت فارس دو تیم ناشناس این دوره از لیگ هستند که با وجود تازه وارد بودن می‌توانند مشکلات زیادی را برای تیم‌های مدعی به وجود بیاورند.

تیم نفت امیدیه هم قبل از آغاز لیگ برتر به دلایل مالی از شرکت در مسابقات انصراف داد؛ اتفاقی که سال‌های قبل هم افتاده بود.

در سال‌های گذشته هم مشکلاتی از این قبیل به وجود آمده بود که شاید بتوان گفت بیش از 80 درصد آن‌ها به دلایل مالی رخ داده است. مشکلی که سال‌هاست نه تنها فدراسیون والیبال بلکه فدراسیون‌های دیگر در تلاش برای رفع آن‌ها در بخش بانوان هستند؛ تلاشی که تاکنون نتیجه مثبتی را نداشته است و هرسال، در هر دوره لیگ و در هر رشته‌ای از ورزش بانوان دیده شده است.

در این شرایط بیش از همه به بازیکنان و مربیان تیم‌های باشگاهی بانوان لطمه وارد می‌شود. افرادی که بدون اینکه حمایت خوبی از آن‌ها انجام شود باز هم با امید زیادی هر دوره لیگ را آغاز می‌کنند تا شاید در فصل جدید نگاه‌ها به والیبال و ورزش بانوان تغییر کند و کمی از پول‌های میلیاردی ورزش مردان به سمت ورزش بانوان سرازیر شود.

مشکلات والیبال بانوان هم‌چنان ادامه دارد و صعود یک پله ای تیم والیبال بانوان در مسابقات قهرمانی آسیا نیز نتوانسته سایه این مشکلات را از سر این رشته بر دارد.

پیش از این عنوان می‌شد که فدراسیون و اسپانسرها منتظر یک اتفاق در والیبال بانوان هستند تا اطمینان در آنها به وجود آید و به سرمایه گذاری و برنامه‌ریزی درست و پایه ای برای این تیم‌ها روی بیاورند اما آنچه که در عمل مشخص شد چیزی غیر از این بود.

بنابراین مشخص شد این مشکلات ریشه‌ای‌تر از آن است که با صعود یک پله در آسیا رفع شود. برنامه‌ریزی برای ورزش بانوان باید کارشناسانه‌تر باشد و فدراسیون والیبال نیز به تنهایی نمی‌تواند بار همه این مشکلات را بردوش بکشد.

والیبال بانوان احتیاج به یک نگاه جامع تر دارد تا از این بن بست رها شود. نگاهی که نباید به امروز و فردا موکول شود و باید از همین امروز و از لیگ سیزدهم آغاز شود.

برنامه هفته اول لیگ برتر والیبال بانوان:

پنج شنبه 29 آبان (ساعت 15)

دانشگاه آزاد تهران - شهرداری ارومیه

هیات فارس - گاز تهران

جمعه 30 آبان ( ساعت 15)

میزان خراسان - ذوب‌آهن اصفهان

کد خبر 278469

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha