عملکرد کاروان ورزشی ایران در مسابقات اینچئون همچنان مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ عملکردی که هرچند بهترین نتیجه تاریخ ایران بوده اما با آنچه از ورزش ایران انتظار می‌رود فاصله دارد.

ورزش بانوان

 يكي ازمهم‌ترين اتفاقاتي كه در دوره اخير رخ داده عملكرد قابل توجه بانوان ايراني است. آنها با كسب 2مدال طلا، 7نقره و 7برنزبهترين عملكرد تاريخ بازي‌هاي آسيايي را رقم زدند؛ حتي بالاتر از مسابقات آسيايي تهران در پيش از انقلاب. رباب شهريان معاون بانوان وزارت ورزش در گفت‌وگو با همشهري به دلايل اين موفقيت اشاره مي‌كند.

الگوي زن مسلمان ايراني

او در ابتداي اين گفت‌وگو اين موفقيت را فقط بخشي از فعاليت‌هاي معاونت بانوان مي‌داند: «برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده در بخش بانوان عمدتا در حوزه‌هاي ورزش همگاني و قهرماني تعريف مي‌شود. به هرحال نيمي از جمعيت ايران را بانوان تشكيل مي‌دهند و سلامت‌شان هم اهميت بسيار زيادي دارد. اما به هرحال ورزش قهرماني به‌خاطر مدال آوري جذابيت زيادي دارد كه در ميان رسانه‌ها بيش از همه به آن پرداخته مي‌شود. البته ما در معاونت بانوان وظيفه خودمان مي‌دانيم كه الگوي شايسته‌اي از زنان مسلمان ايراني به جامعه ورزشي جهان معرفي كنيم.»

كاروان كيفي

شهريان مدال آوري را پايه انتخاب بانوان ورزشكار براي مسابقات آسيايي اينچئون مي‌داند و مي‌گويد: «ما به اين مسابقات فقط 2يا 3ورزش را براي كمك به توسعه‌شان اعزام كرديم و اعزام بازيكنانش فقط براي آشنايي با شرايط مسابقه بود و امتياز و مقام را محاسبه نكرديم. شركت بانوان ايراني در ورزش‌هاي تنيس روي ميز و بدمينتون در اينچئون براي توسعه بود و ساير ورزش‌ها براي كسب مدال و امتيازات اعزام شدند و طبق پيش‌بيني‌ها حضور بانوان ايراني موفقيت‌آميز بود.» معاون بانوان وزارت ورزش اعتقاد دارد كه نبايد بودجه بخش بانوان را جدا كرد. او توضيح مي‌دهد كه فدراسيون‌ها خودشان به سمت تغييرهزينه كرد دربخش بانوان رفته‌اند: «ما در ورزش بانوان اصلا به‌دنبال بودجه مستقل نيستيم. چون هرجايي كه به‌دنبال بودجه مستقل رفتيم نتوانستيم درون اهداف كلان وزارتخانه باشيم. ما بخشنامه‌اي از وزارت ورزش به همه فدراسيون‌ها داديم كه آنها را مجبور مي‌كند 30درصد از بودجه سالانه را در ورزش بانوان هزينه كنند.» شهريان كه كارشناس ورزشي در حوزه بانوان هم به‌حساب مي‌آيد مشكل اصلي را نه بودجه كه استعداديابي و نيروي انساني مي‌داند: «چون قبل از اين هم به‌عنوان كارشناس ورزشي حوزه بانوان فعاليت مي‌كردم مطمئن هستم كه مشكل اصلي كشور ما براي ورزش استعداديابي است. ما براي موفقيت در ورزش قهرماني بايد آموزش را از آموزش و پرورش شروع كنيم.»

كسب مدال در المپيك

معاون بانوان وزارت ورزش از تشكيل ستاد بازي‌هاي آسيايي 2018و برنامه‌ريزي براي كسب مدال‌هاي بيشتر خبر مي‌د‌هد و به همشهري مي‌گويد: «ما در روزهاي آينده جلساتي داريم براي مسابقات 4سال آينده بازي‌هاي آسيايي؛ جلساتي كه بايد معلوم شود چه هدفي را در مسابقات دنبال مي‌كنيم. فدراسيون‌ها اين باور را دارند كه حضور بانوان ايراني مي‌تواند نتيجه چشمگيري در مسابقات داشته باشد. خوشبختانه نگاه مثبتي نسبت به ورزش بانوان ايجادشده و ماهم مي‌توانيم مانند خيلي از كشورهاي ديگر در رشته‌هايي كه پتانسيل وجود دارد و پرمدال هم هست ؛مثل تيراندازي موفق باشيم.» او در مورد احتمال كسب مدال در المپيك مي‌گويد: «حضور در المپيك ريو مستلزم كسب سهميه است. ماجلسات شوراي برون مرزي براي اعزام ورزشكاران به مسابقات را برگزار كرده‌ايم؛ براي رشته‌هايي كه اميدوار به كسب سهميه هستند. اما در المپيك نوجوانان هم ما به‌وسيله خانم كيميا عليزاده نخستين طلا را به‌دست آورديم و اصلا بعيد نيست كه اين مدال را در بازي‌هاي ريو هم تكرار كنيم.»

بانوان درراستاي اهداف نظام

شهريان گسترش ورزش بانوان را جزء اهداف به نتيجه رسيده نظام عنوان مي‌كند و به همشهري مي‌گويد: «باتوجه به نگاه حمايتي‌اي كه وجود دارد و فرمايشات مقام معظم رهبري در بحث حضور زنان ايراني در رقابت‌هاي ورزشي و البته كسب موفقيت دختران ايراني و برافراشتن پرچم مقدس جمهوري اسلامي و اثبات اين جمله كه «حجاب محدوديت نيست» و صدور حجاب به جوامع بين‌المللي حضور بانوان در ورزش تعريف مي‌شود و گسترش مي‌يابد.»

 

کد خبر 275082

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha