همشهری آنلاین: نتایج پژوهش وسیعی که توسط موسسه Action on Sugar انجام شده است نشان می‌دهد که اکثر آب میوه‌های صنعتی حتی شیرین‌تر از نوشابه‌های گازدار هستند که این مسئله برای سلامتی افراد مناسب نیست.

آب میوه‌های صنعتی به اندازه ‌ی نوشابه‌ها قند دارند

اگر می‌خواهید همیشه تناسب اندام‌تان را حفظ کنید باید حواستان به میزان قند دریافتی روزانه‌تان باشد. نتایج مطالعات محققان انگلیسی نشان می‌دهد که آب میوه‌ها و اسموتی‌های حاضری معمولا حاوی قند زیادی هستند.

محققان ترکیبات موجود در این آب میوه‌ها را بررسی کرده و میزان قند موجود در حدود 203 نوع آب میوه و اسموتی‌ها را اندازه‌گیری کردند.

معمولا این نوع نوشیدنی‌ها را به عنوان نوشیدنی‌های سرشار از ویتامین و مفید برای سلامتی تبلیغ می‌کنند. محققان مشاهده کردند یک چهارم آب میوه‌های بررسی شده حاوی قند بیشتری از کولا هستند یعنی در هر 100 میلي لیتر 10.6 گرم قند(معادل 5 قاشق چای‌خوری در هر 200 میلی‌لیتر). برخی دیگر حتی تا 8 قاشق چای‌خوری نیز دارند که حدود یک و نیم برابر قند موجود در نوشابه است.

به عقیده‌ی محققان این میزان قند در نوشیدنی‌هایی که با عنوان نوشیدنی‌های سالم برای ارتقای سلامت کودکان و بزرگسالان به فروش می‌رسند افتضاح است و بهتر است از مصرف آن‌ها خودداری شود. معمولا والدین برای فرزندانشان که میوه نمی‌خورند آب میوه می‌خرند به تصور اینکه یک نوشیدنی سالم در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند در حالیکه نوشیدن زیاد آن‌ها نتیجه‌ای جز افزایش خطر چاقی براي بچه ها نخواهد داشت.

علاوه بر این اخیرا سازمان جهانی سلامت برای مقابله با چاقی و پوسیدگی دندان‌ها درخواست کاهش میزان قند افزوده شده به این نوشیدنی‌ها را داده است. توجه داشته باشید که میزان روزانه‌ی قند برای بزرگسالان 6 حبه قند و برای کودکان 3 حبه در نظر گرفته شده است.

اما با این حال همه ی ما روزانه بیشتر از این میزان قند دریافت می‌کنیم و این قندها به صورت «پنهان» و با مصرف مواد غذایی صنعتی و فراوری شده وارد بدن ما می‌شود. جالب است که بدانید این قند پنهان بیشتر در مواد غذایی دیگری غیر از شیرینی‌جات معمولی وجود دارد. به عنوان مثال يك قاشق غذاخوری سس کچاپ حاوی حدود یک حبه قند است. بهترین راه حل این است که به جای مصرف آب میوه‌های صنعتی خودتان دست به کار شده و آب میوه یا اسموتی خانگی تهیه کنید.

منبع: topsante

کد خبر 278422

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha