همشهری آنلاین: دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا گفت: میدان جنگ میدانی بود که جوانان ما نبوغ خود را در آن به نمایش گذاشتند و از ساده‌اندیشانی که نمی‌دانند جنگ چه بود و جنگ و فرماندهان را زیر سوال می‌برند گلایه دارم.

صفوی

به گزارش تسنیم، سرلشکر سیدیحیی رحیم‌صفوی دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا بعد از ظهر امروز در همایش "دانشمند برجسته" که به مناسبت سومین سالگرد شهادت سرلشکر حسن طهرانی‌مقدم در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، گفت: عده‌ای از پژوهشگران و اندیشمندان ایرانی معاصر تاریخ تحولات علمی، سیاسی و تمدن‌سازی اسلام را از لحاظ زمان‌شناسی و تاریخی به 5 دوره اعتلا و انحطاط تقسیم می‌کنند.

وی افزود: این تمدن از قرن اول تا پنجم هجری دوره اعتلا را طی می‌کند و دانشمندان بزرگ ایرانی و غیر ایرانی خدمات بزرگی را به بشریت ارائه می‌کنند. این دوره با قرن 7 تا 11 بیداری در اروپا همزمان است و در این زمان اروپا از نظر علمی و سیاسی در اوج عقب‌ماندگی بود و هنوز دولت‌ها شکل نگرفته بودند و قرارداد وستفالی امضا نشده بود.

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا خاطرنشان کرد: دوره دوم که همزمان با حمله مغول‌ها به ایران و سایر کشورهاست از قرن 5 تا 7 قمری است. دوره انحطاط و افول علمی، تمدن و اندیشه است. اگر چه فرهنگ و تمدن اسلامی از بین نرفته بود. در دوره سوم یعنی از قرن 7 تا پایان قرون 11 هجری 3 امپراطوری بزرگ ایران، روم و عثمانی شکل می‌گیرد که از جنبه علمی، تمدنی و فرهنگی سرآمد بودند.

سرلشکر صفوی در تبیین دوره‌های بعدی تصریح کرد: دوره چهارم از قرن 12 تا اواسط قرن 13 هجری که از دوره صفویه شروع می‌شود و ما شاهد افول و عقب‌ماندگی تمدن، فرهنگ و علم هستیم. از قرون 13 تا 15 هجری یعنی دوره معاصر روحیه مبارزه ملت‌های اسلامی با استعمارگران خارجی در ایران و کشورهای عربی و آغاز نهضت‌های ملی و بیداری کشورهای اسلامی را شاهد هستیم.

وی با اشاره به فتوای توتون و تنباکو در دوره ناصرالدین شاه یادآور شد: آن فتوا کمر انگلیس را شکست و مبارزات سید جمال و امیر کبیر در ادامه همین مسیر بود.

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا با اشاره به نهضت مشروطیت گفت: این نهضت برای شکل‌گیری حکومت قانونی و از بین رفتن استبداد بود و از افتخارات بزرگ منطقه است.مبارزات برای ملی شدن صنعت نفت در سال 1329 شمسی و بیرون کردن انگلیسی‌ها از نفت ایران در حالی انجام شد که هنوز کانال سوئز ملی نشده بود و اولین مبارزات ملی از ایران آغاز شد.

سرلشکر صفوی در رابطه با مبارزات ضد استعماری و ضد استبدادی اظهار داشت: با پیروزی انقلاب اسلامی در سال 57 که در دوره پنجم رخ داد دوره تجدید حیات علمی، سیاسی، فرهنگی و تمدنی جهان اسلام آغاز شد. انقلاب اسلامی میدانی را در سیاست ایجاد کرد که اراده مردم، خواست مردم و رای مردم برای حکومت مردمسالاری دینی را سبب شد. این اتفاق بزرگی بود که زمینه‌ساز تمدن اسلامی شده است.

وی با تاکید بر اینکه اساس انقلاب اسلام بر خردورزی، توجه به علم، عالم، اندیشمند، جوانان و باز کردن برای استعدادهای درخشان است، خاطر نشان کرد: یکی از این میدان‌ها میدان جنگ بو. جنگ به عنوان یک دانشگاه میدانی شد که جوانانی که می‌خواستند خودی نشان دهند همراه با صبر، مقاومت و شجاعت وارد میدان شدند. 80 درصد فرماندهان ما در دوره جنگ دانشجو یا فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها بودند.

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا ادامه داد: ما در 8 سال دفاع مقدس از همه علوم و فنون استفاده کردیم در عملیات فاو 6 ماه عملیات طرح‌ریزی و برنامه‌ای انجام شد و غواص‌های ما به فاو می‌رفتند تا جنس زمین را شناسایی کنند و ما حدود 50 ایستگاه هواشناسی در این منطقه داشتیم. شهید حسن طهرانی مقدم یکی از آن نخبگان بود و افرادی از جمله مهدی زین‌الدین، ابراهیم همت و مهدی باکری نیز در این میدان حضور داشتند.

سرلشکر صفوی با تاکید بر اینکه شهید حسن طهرانی مقدم موسس توپخانه سپاه و پدر موشکی ایران بود اظهار داشت: میدان جنگ، میدانی بود که جوانان ما نبوغ خود را به نمایش بگذارند و شهید طهرانی مقدم یکی از مهندسان جوانی بود که نبوغ خود را ارائه داد. من از ساده‌اندیشانی که نمی‌دانند جنگ چه بود و جنگ و فرماندهان آن را زیر سوال می‌برند گلایه دارم و امیدوارم خداوند به آنها انصاف دهد.

وی تصریح کرد: ما هم اکنون در ایران اسلامی در حال زمینه‌سازی و پایه‌گذاری پیشرفت علمی، فرهنگی، تمدنی و الگو قرار گرفتن برای جهان اسلام هستیم. این ظرفیت را اندیشمندان ما، دولتمردان، سیاستمداران و مقام معظم رهبری به عنوان سکان‌دار انقلاب اسلامی و رهبر حکیم، دانا و فرزانه می‌شناسند و بر روی علم تاکید دارند. مقام معظم رهبری تاکید دارند که سرعتی که دانشگاه‌ها و علوم گرفته‌اند نباید کاهش یابد و من امیدوارم سیاستمداران ما این را درک کنند.

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا با بیان اینکه غربی‌ها نمی‌خواهند ما از این سکوی پرش حرکت کنیم تصریح کرد: آنها بر ما فشار می‌آورند چرا که می‌دانند اگر قدرت علمی به قدرت اقتصادی و سیاسی ما اضافه شود به یک قدرت بزرگ تبدیل می‌شویم ما نمی‌توانیم بدون علم کشور را مستقل نگه داریم

سرلشکر صفوی در خصوص ویژگی‌های سردار شهید طهرانی مقدم گفت: او سرداری خردمند و دانشمند عارفی بود که تفکرش قرآنی بود و از رفتار اسلامی - انسانی برخوردار بود. شهید طهرانی مقدم توانست در بحران جنگ اقتدارو بالندگی موشکی ایران را به یک قدرت امنیت‌بخش تبدیل کند..

وی افزود: شهید طهرانی مقدم یک انسان شجاع و با روحیه بود و مرد صلح و امنیت برای ایران و منطقه شناخته می‌شد. او ایران را به عنوان لنگرگاه ثبات منطقه معرفی کرد و نقشه‌های شوم دشمنان را ناکام گذاشت. آنها درک کردند که ایران با افغانستان و عراق متفاوت است.

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا با تاکید بر اینکه زبان سیاستمداران قدرتمند زبان قدرت است، ادامه داد: آنهاا چون ایران را قدرتمند دیدند نتوانستند گوشه زخمی به ایران اسلامی بزنند. زمانی که شهید طهرانی مقدم در سال 59 به سوسنگرد آمد اولین ابتکارش این بود که ادوات نظامی و آتش پشتیبانی واحدهای کوچک را سازماندهی کرد. البته در اوایل جنگ تجهیزات ما اندک بود.

سرلشکر صفوی با بیان اینکه شهید طهرانی مقدم برای عملیات فتح‌المبین توپخانه سپاه را پایه‌گذاری کرد، اظهار داشت: ما دشمن را تکِ احاطه‌ای کردیم و به پشت دشمن رفتیم. البته عزیزان ما در ارتش توپخانه داشتند اما شهید طهرانی مقدم پایه‌گذار توپخانه سپاه شد و دانشکده توپخانه را در اصفهان ایجاد کرد.

وی با اشاره به برخی دیگر از فعالیت‌های شهید طهرانی مقدم در حوزه موشکی تصریح کرد: از سال 62 که ما به سمت موشکی رفتیم من و آقای رفیقدوست در اولین سفرمان به سوریه و لیبی رفتیم که شهید طهرانی‌مقدم هم با ما بود. وقتی عملیات بیت‌المقدس را برای حافظ اسد تشریح کردم او سوالات زیادی از من پرسید و من به همه سوالات جواب دادم.

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا ادامه داد: وقتی آقای رفیقدوست گفت به ما موشک بدهید حافظ اسد گفت که شوروی از ما تعهد گرفته است که به هیچ کشوری موشک ندهیم اما به شما ‌آموزش می‌دهیم که یکی از افراد شهید طهرانی مقدم بود در یک مهندسی معکوس قطعات موشک‌ها را باز کردند و صنعت موشکی را راه‌اندازی کردند که شهید طهرانی مقدم در راس آنها بود.

سرلشکر صفوی با بیان اینکه روحیات شهید طهرانی مقدم بعد از پایان جنگ همانند دوره جنگ بود خاطر نشان کرد: او فردی بانشاط و ورزشکار بود توسعه موشکی را بنیان گذاشت و یک مرکز پژوهشی تحقیقاتی موشکی راه‌اندازی کرد. وی افکار بلندی در حوزه موشکی داشت.

وی با تاکید بر اینکه ما باید امثال شهید طهرانی مقدم، چمران و احمدی‌روشن را بشناسیم و بشناسانیم اضافه کرد: همه آنها می‌توانند الگوهای فکری، اندیشه‌ای و علمی باشند ما باید فکر، اخلاق و عمل آنها را بشناسیم.

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا با توصیه به دانشجویان تصریح کرد: محیط ملی، داخلی و منطقه‌ای را بشناسید اگر از ظرفیت‌های ملی باخبر نباشیم، مولفه‌هیا ملی را نشناسیم و تاریخ و انقلاب و رهبری را درک نکرده باشیم به نتیجه مطلوب نخواهیم رسید. مایه تاسف است که ما نتوانستیم ظرفیت علمی دانشگاه‌ها را پشتوانه دستگاه‌های اجرایی قرار دهیم و علم را به ثروت، مدیریت بهینه و ... تبدیل کنیم.

سرلشکر صفوی با اشاره به تدوین برنامه ششم در دولت گفت: دولت می‌تواند از ظرفیت علمی دانشگاه‌ها برای تدوین و اجرای این برنامه‌ها استفاده کند چرا که بزرگترین پشتوانه ما ظرفیت علمی است.

وی با بیان اینکه دشمنان نمی‌خواهند ایران پیشرفت کند و از ظرفیت‌های علمی خود بهره‌مند شود، یادآور شد: آنها می‌خواهند ما را متوقف کنند و رقبای منطقه‌ای ما را جلو بیندازند و اجازه ندهند پیشرفت علمی، اقتصادی و تمدنی و همچنین نفوذ سیاسی داشته باشیم.

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا ادامه داد: دولت‌ها موظفند رفاه، آسایش، اشتغال و نیازهای اساسی ملت‌ها را تامین کنند.

سرلشکر صفوی با تقدیر از برنامه‌های وزارت ارشاد خاطر نشان کرد: امیدواریم دولت در بخش‌هایا دیگری که به اشتغال و مشکلات جوانان مربوط است برنامه داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه ما نسبت به کشورهای پیرامونی خود از وضعیت مطلوبی برخوردار هستیم اظهار داشت: البته دشمنان فرامنطقه‌ای خواب‌های خطرناکی برای ما و منطقه دیده‌اند که امیدوارم تعبیر نشود. رهبر و ملت ما هوشمند هستند، دولت منتخب مردم است. ما مجلس ارزشمندی داریم و دانشگاه‌های ما نسبت به کشورهای پیرامون وضعیت بسیار بهتری دارند.

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا با تاکید بر اینکه سپاه آمادگی دارد پروژه‌های مهم خود را با انعقاد قراردادهای مهم به دانشگاه‌ها واگذار کند، تصریح کرد: ما در زمان جنگ از این ظرفیت استفاده می‌کردیم و امروز هم بخش‌های مختلف سپاه و وزارت دفاع از این همکاری استقبال می‌کنند.

کد خبر 278354

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha