نشست صبحانه‌خوری دیروز خیابان طالقانی به گلایه متقابل رئیس‌کل بانک مرکزی و فعالان بخش خصوصی تبدیل شد.

سیف: آزادسازی سپرده قانونی بانک‌ها دستاورد تورمی را به باد می‌دهد.

درحالي‌كه بخش خصوصي از بي‌مهري سيستم بانكي به بخش توليد سخن گفتند.ولي‌الله سيف آشكارا از برخي رويكردهاي بخش خصوصي انتقاد كرد و از رانت‌خواري برخي توليدكنندگان كاغذي در عرصه دريافت تسهيلات خبر داد و اظهار شگفتي كرد. نشست روز گذشته نشانه‌هايي از اختلاف نظر توأم با اتهام بين بخش خصوصي و سيستم بانكي را به تصوير كشيد تا آنجا كه غلامحسين شافعي، رئيس پارلمان بخش خصوصي در مقام دفاع از بخش خصوصي اظهار كرد: نرخ‌ تسهيلات اعلامي شوراي پول و اعتبار فقط روي كاغذ است.

به گزارش همشهري، انتقادهاي برخي فعالان بخش خصوصي از روند اعطاي تسهيلات و تأمين سرمايه در گردش بنگاه‌هاي توليدي باعث شد تا رئيس‌كل بانك مركزي هم در مقام پاسخ بگويد: در عجبم چرا تاكنون توليدكننده‌ها از فعاليت شركت‌هاي كاغذي و توليدكننده‌هاي صوري گلايه‌اي نكرده‌اند.

رئيس‌كل بانك مركزي از عملكرد برخي به‌اصطلاح توليدي‌نما به گفته او انتقاد و تأكيد كرد: بايد دقت كرد كه منابع به اندازه كافي وجود ندارد تا ما اجازه هدررفت آن را بدهيم، ظاهرا بعضي‌ها تخصص استفاده از رانت را در بخش توليد دارند. او يكي از پيش‌شرط‌هاي اعطاي تسهيلات به بنگاه‌هاي اقتصادي را سهم 25درصدي سرمايه آنها از محل دارايي‌ها عنوان و خاطرنشان كرد: شركت‌هاي كاغذي با نام توليد‌كننده تسهيلات كلاني را از بانك‌ها به وسيله رانت دريافت كرده‌اند.

  • مخالفت با آزادكردن سپرده‌هاي قانوني

رئيس‌كل بانك مركزي در واكنش به وعده معاون اول رئيس‌جمهور مبني بر احتمال آزادكردن بخشي از سپرده‌هاي قانوني بانك‌ها با هدف حمايت از توليد گفت: هر يك درصد آزاد كردن سپرده قانوني5/4‌درصد افزايش نقدينگي را به همراه دارد و نمي‌توان به راحتي سراغ اين سياست رفت، البته آقاي جهانگيري اين موضوع را به‌عنوان پيشنهاد ارائه كرده ولي منجر به تصميم نشده است لذا اجراي اين‌سياست مي‌تواند خيلي از دستاوردها را به باد دهد. رئيس‌كل بانك مركزي به سياست‌هاي دستوري و انتقادات وارده به اين موضوع اشاره كرد و گفت: شروع ناكارآمد و فشل شدن نظام بانكي از زماني است كه در كار بانك دخالت دستوري و غيرتخصصي انجام شد.

  • گلايه و دلجويي توليدكننده‌ها از سيف

اين گزارش مي‌افزايد: صبحانه كاري رئيس‌كل بانك مركزي در اتاق بازرگاني همچون سال گذشته با حاشيه‌هايي همچون اعتراض به نرخ سود ۴۰ درصدي برخي بانك‌ها و انتقادهاي توليدكننده‌ها از سيف همراه بود. ماجرا تا آنجا پيش رفت كه يكي از توليدكننده‌هاي حاضر در جلسه خطاب به سيف گفت كه سياست شما در قبال نرخ سود موجب شد تا بانكي كه پيش از اين با نرخ 14درصد تسهيلات پرداخت مي‌كرد با نرخ 22درصدي تسهيلات را به توليد بدهد.

در همين زمان سيف صحبت‌هاي اين توليدكننده را با طرح اين پرسش كه شما با سود 14درصدي تسهيلات دريافت مي‌كرديد؟ قطع كرد. در ادامه برخي حاضرين به دفاع از اين توليد‌كننده خطاب به رئيس‌كل بانك مركزي تأكيد كردند كه بانك توسعه صادرات پيش از اين با سود 14درصد به توليد تسهيلات پرداخت مي‌كرد. انتقادهاي توامان رئيس‌كل بانك مركزي و فعالان بخش خصوصي در نهايت باعث شد يكي از حاضرين خطاب به رئيس‌كل بانك مركزي بگويد كه اين بالا رفتن صدا را دال بر بي‌مهري واحدهاي توليدي به بانك مركزي نداند و اين نوع بيان را مانند جلب توجه‌ برادري نسبت به برادر ديگر دانست.

  • ورود شوراي عالي امنيت ملي به تخلفات بانك‌ها در حوزه تسهيلات

رئيس‌كل بانك مركزي از برگزاري جلسه‌اي در روز يكشنبه براي تعادل در نرخ‌هاي سود بانكي خبر داد و گفت: اين بانك به‌شدت با نرخ‌هاي نامتعادل سود در سيستم بانكي برخورد مي‌كند و قوه قضاييه و شوراي‌عالي امنيت ملي نيز وارد عمل شده‌اند، ضمن اينكه تمامي بانك‌ها مكلف به رعايت ضوابط شوراي پول و اعتبار در پرداخت سود هستند و نبايد از آن تخطي كنند.

وي گفت: هدف دولت آن است كه نرخ‌ها بدون روش‌هاي دستوري تعادل يابند، چرا كه به مرور به اين نتيجه مي‌رسيم كه نرخ‌هاي بالا نمي‌تواند استمرار يابد. به گفته رئيس‌كل بانك مركزي، پرونده برخي بانك‌ها در هيأت انتظامي بانك‌ها در دست پيگيري است و زماني بانك مركزي تنها بود اما هم‌اكنون منطق‌هايي كه حضور همگان را ضروري مي‌كند، جاافتاده و ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي نيز وارد عمل شده است. سيف در واكنش به انتقاد رئيس اتاق بازرگاني مبني بر اينكه نرخ سود 22درصدي تنها روي كاغذ رعايت مي‌شود اظهار داشت: طي ماه‌هاي اخير نرخ‌هاي سود را كمي اصلاح كرديم ولي هنوز كامل نيست، البته بانك مركزي نمي‌تواند به ضرر سپرده‌گذار حاتم بخشي كند.

کد خبر 278209

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha