دوشنبه ۸ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۴:۲۴
۰ نفر

ناتو برای کنترل شمار رو به افزایش قربانیان غیرنظامی در افغانستان در جریان عملیات نظامی این سازمان علیه طالبان، گزینه استفاده از بمب‌های کوچک را بررسی می‌کند.

به گزارش شبکه خبری بی‌بی سی، همچنین فرماندهان ناتو به نیروهای نظامی این سازمان در افغانستان دستور داده‌اند از حمله به شبه نظامیان در شرایطی که غیرنظامیان در محل حضور دارند خودداری کنند.

دبیرکل ناتو در گفتگو با روزنامه تایمز مالی لندن اعتراف کرد که کشتار غیرنظامیان در افغانستان در ماه‌های اخیر به اعتبار سیاسی این سازمان لطمه سنگینی وارد کرده و این موضوع باید کنترل شود.

آمار سازمان‌های بین‌المللی حاکی از آن است که نیروهای غربی و نظامیان ناتو در افغانستان از ابتدای سال جاری میلادی تا کنون در عملیات‌های خود باعث مرگ بیش از 230 غیرنظامی شده‌اند.

به تعبیری این رقم بیشتر از تعداد غیرنظامیان افغانی است که در حملات طالبان کشته شده‌اند.

در سال 2006 بین 700 تا 1000 غیرنظامی در حملات طالبان و ناتو کشته‌شده‌اند. این آمار تکان‌دهنده درباره قربانیان غیرنظامی در افغانستان فشار بر آمریکا و ناتو درباره ماموریت نظامی آنها در افغانستان را به شدت افزایش داده است.

دبیرکل ناتو جلوگیری کامل از کشتار غیرنظامیان در افغانستان را امری غیرممکن می‌داند اما تاکید کرده که به نیروهای نظامی غربی دستور داده شده از این به بعد هر جا غیرنظامیان حضور دارند حملات و عملیات باید با احتیاط بیشتر و در صورت امکان با تاخیر انجام شود تا احتمال قربانی شدن غیرنظامیان به صفر برسد.

هفته گذشته ماسیمو دالما وزیر خارجه ایتالیا در سخنانی تند و انتقادی، کشته و مجروح شدن غیرنظامیان در افغانستان را غیرقابل قبول دانست.

ماه گذشته در پی مرگ بیش از 30 غیرنظامی در حمله نیروهای ناتو به روستایی در جنوب افغانستان، حامدکرزای رئیس جمهوری افغانستان هم از این اقدام نظامیان ناتو به شدت انتقاد کرد و در این مورد به نیروهای غربی هشدار داد.

کد خبر 27797

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز