چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۴
۰ نفر

روزی نیست که رسانه‌ای در کشور به نوعی خبری و هشداری درباره انواع مخدر‌ها و تبعات آنها منتشر نکند اما در برابر هجوم پرشتاب انواع افیون‌ها تکرار چندباره و هرروزه این هشدارها هم انگار دردی را دوا نمی‌کند.

قرص

اين بار صداي زنگ خطر بلند‌تر از گذشته است؛هروئين با اسم مستعار آمده است.رئيس كارگروه كاهش تقاضا در كميته مستقل مبارزه با موادمخدر مجمع تشخيص مصلحت نظام هشدار داد مواد‌مخدرهايي كه با اسامي مختلف بر سر زبان‌ها افتاده، همگي داراي يك تركيب با درجه خلوص متفاوت هستند؛در حقيقت هروئين با اسامي جعلي، مستعار و جديد در حال توزيع است. دكتر سعيد صفاتيان گفت:

مواد‌مخدري همچون گل، برنج، ماشروم كه مدتي است بر سر زبان‌ها و درمانگران حوزه اعتياد افتاده،‌ همه اين مواد داراي يك تركيب با اسامي مختلف خياباني هستند و طي 5 سال گذشته، بيماري كه ماشروم مصرف كرده باشد به من و ديگر همكارانم در اين حوزه مراجعه نكرده است. وقتي مراجعه‌اي در اين خصوص نبوده پس پرداختن به آن، واكنش منفي ايجاد مي‌كند. عاملي كه بيشتر در پخش گسترده اسامي مختلف در حوزه اعتياد مي‌شود خود درمانگران و روانپزشكان حوزه اعتياد هستند. شگرد قاچاقچيان همين است كه اسمي را مطرح كنند و سپس كساني مثل من باعث رواج آن شوند.

وي با بيان اينكه همه اين محصولات مخدر، همان مواد توهم‌زا هستند و تنها درصد خلوص در آنها متفاوت است، خواستار هوشياري بيشتر‌كارشناسان و مسئولان شده است.صفاتيان همچنين رويكرد اجتماعي مبارزه با مواد‌مخدر را رويكردي خوب توصيف مي‌كند و معتقد است: بايد برنامه‌هاي مربوط به اين رويكرد مشخص شود. اين رويكرد در تمامي لايه‌هاي مبارزه با مواد‌مخدر حتي مقابله نيز قابليت اجرايي دارد.

مثلا در بخش مقابله از مردم مي‌توان در ارائه اطلاعات كمك گرفت. سازمان‌هاي مردم‌نهاد اين حوزه بايد تقويت و توانمند شوند، خيريه‌هايي براي حمايت از بهبوديافتگان به‌وجود بيايند و اطلاعات والدين افزايش يابد. متأسفانه اطلاعات خانواده‌ها در حوزه اعتياد پايين است. البته وضعيت در بخش آگاهي‌دهي نسبت به 3يا 5سال گذشته بسيار بهتر شده اما باز هم نياز به جاي كار دارد. به گفته وي بايد در موضوع اجتماعي كردن مبارزه، آموزش‌ها ارائه شوند، دستگاه‌ها با توجه به بودجه‌اي كه دريافت مي‌كنند، برنامه تعريف كنند. نمايندگان مجلس در كميسيون‌هاي مختلف فرهنگي، ورزشي، اجتماعي و آموزشي بودجه را افزايش دهند. اين رويكرد، رويكرد موفقي خواهد شد درصورتي كه دستگاه‌ها جلو بيايند و برنامه عملياتي خود را ارائه كنند.

  • فريب با اسم‌هاي جديد

اما يك عضو هيأت علمي دانشگاه علوم پزشكي ايران با بيان اينكه مصرف مواد‌مخدر افيوني بالاترين ميزان را در ايران به‌خود اختصاص داده از ذهنيت غلطي كه در بين جوانان و متاثر از تبليغات سوء سوداگران مواد‌مخدر مبني بر اعتيادآور نبودن حشيش مي‌گويد و توضيح مي‌دهد: تمامي موادي كه تحت عنوان مواد‌مخدر و يا وابسته زا از آنها ياد مي‌شود اعتياد‌آور هستند ليكن برخي از مواد مثل الكل و يا مواد افيوني وابستگي‌هاي جسمي ايجاد مي‌كنند و موادي مانند حشيش و يا تركيبات مشابه مثل ماري جوانا وابستگي‌هاي شديد روحي و رواني ايجاد مي‌كنند. حشيش و تمام تركيبات مشابه آن نه‌تنها اعتياد‌آور هستند بلكه در
دراز مدت اثرات جدي و غيرقابل بازگشت آن روي مغز و به‌خصوص حافظه غيرقابل انكار است.

صابري زفرقندي با هشدار درباره سودجوياني كه مواد پرخطر را با نام‌هاي جديد و بسته بندي‌هاي گمراه‌كننده عرضه مي‌كنند، مي‌گويد: مثلا در ايران تركيبي به نام «گل» به جايگزين حشيش و يا در كنار مصرف مواد محرك مثل شيشه در ميان معتادان رواج پيدا كرده است. همين امر باعث شده تا برخلاف گذشته، شروع به مصرف مواد‌مخدر با موادپرخطر باشد و اين يعني اينكه بايد جامعه شاهد باشد تا سن تظاهرات جسمي و رواني به اعتياد كم شود و يا به‌عبارتي سن اعتياد شديد و يا اصطلاحا سن آخر خطي شدن معتادان پايين بيايد.

  • هشدار درباره چند مخدري

اين هشدار‌ها در حالي است كه مدتي است كارشناسان درباره تغيير سبك مصرف مواد‌مخدر و گرايش به عادتي خطرناك‌تر به نام «چندمخدري» هشدار مي‌دهند.مديركل دفتر آموزش و پيشگيري ستاد مبارزه با مواد‌مخدر مي‌گويد: متأسفانه تغيير الگوي مصرف مواد‌مخدر بسيار نگران‌كننده است. ممكن است يك جوان يا نوجوان از چند ماده با هم استفاده كنند، يعني ترياك را مصرف، هروئين را تزريق و شيشه، متادون و حشيش را نيز استفاده كند. به گفته دكتر حميد صرامي الگوي قبلي مصرف مواد‌مخدر چنين بود كه نوجوان ابتدا سيگار، قليان و حشيش را مصرف ‌و بعد ترياك، هروئين و شيشه را انتخاب مي‌كرد اما نتايج تحقيق عنوان «علل گرايش نوجوانان و جوانان به شيشه در تهران» نشان مي‌دهد ۴۰‌درصد از نوجوانان و جوانان معتاد آخرخط را همان اول كار برگزيده‌اند كه اين خطري جدي براي جامعه محسوب مي‌شود.

کد خبر 277613

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha