مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۷ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۷:۱۹
۰ نفر

گروه شهری: در فراکسیون تازه تأسیس مدیریت شهری درمجلس شورای اسلامی ضمن اینکه تمام متخصصان و مهندسان مشاور در امور عمرانی و شهری بر اجرای کامل و دقیق طرح های تفصیلی و جامع کلانشهر تهران نظارت خواهندداشت باب جدیدی در ساماندهی مسائل عمرانی و شهری در بخش های مختلف ایجاد شده‌است.

بنابراین گزارش، نخستین جلسه این فراکسیون روز یکشنبه 7 مرداد برگزار شد که  در آن نمایندگان مردم درمجلس شورای اسلامی به بحث  درباره حمل و نقل شهری با تأکید بر حمل و نقل عمومی و موضوع بنزین پرداختند.

این درحالی است که کارشناسان مسائل شهرامیدوارند با تشکیل جلسات آینده ازسوی این فراکسیون، مسائل مربوط به مدیریت شهری در حوزه های دیگر هم مورد بحث و توجه  قرار گیرد به طوری که  حتی برخی قوانین اداره شهرداری ها که بیش از 30 سال پیش تدوین شده با حفظ حقوق شهروندی و اجتماعی مورداصلاح و بازنگری قرارگیرد.

به گفته سیدامیرطالبیان مشاورشهردارتهران درامورمجلس، پیش بینی می‌شود،  فراکسیون مدیریت شهری در 4 بخش: رفع موانع حقوقی و قانونی، رفع تنگناها و مشکل رابطه شهرداری ها با دولت در حوزه‌های مشترک، سهم شهرداری ها در لوایح و طرح‌های قابل بررسی در مجلس و تامین منابع مالی مستمر به منظور پشتیبانی ازشهرداری‌ها فعالیت کنند. وی به عنوان مثال به اصلاح قانون شوراها و اصلاح ماده 79 قانون شهرداری ها توسط این فراکسیون اشاره کرد.

مشاور شهردار تهران در امور مجلس  از همه اعضای خانواده شهرداری تهران و کلانشهرها خواست تا مشکلات، نظرها، پیشنهادات و تنگناهای قانونی و مقرراتی خود را به فراکسیون مدیریت شهری مجلس شورای اسلامی ارائه دهند تا راهکارهای قانونی برای حل مشکلات کلان شهرها فراهم شود.

چندی پیش نشست مشترکی میان فراکسیون مدیریت شهری مجلس شورای اسلامی با حضور 80 نفر از نمایندگان مجلس و شهرداران تهران و سایر کلان شهرهای کشور به میزبانی شهرداری تهران برگزار شد.

محمد باقر قالیباف، شهردار تهران، دراین نشست با بیان اینکه کشور ما جزو معدود کشورهایی است که در بحث تمرکز زدایی در نظام اداری و سیاسی چندان موفق عمل نکرده و دولت از جزئی‌ترین تا کلی ترین امور را خود، دنبال می‌کند و به تنهایی پیگیر همه مسائل است، افزود: از سال 61 که قانون شهرداری‌ها شکل گرفت، دولت مکلف شد تا طی 6 ماه، لایحه مربوط به خودکفایی درآمد شهرداری ها را تصویب کند اما با گذشت 26 سال از آن زمان و به رغم جداشدن شهرداری ها از دولت این قانون تصویب نشده است و این امر به ویژه در شهرهای کوچک تاثیرات نامطلوبی را به دنبال داشته است.

قالیباف با اشاره به تحقق‌نیافتن مدیریت واحد شهری اظهار کرد: در ماده 36و 37 برنامه سوم ،23 ماموریت برای واگذاری به شهرداری پیش‌بینی شده بود اما با گذشت 2 سال از برنامه چهارم هنوز محقق نشده است.

همچنین محمد خوش چهره نماینده تهران، در ادامه این نشست گفت: حل مسائل کلان شهرها صرفا بر عهده شهرداری‌ها و مدیریت شهری نبوده و نیاز به همکاری سایر نهادها به خصوص نهاد قانون گذار برای حمایت دارد.

ولی آذروش نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی نیز با تاکید بر ضرورت تشکیل فراکسیون مدیریت شهری گفت: در حال حاضر یکسری قوانین دست و پاگیر در برخی از مسائل شهرداری‌ها وجود دارد که اصلاح برخی از این قوانین نیاز به تعامل و همکاری شهرداری ها و مجلس دارد. به گفته آذروش مسائل شهری با مدیریت واحد شهری و برنامه ریزی دقیق و اصولی قابل حل خواهند بود.

محمد نبی رودکی نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی نیز با تاکید بر ضرورت تشکیل فراکسیون مدیریت شهری گفت : امیدواریم این فراکسیون موجب تعامل بیشتر بین کلان شهرها در حل مسائل مربوط به حمل و نقل عمومی شود.

حمید رضا فولادگر نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی به عنوان آخرین سخنران نیز با تاکید بر اینکه مشکل فعلی شهرهای بزرگ در حال حاضر مدیریت واحد شهری است و نه صرفا مدیریت شهری، تصریح کرد:  در برنامه چهارم بحث مدیریت واحد شهری مطرح شده و با جدیت پیگیری خواهد شد که البته تشکیل فراکسیون مدیریت شهری نیز در این زمینه بی‌تاثیر نخواهد بود.

کد خبر 27735

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز