همشهری آنلاین- مهدی تهرانی: افتتاحیه فیلم بین‌ستاره‌ای/interstellar در ۲۶ اکتبر(۴ آبان) امسال بیش از هر چیز دلواپسی منتقدان و علاقمندان به سینما را در پی‌داشت.

متیو مکاناهی در بین ستاره ای ساخته کریستوفر نولان ۲۰۱۴

اگرچه اكران اصلي فيلم در 2 روز اخير در 5 و 7 نوامبر 2014 در سينماهاي آمريكاي شمالي و بريتانيا صورت گرفته؛ با اينهمه 2 سئوال اصلي براي همگان اين است كه اولا؛ اعضاي آكادمي اسكار بازهم با فيلمي از كريستوفر نولان نامهربانانه برخورد خواهند كرد؟ و مهمتر اينكه با اكران سراسري فيلم در جمعه شب 16 آبان آيا تماشاگران با طرح داستاني جسورانه و بسيار بلند پروازانه از سوي نولان كنار خواهند آمد؟در مورد سئوال اول بايد اشاره كرد كه رابطه‌ي كمي تا قسمتي تاريك نولان و اسكاري‌ ها! به سالهاي قبل برمي‌گردد.

سالهاي 2008 و 2011 كريستوفر نولان با دو فيلم شاخص يعني " شواليه تاريكي" و سرآغاز" در مراسم اسكار حضور داشت. و البته از سوي آكادمي اصلا توجهي به اين آثار نشد. در سال 2012 و در اسكار 84 اوضاع بدتر شد. نولان در اين سال توقع داشت با فيلم "شواليه تاريكي بر مي‌خيزد" حداقل در 4 يا 5 بخش نامزد دريافت جايزه شود اما حتي در يك مورد هم نامزد نگرديد.

بین ستاره ای ساخته کریستوفر نولان

پيش از اين "سرآغاز" نولان توانسته بود در اسكار 2011 نامزد بهترين فيلم سال شود.

همين فيلم در بخش‌هاي جنبي اما مهمي نيز نامزد دريافت 4 جايزه اسكار فني بود. كه البته اين نامزدي‌ها موفقيتي براي نولان در پي نداشت.

 تمام اين اتفاقات باعث شده تا علاقمندان به سينماي كريستوفر نولان با اين نگراني روبرو باشند كه مبادا اسكار 87 نيز روي خوشي به "بين‌ستاره‌اي" نشان ندهد. اين نگراني البته بي‌مورد هم نيست. چرا كه نولان باز هم در ژانر مشابه "سرآغاز" كار كرده است. "بين‌ستاره‌اي" فيلمي در ژانر علمي -تخيلي است. و آكادمي اسكار عمدتا با اين فيلم‌ها ميانه اي ندارد.

در مورد سئوال دوم اما ماجرا كمي پيچيده شده است. داستان "بين‌ستاره‌اي" بسيار متفاوت از ديگر فيلم‌هاي علمي-تخيلي و يا آخرالزماني به نظر مي‌رسد كه اين روزها ساخت و سازش سكه شده است.

از تريلر علمي تخيلي "فراموشي" با حضور تام كروز؛ ساخته جوزف كاسينسكي بگيريد تا توليدات تلويزيوني سبك اينچنيني. اما در چنين تب و تابي براي ساخت فيلم‌هاي علمي تخيلي يا آخرالزماني با محور نجات زمين؛ "بين ستاره‌اي" در اين ميان يك سرو گردن متفاوت‌تر نشان داده ؛ همچنين همين تفاوت ممكن است گريبانگير سازنده شود!

چرا كه طرح داستاني "بين ستاره‌اي" در همان اكران افتتاحيه در 26 اكتبر/4 آبان كمي تا قسمتي براي تماشاگران و منتقدان گنگ جلوه‌گري كرد.

کریستوفر نولان در پشت صحنه فیلم بین ستاره ای

زمان و مكان در "بين‌ستاره‌اي" مربوط يه آينده‌اي بسيار نزديك است. در واقع در اين بازه زماني و مكاني يكي از نگراني‌هاي اصلي بشر به واقعيت مي‌پيوندد.

در اين روزگار ديگر اوضاع كشاورزي و توليدات مربوط به آن چنان رو به نقصان گذاشته كه ديگر بر همگان آشكار شده؛ زمين قادر به سير كردن آدميان نخواهد بود!

در پي اين رخداد و در ترس جهاني ناشي از قحطي و گرسنگي؛ گروهي فضانورد قصد دارند با اكتشافاني در كهكشان احتمالا يا مكاني ديگر براي زندگي و يا محلي براي توليد مايحتاج نوع بشر پيدا كنند!

همين طرح بلند پروازانه قرار است در 2 ساعت و نيم زمان براي تماشاگر بازگو شود. بازيها توسط يك گروه شاخص مانند متيو ماكاناهي( در نقش كوپر)؛ آن هاتاوي؛ جسيكا چاستن؛ مايكل كين و... انجام شده و عمدتا ايفاي نقش آنها بي‌نقص است. اما جلوه‌هاي ويژه "بين‌ستاره‌اي" به زيبايي و باورپذيري "سرآغاز نيست" و به اين مهم يك داستان گنگ را نيز اضافه كنيد.

جلوه‌هاي ويژه و داستان دست‌يافتني همواره كمك حال كريستوفر نولان در آثار اخيرش بوده‌اند. حالا ممكن است داستان دست نيافتني " بين‌ستاره‌اي" مهمترين لطمه را به فيلم بزند. با اينهمه تمام اين سئوالات و اما و اگرها گمانه زني است. بايد 2 هفته صبر كنيم تا واكنش بخش بيشتري از تماشاگران را شاهد باشيم. 

کد خبر 277036

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha