همشهری آنلاین: کارشناسان علت احتمالی سقوط فضاپیمای آمریکایی «اسپیس شیپ ۲» متعلق به شرکت ویرجین گالکتیک را زود عمل کردن یک وسیله ایمنی در کابین خلبان به نام «سیستم دردم» اعلام کردند.

به گزارش ایرنا، شرکت توسعه‌دهنده برنامه گردشگری فضایی «ویرجین گالکتیک» سقوط فضاپیمای «اسپیس شیپ 2» در روز نهم آبان ماه را اعلام کرد که بر اساس آن فضاپیمایی که یک پرواز آزمایشی را انجام می‌داد، در بیابان موهاوی در ایالت کالیفرنیا سقوط کرد.

رسانه‌های گروهی روز گذشته به بررسی علل سقوط این هواپیمای فضایی پرداختند.

بر اساس اعلام پایگاه خبری صدای روسیه، کارشناسانی که علل حادثه را بررسی می‌کنند، کشف کردند که سیستم دم فضاپیما SpaceShipTwo حالت پیکربندی کاهش سرعت هنگام ورود به جو بدون فرمان خدمه قرار گرفت.

همچنین وبگاه بی.بی.سی اعلام کرد: کریستوفر هارت سرپرست سازمان ایمنی حمل و نقل آمریکا گفت که بالک‌های کاهش سرعت موسوم به «فدرینگ» بدون فرمان خلبان‌ها باز شده بود. این وسیله دم فضاپیما را بلند می‌کند و می‌چرخاند تا باعث ایجاد اصطکاک به هنگام کاهش ارتفاع شود.

سرپرست سازمان ایمنی حمل و نقل آمریکا در عين حال گفت که هنوز نمی‌توان تایید کرد که این اتفاق علت متلاشی شدن فضاپیما بوده است، علاوه بر اينكه باک سوخت و موتور فضاپیما هر دو سالم پیدا شده بنابراین نمی‌تواند علت حادثه بوده باشد. اما می‌دانیم که اهرم گشایش سیستم فدرینگ از حالت قفل به حالت باز تغییر کرده بود. با اين حال بايد اذعان داشت كه مجهولات متعدد دیگری باید حل شوند.

در همین حال سر ریچارد برنسون بنیانگذار و رئیس ویرجین گالاکتیک شماری از روزنامه‌های بریتانیایی را به چاپ «اتهامات شاخدار» در مورد حادثه متهم کرد و گفت که یافته‌های اولیه محققان در آمریکا نشان می‌دهد که ادعاها دایر بر اینکه سوخت یا موتور فضاپیما باعث انفجار شده، بی‌ربط است.

سر ریچارد گفت، تا زمانی که خود و اعضای خانواده‌اش به فضا نرفته‌اند، هیچ توریستی را راهی سفر نخواهد کرد.

همچنین صدای روسیه اعلام کرد که یکی از فضانوردان سیستم مسئول تغییر پیکربندی را روشن کرد اما دستور تغییر آن را نداده است اما به دلایل نامعلوم این اتفاق خود به خود افتاد.

به گفته وی کارشناسان هنوز هم آماده نیستند علت دقیق این سقوط را اعلام کنند.

بر اساس این گزارش، آنچه که بر وحشت مردم در باره این سقوط می‌افزاید این است که مردم یکی از خلبانان کشته شده این هواپیما را در حال سقوط مشاهده کرده‌اند.

همچنین کارشناسان اعلام کرده‌اند که مخازن سوخت و موتورهای فضاپیمای سقوط کرده در محل سقوط بدون اثرات تخریب شدید یافته شد.

ویرجین گالاکتیک قصد داشت از اوایل سال آینده به فضا توریست ببرد و تا کنون بیش از 700 نفر برای این سفر 250 هزار دلاری ثبت‌نام کرده‌اند.

محققان می‌گویند که تحقیقات در مورد علت سقوط احتمالا تا یک سال طول خواهد کشید. این اولین پرواز آزمایشی اسپیس شیپ 2 بعد از 9 ماه بود. فضاپیما در نزدیکی شهر بیکرزفیلد کالیفرنیا سقوط کرد و در این حادثه مایکل الزبری کمک خلبان 39 ساله فضاپیما کشته شد. خلبان اصلی زنده مانده و در بیمارستان بستری است.

کد خبر 276792

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha