همشهری آنلاین: انفجار فضاپیمای شرکت ویرجین گلکتیک مرگ یک خلبان جوان را به دنبال داشت، سانحه‌ای که به گفته دانشمندان اجتناب ناپذیر بوده و بارها درباره احتمال وقوع آن هشدار داده شده‌بود.

براساس گزارش ميل‌آنلاين، متخصصان پروازهاي فضايي شركت ويرجين گلكتيك را متهم كرده‌اند كه هشدارهاي پي‌در‌پي آنها را درباره ايمني فضاپيماي اين شركت كه در نهايت منجر به انفجار آن شد، ناديده گرفته‌است.

به گفته اين دانشمندان، آنها سال‌ها به ريچارد برنسون، بنيانگذار شركت ويرجين هشدار داده بودند كه خط فضايي اين شركت قديمي بوده و بسيار محرمانه است و در نهايت ممكن است به مرگ افراد منجر شود. در پي سانحه روز جمعه مايكل آلزبري 39 ساله درحين تلاش براي كنترل فضاپيما جان خود را از دست داد و كمك خلبان پيتر سيبولد با جراحات شديد نجات پيدا كرد.

سقوط

در راستاي همين اعتراضات و هشدارها كه سال‌ها است آغاز شده‌است، بسياري از مهندسان برتر اين شركت كه در بخش ايمني، ايروديناميك، و سيستم احتراقي مشغول به‌كار بوده‌اند سال گذشته از شغل خود استعفا داده‌اند. بسياري از اين هشدارها از سال 2007 آغاز شده‌اند، زماني كه بخشي از موتور فضاپيما در تاسيسات اين شركت در صحراي موهاوي منفجر شده و منجر به مرگ سه نفر از كارمندان پيمانكار ويرجين گلكتيك شد.

برخي ريچارد برنسون را متهم مي‌كنند كه استاندارد‌هاي صنعتي را در تجارت خود رعايت نكرده و اشتياق حفظ انحصار تجاري‌اش در صنعت توريسم فضايي او را از به اشتراك گذاري روند كاري‌اش با متخصصان بازداشته‌است. يكي از متخصصان امنيت پروازهاي فضايي، روند طراحي و آزمايش فضاپيماي ويرجين را رولت روسي توصيف كرده‌اند كه در هر صورتي منجر به مرگ فردي مي‌شد.

كارولين كمپبل دانشمند سيستم‌هاي احتراقي راكت‌ها در انجمن بين‌المللي ايمني فضايي پيشرفته مي‌گويد بارها و بارها به برنسون درباره وضعيت ايمني فضاپيماهايش هشدار داده بود. وي مي‌گويد از وقوع اين انفجار به هيچ وجه متعجب نشدم و متاسفانه انتظار آن را داشتم. اين آزمايشها رولت روسي بود كه آزمايش آن به انفجار ختم شد.

مدير اجرايي اين انجمن نيز مي‌گويد ويرجين گلكتيك به دانشمندان ديگر اجازه نمي داد روند پيشرفت شركتش را بررسي كنند و در همايش‌هاي صنعتي مرتبط حاضر نمي‌شود. عملكرد مخفيانه اين شركت باعث شده تا درك درستي از روند كاري آنها وجود نداشته باشد.

در سال گذشته سه نفر از برترين مهندسان اين شركت از سمت خود استعفا دادند، و متخصصان احتمال مي‌دهند دليل استعفاي آنها آگاهي از نقاط ضعف فضاپيماي اسپيس‌شيپ دو بوده‌است.

ريچارد برنسون، رئيس شركت ويرجين اما ناديده گرفتن هشدارهاي دانشمندان را رد كرد و گفت بسيار غيرمسئولانه است كه افرادي كه هيچ اطلاعي از موضوعي كه درباره آن صحبت مي‌كنند ندارند، پيش از اينكه تيم بررسي نظر نهايي خود را اعلام كند، درباره اين رويداد اظهار نظر كنند.

برنسون گفت قرار نيست كوركورانه عمل كنيم، اين رويه بي‌احترامي به افرادي خواهد‌بود كه در اين تراژدي دچار آسيب شده‌اند. ما مي‌خواهيم از نقص‌هاي خود درس گرفته و راه حلي براي بالابردن امنيت و عملكرد بيابيم و به پيشرفت خود ادامه دهيم. ما مديون خلبان‌هاي خود هستيم و به احترام اين دين بايد نقص اصلي را يافته و بر آن غلبه كنيم و اين رويا را به واقعيت تبديل كنيم.

کد خبر 276678

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha