یکشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۳ - ۰۵:۲۸
۰ نفر

رئیس انجمن علوم اعصاب ایران نسبت به گلو درد کودکان هشدار داد و خواستار توجه جدی والدین به این موضوع شد که‌ این عارضه ممکن است تبدیل به روماتیسم و بروز سکته مغزی شود.

گلودرد کودکان

حسين پاكدامن با بيان اينكه برخي بيماري‌هاي التهابي عروق مغزي در كودكان و نوجوانان كه بيماري‌هاي كلاژن خوانده مي‌شوند و سيستم ايمني فرد را درگير مي‌كنند مي‌تواند به سكته‌هاي مغزي منجر شوند، گفت: خوشبختانه كاهش روماتيسم‌هاي قلبي موجب كم شدن ميزان ابتلا به سكته‌هاي مغزي شده است. گرفتاري دريچه قلبي ناشي از روماتيسم و حركت لخته خوني در مغز مي‌تواند موجب نوعي سكته مغزي شود كه اكنون با وجود آنتي‌بيوتيك‌ها و شيوه مصرف آنها كه بايد بموقع باشد شاهد كاهش ابتلا به سكته مغزي ناشي از روماتيسم قلبي هستيم. پاكدامن، علل ديگر ابتلا به سكته‌هاي مغزي در كودكان و نوجوانان را چنين توضيح داد: اختلالات مادرزادي مغز هم مي‌تواند موجب لخته شدن خون در نوزادان شود كه اين موضوع در نهايت بروز سكته‌هاي مغزي را در پي دارد. رئيس انجمن علوم اعصاب ايران چاقي و مصرف مواد قندي به‌ويژه شكلات‌ها را هم از عوامل احتمالي افزايش سكته‌هاي مغزي در كودكان و نوجوانان معرفي كرد و از والدين خواست با رعايت برنامه غذايي سالم فرزندان خود را در معرض ابتلا به سكته‌هاي مغزي قرار ندهند.

اين نورولوژيست با اشاره به اينكه سكته‌هاي مغزي دومين عامل مرگ‌ومير پس از بيماري‌هاي قلبي است، افزود: سكته‌هاي مغزي شايع‌ترين علت ناتواني جسمي و مغزي در افراد مسن است. 70درصد مبتلايان به سكته‌هاي مغزي مجبور به ترك كار مي‌شوند، 30درصد آنها براي راه رفتن به كمك احتياج داشته و 16درصد نيز مجبور به خانه‌نشيني يا حضور در خانه سالمندان مي‌شوند. بنابراين لازم است از همان كودكي نسبت به رعايت بهداشت زندگي شامل خواب، خوراك و تحرك اقدام كنيم. رئيس انجمن علوم اعصاب ايران گفت: سن ابتلا به سكته‌هاي مغزي در جهان 55سالگي است اما در ايران با 10سال كاهش 45سالگي برآورد شده است. بنابراين، پيشگيري در زمينه بيماري‌هاي مغز و اعصاب مي‌تواند به‌طور قابل توجهي منجر به كاهش مرگ‌ومير ناشي از سكته‌هاي مغزي شود. همچنين عواملي مانند فشار، قند و چربي خون كه موجب ايجاد سكته‌هاي مغزي مي‌شود نيز بايد كنترل شود چرا كه فشار خون مي‌تواند موجب تصلب شرايين و سكته‌هاي مغزي شود. اين عوامل به‌ويژه در افرادي كه سابقه خانوادگي براي ابتلا به سكته‌هاي مغزي دارند بسيار اهميت دارند.

کد خبر 276643

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha