رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور ایجاد بانک جامع ویروس و شناسایی عوامل و سناریوهای بیماری‌های نوپدید در وزارت بهداشت را ضروری دانست و درباره نزدیک‌شدن بیماری کرونا و ابولا به مرزهای ایران هشدار داد.

بیماریهای نوپدید


سردار غلامرضا جلالي در همايش پدافند غيرعامل در نظام سلامت با بيان اينكه بيماري‌هاي «كروناويروس» و «ابولا» به همسايگي ايران رسيده، افزود: اين دو بيماري، امنيت را تهديد كرده و افكارعمومي را درگير خود مي‌كند و نيازمند آزمايشگاه‌هاي سطح3و 4 است كه بايد در برنامه‌هاي سال94 جزو اقدامات وزارت بهداشت قرار گيرد. سيستم بهداشتي و درماني كشور براي مقابله با جنگ زيستي و بيماري‌هاي نوپديد، نيازمند نظام آموزش كادر پزشكي است، زيرا پزشكان و پرستاران در مقابل اين بيماري‌ها نبايد آسيب‌پذير شوند.

وي همچنين از تشكيل 4 قرارگاه در زمينه تهديدات زيستي، بيولوژي، هسته‌اي و شيميايي خبر داد و گفت: با ساماندهي اين قرارگاه‌ها، سياستگذاري در زمينه تجهيزات پدافند غيرعامل انجام خواهد شد.سردار جلالي با بيان اينكه موضوع درمان در حوزه پدافند غيرعامل برعهده وزارت بهداشت است، گفت: پروتكل‌هاي ما در اين زمينه قديمي و آموزش‌هاي ما ضعيف است. شهرهايي مانند شيراز و اراك كه داراي زيرساخت‌هاي هسته‌اي هستند، بايد براي مقابله با تهديدات زيستي آمادگي درماني داشته باشند. اين شهرها بايد داراي اورژانس رفع آلودگي و فضاي خاص براي درمان اوليه باشند در غير اين صورت حادثه اتفاق مي‌افتد و شاهد مرگ‌ومير خواهيم بود. روساي دانشگاه‌هاي علوم پزشكي و بيمارستان‌ها در شرايط غيرعادي بايد فرمانده بهداشت و درمان منطقه شوند.

رئيس سازمان پدافند غيرعامل با تأكيد بر لزوم ارتقاي قدرت تشخيص بيماري‌هاي نوپديد در كشور در آزمايشگاه‌ها با استفاده از امكانات خوداتكايي گفت: در اين زمينه تعارف نداريم. ممكن است مرجع حمله، برخي نهادهاي جهاني باشند كه دستگاه‌هاي تشخيصي توليد مي‌كنند، در اين شرايط نمي‌توانيم به سامانه‌هاي تشخيصي آنان متكي باشيم.او افزود: خوداتكايي در سامانه‌هاي تشخيصي بيماري‌هاي نوپديد بسيار مهم است و اگر اين سامانه‌ها را نداشته باشيم شاهد مرگ‌ومير خواهيم بود. نيازمند سيستم‌هاي مراقبت‌هاي ويژه هستيم كه نياز به طرح عملياتي دارد و قرارگاه پدافند زيستي آمادگي دارد تا درصورت نياز، همه ظرفيت‌ها ازجمله ظرفيت نيروهاي مسلح را به‌كار گيرد و با محوريت وزارت بهداشت، اقدامات پدافند زيستي ازجمله محدودسازي و ايزوله‌سازي‌ را انجام دهد.

سردار جلالي گفت: بايد براي توليد دارو و واكسن و به‌منظور مقابله با خطرات حملات زيستي قدرت توليد مستقل داشته باشيم و ظرفيت شركت‌هاي دانش‌بنيان و ديگر مراكز تحقيقاتي را در اين زمينه ارتقا دهيم. علاوه بر اين، نيازمند يك نظام قرنطينه قوي هستيم و ابزار اجرايي اين كار نيز عموما نيروي انتظامي و بسيج است. ارتباط بين نيروي انتظامي و وزارت بهداشت بايد برقرار شود چون خروج يك بيمار از يك محدوده بسته مي‌تواند كل بيماري را گسترش داده و كنترل حادثه را سخت كند.

در اين همايش همچنين دكتر آقا‌جاني، رئيس كميته پدافند غيرعامل وزارت بهداشت يكي از برنامه‌هاي اين وزارت را تشكيل كميته پدافند غيرعامل در دانشگاه‌هاي علوم پزشكي كشور اعلام كرد و گفت: تصويب مراكز مهم در كميته پدافند غيرعامل كشور، تقويت و چندلايه‌اي كردن شبكه ارتباطي اورژانس و خدمات پيش‌بيمارستاني و انجام مانورهاي متعدد از سوي دانشگاه‌هاي علوم پزشكي كشور از برنامه‌هاي اين كميته است.

مديرعامل سازمان انتقال خون ايران نيز از افتتاح نخستين سامانه سيار انتقال خون در وزارت بهداشت خبر داد كه مي‌تواند به صورت همزمان كار خونگيري را انجام دهد.

بيمارستان ويژه ابولا در تهران

در حاشيه‌همايش پدافند غيرعامل در نظام سلامت، دكتر محمدمهدي گويا، رئيس مركز مديريت بيماري‌هاي واگيردار وزارت بهداشت گفت: به‌صورت قطعي موردي از ابتلا به بيماري كرونا در زائران گزارش نشده است. بيماري كرونا از طريق مرزهاي هوايي و ابولا از طريق مرزهاي هوايي، ‌دريايي و زميني منتقل مي‌شود. هم‌اكنون نظام مراقبت مرزي خوب است و تيم‌هاي مراقبت در گلوگاه‌هاي رسمي كشور مستقر شده‌اند. مراكز ايزوله در كشور كافي نيست و بايد تعداد آن بيشتر شود و هم‌اكنون در سراسر كشور 170اتاق ايزوله داريم كه مي‌تواند پاسخگوي نياز اوليه باشد، اما براي نيازهاي كلي كافي نيست و بايد در استان‌هاي مختلف تعداد آنها را بيشتر كنيم.

کد خبر 276048

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha