همشهری آنلاین: یک سفینه فضایی مسافربری تحت‌مداری که بوسیله شرکت «ویرجین گالاکتیک» میلیاردر بریتانیایی، ریچارد برنسن، ساخته شده بود، روز جمعه ۳۱ اکتبر (۹ آبان) در حین یک پرواز آزمایشی در پایگاه هوافضای موهاوه در کالیفرنیا سقوط کرد.

به گزارش رویترز دو خلبان در نخستین پرواز آزمایشی این سفینه از ماه ژانویه تاکنون آن را هدایت می‌کردند.

بیش از ۸۰۰ نفر برای پرواز این سفینه فضایی که تا ارتفاع حدود ۱۴ هزارمتری بالا برده می‌شود بعد رها می‌شود، پول پرداخته بودند یا  سرمایه‌گذاری کرده‌اند. این سفینه فضایی پس از رها شدن موتور موشکی خود را روشن می‌کند و تا ارتقاع ۱۰۰ کیلومتر اوج می‌گیرد و به مسافران امکان دیدن سیاره زمین در پس‌زمینه سیاهی فضا و دقایقی تجربه کردن بی‌وزنی را می‌دهد.

این سفینه فضایی بر اساس یک نمونه اولیه است کهSpaceShipOne است که ۱۰ سال پیش جایزه ۱۰ میلیون دلاری »جایزه ایکس انصاری» برای نخستین سفینه فضایی سرنشین‌دار ساخت بخش خصوصی را برد.

پرواز آزمایشی روز جمعه قرار بود نخستین پرواز آزمایشی از ماه ژانویه به بعد این سفینه فضایی با روشن کردن موتور موشکی آن باشد. ویرجین گالاکتیک و شرکت سازنده سفینه فضایی
Scaled Composites- شعبه‌ای از شرکت نورتروپ گرومن، در ماه مه امسال یک سوخت جدید نوع پلاستیکی را برای موتور هیبرید موشکی سفینه به کار برده بودند.

این سانحه دومین مورد حادثه فضایی برای یک شرکت خصوصی آمریکایی است. روز سه‌شنبه راکت آنتارس شرکت
Orbital Science پانزده ثانیه پس از پرتاب از جزیره والوپس در ویرجینیا منفجر شد و یک سفینه باربری متصل به ان که قرار بود به ایستگاه فضایی بین‌المللی برود، را نابود کرد.

آخرین گزارش سی ان ان حاکی از آن است که یکی از دو خلبان این سفینه کشته شده و دیگری که موفق شده بود با چتر نجات از سفینه بیرون بپرد، به شدت مجروج شده است.

کد خبر 276507

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha