بلافاصله پس از آنکه رئیس سازمان بورس از افزایش درخواست‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری در بورس سخن گفت، مدیرعامل بورس تهران هم از صدور یک‌هفته‌ای کد سهامداری برای سرمایه‌گذاران خارجی خبر داد، کریم کریمی کارشناس مسئول سازمان بورس هم ۳گام اساسی برای جذب سرمایه‌های خارجی را به بورس تشریح کرد.

به‌گزارش همشهري، هفته گذشته در جريان مراسم رونمايي از سامانه جديد پس از معاملات بورس علي صالح‌آبادي اميدوارانه از افزايش حضور سرمايه‌گذاران خارجي در بورس درصورت رفع محدوديت‌ها خبر داد. اشاره او احتمالا به انجام توافق‌هاي هسته‌اي بود كه اكنون تمام فعالان اقتصادي در انتظار آن هستند. او در عين حال از تشكيل كارگروهي به همين منظور خبرداد. صالح‌آبادي البته از تركيب اين كارگروه و جزئيات موضوعات قابل بررسي در اين كارگروه خبري نداد، اما گويا در آخرين نشست اين كارگروه موضوعات مهمي براي تسهيل حضور سرمايه‌گذاران خارجي مطرح شده است.

  • تركيب كارگروه سرمايه‌گذاري خارجي

تركيب كارگروه سرمايه‌گذاري خارجي كه اكنون در سازمان بورس تشكيل شده متشكل است از حسن قاليباف‌اصل مديرعامل بورس تهران، امير هاموني مديرعامل فرابورس ايران، حسين پناهيان مديرعامل بورس كالاي ايران، علي حسيني مديرعامل بورس انرژي و علي صالح‌آبادي رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار. براساس تازه‌ترين خبر در آخرين مصوبات اين كارگروه مقرر شده است براي متقاضيان سرمايه‌گذاري در بورس تهران ظرف يك هفته كد‌سهامداري صادر شود. اين خبر را قاليباف‌اصل اعلام كرد.

  • 3گام اساسي براي رفع موانع

ازكريم كريمي كارشناس مسئول امور بين‌الملل سازمان بورس درباره فعاليت‌هاي در دست انجام براي تسهيل حضور سرمايه‌گذاران خارجي در بازار سرمايه ايران پرسيديم و او توضيح داد: 3مشكل اصلي در اين زمينه شناسايي شده كه يكي از اين 3مشكل تاكنون حل شده است و براي 2مشكل ديگر نيزبايد با وزارت خارجه و بانك مركزي رايزني انجام شود. او توضيح داد:مشكل اول حضور سرمايه‌گذاران خارجي موضوع احراز هويت است كه براي اين كار سرمايه‌گذار خارجي بايد به ايران سفر مي‌كرد اما اكنون با رايزني انجام شده اين كار از طريق كنسولگري‌هاي ايران در كشور‌هاي ديگر قابل انجام است و ديگر لازم نيست يك سرمايه‌گذار براي احراز هويتش به ايران سفر كند.

او در مورد 2مانع ديگر براي حل مشكل سرمايه‌گذاران خارجي براي حضور در بازار سهام ايران گفت: مشكل ديگر صدور رواديد بلندمدت براي سرمايه‌گذاران خارجي است. طبق قانون ويزاي بلندمدت درصورتي براي خارجي‌ها صادر مي‌شود كه ظرف يك سال 3بار به ايران سفر كنند كه اين موضوع مانعي براي جذب سرمايه‌گذار خارجي است.

بر اين اساس سازمان بورس در تلاش است تا مشكلاتي كه در اين زمينه وجود دارد را حل كند. او در ادامه به مشكل سوم اشاره كرد و گفت: مشكل ديگر باز كردن يك حساب بانكي ايراني براي سرمايه‌گذاران خارجي است كه براي اين كار بايد با بانك مركزي مذاكره شود تا مشكل نقل و انتقال پول توسط سرمايه‌گذاران خارجي حل شود. كريمي با بيان اينكه براي نقل و انتقال پول سرمايه‌گذاران خارجي مشكل وجود دارد تأكيدكرد: مشكل نخست با پيگيري رئيس سازمان بورس حل شده است اما در مورد 2مشكل باقيمانده بايد با وزارت خارجه و بانك مركزي مذاكره و رايزني شود.

کد خبر 276481

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha