گویا خبر‌های جدیدی در راه است، علی صالح آبادی از تشکیل یک کارگروه برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی خبر داد در عین حال امیدوارانه وعده داد درصورت رفع محدودیت‌ها حجم سرمایه‌گذاری‌های خارجی در بورس افزایش یابد.

بورس

به گزارش همشهري، اهالي بازار سرمايه  در مراسمي كه در شركت سپرده‌گذاري مركزي برگزار شد دور هم جمع بودند تا از سامان جديدي رونمايي كنند كه از آن به نام IRPT ياد مي‌شود. دراين مراسم از سامانه پس از معاملات بورس تهران كه اصطلاحا به آن ايران پست تريد يا IRPT مي‌گويند رونمايي شد، اين سامانه، كار تسويه معاملات را پس از معاملات بازار، انجام مي‌دهد. اين سامانه توسط دكتر حسين محمدي عضو هيأت علمي دانشگاه زنجان و تيم همراهش ساخته شده و به گفته مقامات بازار سرمايه كاملاايراني است.

اين سامانه در عين حال قابليت اتصال به ساير بورس‌هاي دنيا را هم دارد و مي‌تواند بورس تهران را بين‌المللي كند. در جريان مراسم رونمايي از اين سامانه 3 خبرمهم هم منتشر شد. حضور سرمايه‌گذاران خارجي در بازار سرمايه ايران، مشاركت سازمان بورس درتدوين برنامه ششتم توسعه و همچنين جايگزين شدن سامانه جديد پس از معاملات از ابتداي سال94 به جاي سامانه فعلي.

علي صالح‌آبادي بسيار اميدوارانه از حضور سرمايه‌گذاران خارجي در بازار سرمايه ايران سخن گفت و تأكيد كرد درصورت رفع محدوديت‌ها سرمايه‌هاي خارجي به سمت بازار سرمايه ايران جذب خواهد شد. او اما اشاره‌اي به جزئيات اينكه چه كشور‌هايي براي سرمايه‌گذاري در ايران تمايل دارند نكرد. پيش از اين برخي ديگر از مقامات سازمان بورس هم از دريافت تقاضاي خارجي براي سرمايه‌گذاري در بازار سهام ايران خبر داده بودند.

صالح آبادي در عين حال از تشكيل يك كارگروه ويژه براي جذب سرمايه‌گذاران خارجي در بازار سرمايه ايران خبر دادو گفت: انتظار مي‌رود تا با رفع محدوديت‌ها و توافق‌هاي انجام شده، در آينده نزديك سرمايه‌گذاري خارجي فعال شود و بدين‌ترتيب شركت سپرده‌گذاري و شركت‌هاي كارگزاري بايد آمادگي داشته باشند تا با حضور سرمايه‌گذاران خارجي مشكلات درخصوص معاملات وجود نداشته باشد.

  • مشاركت بورس درتدوين برنامه ششم

رئيس سازمان بورس همچنين از مشاركت اين سازمان در تدوين برنامه ششم توسعه خبر دادو گفت:به دستور وزير اقتصاد كارگروه تدوين برنامه ششم توسعه در سازمان بورس تشكيل شد تا احكام بازار سرمايه را بررسي و تدوين كند، بدين‌ترتيب از تمامي كارشناسان و فعالان بازار سرمايه مي‌خواهم تا موارد مورد نياز براي درج در برنامه ششم توسعه را براي ما ارسال كنند تا در اين كارگروه مطرح شود. وي افزود:كارگروه اصلي تدوين برنامه ششم توسعه به رياست وزير امور اقتصادي و دارايي در اين وزارتخانه آغاز به‌كار كرده‌است.

  • با سامانه جديد بورس‌بين‌المللي مي‌شود

صالح آبادي همچنين از راه‌اندازي سامانه جديد پس از معاملات بورس از ابتداي سال آينده خبر دادو گفت: اين سامانه از امروز فعاليتش را به‌صورت آزمايشي و به‌عنوان نسخه دوم آغاز خواهد كرد و در ابتداي سال94 به‌صورت كامل جايگزين سامان فعلي پس از معاملات خواهد شد. وي تأكيد كرد: با سامانه جديد، معاملات بورس از هر جا و از هر نقطه دنيا امكان‌پذير مي‌شود و بحث تسويه چند ارزي از ويژگي‌هاي سامانه جديد پس از معاملات است كه امكان اتصال اين سامانه را به كشورهاي ديگر فراهم مي‌سازد و شرايط بين‌المللي شدن، بازار سرمايه را تسهيل مي‌كند.

  • حذف پولشويي

مديرعامل شركت سپرده‌گذاري مركزي اوراق بهادار و تسويه وجوه هم درباره سامانه جديد پس از معاملات گفت: سامانه جديد پس از معاملات، يك گام بازار سرمايه ايران را به بين‌المللي شدن، نزديك‌تر مي‌كند. حامد سلطاني‌نژاد ادامه داد محدوديت‌هايي كه در سامانه فعلي داريم، مانند صدور كد سهامداري در سامانه جديد برطرف شده است. در عين حال در اين سامانه در عين اينكه، فرد مي‌تواند چند كد سهامداري داشته باشد، امكان مديريت تحت كد ملي، متناظر شده تا بحث پولشويي از بين برود.

سلطاني نژاد افزايش نظارت‌ها حتي براي كارگزاران را از ديگر مزيت‌هاي سامانه جديد پس از معاملات اعلام كرد و گفت: در اين سامانه مفهوم كارگزار ناظر معنايي ندارد و واژه كارگزار عامل جايگزين آن شده است. به اين صورت كه كارگزار عامل، كارگزاري است كه سهام را براي مشتري خريداري مي‌كند.

کد خبر 276004

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha