همشهری آنلاین: تبری جستن از فتنه،علت فرستادن نامه علیه بسیج به رهبری، چرایی برگزاری جشن فارغ‌التحصیلی در عزای عمومی فوت آیت الله مهدوی کنی از مهم ترین سخنان مخالفان و داشتن برنامه‌های دقیق برای دانشگاه‌ها، برداشتن عینک سیاسی، جلوگیری از ربط دادن رای اعتماد به فتنه از سرفصل سخنان موافقان وزیر پیشنهادی علوم در مجلس بود.

به گزارش همشهري آنلاين، در جلسه راي اعتماد به وزير پيشنهادي علوم، تحقيقات و فناوري، عزيز اكبريان، محمود نبويان، الياس نادران، عبدالكريم جميري به عنوان نمايندگان مخالف و ابراهيم نكو، مهرداد لاهوتي، محمد قسيم عثماني،غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی به عنوان نمايندگان موافق محمود نيلي احمد آبادي در صحن علني مجلس شوراي اسلامي صحبت كردند.

مخالفان چه گفتند

به گزارش ايسنا، عزیز اکبریان نماینده مردم کرج به عنوان اولين مخالف نيلي احمدآبادي با اشاره به اینکه وزارت علوم از وزارتخانه‌های اساسی کشور است، ادامه داد: متاسفانه علی رغم شعارهای دولت یازدهم به جای توجه به ماموریت‌های این وزارتخانه فقط وزارت علوم به دنبال جریان‌های خاص است، مگر رهبری انقلاب توصیه نکردند که دانشگاه را جولانگاه احزاب سیاسی نکنید؟

این نماینده مجلس با اشاره به مسئله بورسیه‌ها گفت: در مسئله بورسیه‌ها اگر کسانی تخلف کرده اند قوه قضاییه باید برخورد کرده و پدر آنها را در آورد، ما به دنبال تکلیف این مسئله را دنبال کردیم؛ متاسفم در وزارت علوم و برخی سازمان‌ها صحبت از عدالت مدنظر رهبری می‌شود اما وقتی به فتنه می‌رسیم سکوت می‌کنند.

وی خطاب به نیلی گفت: آقای نیلی چرا از فتنه تبری نمی‌جویید؟ مگر تذکر رهبری به دولت درباره فتنه نبود؛ آقایان تا به فتنه می‌رسند سکوت می‌کنند.

اكبريان گفت: شما سردمدار کسانی بودید که علیه بسیج به رهبری نامه نوشتید، اگر به مقدسات بسیج آگاه بودید به رهبری نامه نمی‌نوشتید؛ در آغاز دولت به رئیس جمهور نامه‌ای نوشتید که بویی از اسلامی بودن احساس نمی‌شود، نامه‌ای در حمایت از نیلی منفرد نوشتید.

وی گفت: در زمانی که فضای عمومی به مناسبت ارتحال آیت الله مهدوی کنی عزادار بود، انجمن اسلامی در پردیس کرج دانشگاه تهران برنامه جشنی برگزار کرد و در آن به مقدسات توهین شد، گفته شد این رسم ورودی‌های جدید است، وجود عکس نخست وزیر امام به عنوان شعار رهایی فتنه گران در این جشن آیا کار دانشجویان تازه وارد بود، دانشجویان تازه وارد جرات این کار را ندارند.

اکبریان ادامه داد: در پردیس کشاورزی دانشگاه تهران حمایت از فتنه صورت گرفت، چند سال بود می‌خواستند این برنامه را برگزار کنند اما اجازه داده نمی شد؛ آیا برداشتن حجاب دختران به خواست خودشان در این مراسم برنامه شما بود که بعد گفتید خبر ندارم؟

این نماینده مجلس افزود: شما از اینجا تا کرج را نمی توانید اداره کنید چطور می خواهید کشور را اداره کنید؟

فعاليت‌هاي مختلط دانشجويي

به گزارش مهر، در ادامه جلسه، حجت الاسلام محمود نبویان، نماینده مردم تهران در مخالفت با وزیر پیشنهادی، به ذکر سوابقی از عملکرد ایشان در وزارت علوم پرداخت.

عضو جبهه پایداری گفت: آقای نیلی در دانشگاه تهران معاون خانمی داشتند که با مردان دست می داد. علاوه بر این در دوران ایشان، اردوهای مختلط به ترکیه برگزار شد که هنوز عکس‌هایش زبانزد است.

وی با بیان اینکه آقای نیلی با اندک بهانه ای به فعالیت های مختلط دانشجویی در دوران مسئولیتش مجوز داده است، گفت: برگزاری جشن های عید، اردوهای تفریحی و کنسرت های موسیقی از نمونه های فعالیت های مختلط دانشجویی در زمان ایشان است.

وی خطاب به روحانی گفت: با وجود اینکه شعار اعتدال را سرلوحه خود قرار دادید، اولین گزینه ای که از سوی شما برای وزارت علوم معرفی شد، آقای نیلی منفرد بود که در تحصن دانشگاه در فتنه 88 حضور داشته و دستگیر شده بود و با پا در میانی برخی بزرگان آزاد شد. بعد از آن آقای توفیقی را به سرپرستی وزارت علوم گماردید که درواقع سخنران تحصن فتنه 88 بود که ادعای دروغ رای 24 میلیونی در سران فتنه را مطرح کرد. پس از ایشان نیز آقای فرجی دانا را برای وزارت علوم معرفی کردید که ایشان نیز افرادی را که مجلس برای حضور در وزارت علوم رد صلاحیت کرده بود، به عنوان معاونانش منصوب کرد.

وی گفت: پس از استیضاح آقای فرجی دانا نیز آقای نجفی را به سرپرستی وزارت علوم گماردید که در دوران فتنه نامه ای را می نویسند و نظام را وحشی خطاب می کنند. امروز نیز آقای نیلی را به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت علوم معرفی کردید که فیلم حضور ایشان در اغتشاشات سال 88 موجود است و نامه های ایشان در ایام فتنه نیز زبانزد است.

امان از دست مشاوران رييس جمهور

به گزارش ايسنا، الياس نادران به عنوان يكي ديگر از مخالفان نيلي احمدآبادي گفت: ما از رئیس جمهور خواستیم در جلسه استیضاح دکتر فرجی دانا حضور پیدا کند و نمایندگان نیز پذیرفتند جلسه را در سه‌شنبه تشکیل دهند تا رئیس جمهور در جلسه حاضر شوند و خود رئیس جمهور بود که جلسه را به چهارشنبه بازگرداند.

وی افزود: کاش لااقل معاونین رئیس جمهور مذاکرات روز استیضاح را به رئیس جمهور می‌دادند تا مطالعه کند و آیا به راستی مساله محوری استیضاح کنندگان بورسیه‌ها بود؟ امان از دست این مشاور‌های رئیس جمهور.

وی با بیان این که آیا به راستی گزینه‌ی اصلی وزارت آقای نیلی است گفت: رئیس جمهور می‌گوید گزینه اصلی ما آقای نیلی است. ولی آیا اگر کسی وزیری را به مجلس معرفی می‌کند و از مجلس رای می‌خواهد آتش تهیه ایجاد می‌کند تا در هر نقطه‌ای به مجلس حمله کند و در مورد طرح‌های مختلف در مجلس صحبت کند و مجلس را متهم نماید؟

نادران ادامه داد: من از رئیس جمهور سوال می‌کنم بورسیه‌ها چه ارتباطی به استیضاح وزیر قبلی داشت؟ و رئیس جمهور نیز همان موقع به نمایندگان گفت که اگر وزیر علوم را استیضاح کنید فردی از ایشان بدتر معرفی می‌کند و امروز نیز به وعده‌ی خود عمل می‌کنند و شعارهایشان اتفاقا در این مورد صادق بوده است. دولت راستگویان هم یعنی همین. ولی باید بدانند که مجلس فارغ از این حاشیه‌سازی‌ها به وظیفه‌ی خود عمل می‌کند.

موافقان چه گفتند

محمدقسیم عثمانی نماینده مردم بوکان به عنوان  موافق وزير علوم گفت: در تمام جلسات رای اعتماد مسئله فتنه مطرح می‌شود، جریان فتنه محکوم است، اینکه صحبت از هر وزیری شود بحث فتنه را پیش بکشیم انحرافی است، ما هم فتنه را محکوم می کنیم.

وی افزود: از آقای نیلی می‌خواهم به طور شفاف درباره فتنه اعلام نظر کند تا نگرانی همه برطرف شود. موافقان و مخالفان اشتراک نظر دارند و همه معتقدند وزیر علوم باید فردی انقلابی، علمی، متعهد و بدون جناح بازی وزارتخانه را روی ریل خود قرار دهد.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه مخالفان عنوان کردند نیلی برنامه مشخصی ندارد گفت: شاید برنامه های وزیر به دست برخی مخالفان نرسیده است، جامع ترین برنامه‌ها را آقای نیلی داشتند، به طوری که اگر هر کس آن را اجرایی کند کار به درستی پیش خواهد رفت.

وی افزود: یکی از مخالفان گفت یک خانم در زیرمجموعه آقای نیلی با یک آقا دست داده است، مگر در مجموعه‌های دیگر این اتفاق نمی افتد؟ اینکه زمانی در مجموعه ایشان تخلف این چنینی صورت گرفته و بخواهیم به خاطر آن فردی را از مسئولیت خود برداریم دیگر مسئولی در کشور باقی نمی‌ماند.

جشن فارغ التحصيلي هميشه مختلط بوده

عثمانی گفت: مخالفان عنوان کرده‌اند مجوز به مراسم مختلط داده است، مگر مراسم دانشجویان جدیدالورود در همه ایران مختلط نیست؟ مگر شما در ایران زندگی نمی‌کنید؟ همه مراسم های دانشجویان جدیدالورود در تمام دانشگاه ها مختلط است، مراسم های فارغ التحصیلی دانشجویان هم مختلط است و امروز مگر کنسرت ها مختلط نیست؟ پس چرا حرف‌هایی می گویید که ربطی به صلاحیت وزیر ندارد.

وی با اشاره به اینکه عینک سیاسی را از چشم خود بردارید گفت: اگر با عینک سیاسی نگاه کنید هر وزیری که دولت معرفی کند رای نمی آورد.

نماینده بوکان گفت: دولت در شرایط سختی است، انبوه مطالبات مردم و پروژه‌های ناتمام، کارهای انجام نشده، بدهی‌های دولت، کاهش درآمدهای دولت مشکلات دولت است، دولت چیزی را به ارث برده که هر کس به جز این دولت بود دوام نمی آورد، پس باید این دولت را ستود و حمایت کرد.

مگر به دانشگاه حمله نشد؟

وی  گفت: برخی دوستان به نامه‌ای که به رهبری نوشته شده اشاره می کنند؟ مگر در این نامه چه نوشته شده که حساسیت ایجاد می کنید، گفتند برخورد خشن با دانشجویان صورت گرفته مگر اینگونه نبوده؟ مگر حمله شبانه به دانشگاه‌ها نشد، لشگرکشی نیروهای غیردانشگاهی به دانشگاه مگر صورت نگرفت؟ اینها منشا فتنه است.

عثمانی افزود: وزیر نه به جریان فتنه ربط داشته و نه ربط پیدا خواهد کرد این موضوع را روشن کنید تا بهانه به دست کسانی کمر بسته اند تا دولت را به زمین بزنند داده نشود.

اگر نامه مستندي از نيلي به رهبري داريد علني كنيد

به گزارش مهر، ابراهیم نکو نماینده مردم رباط کریم نيز در موافقت با وزیر پیشنهادی علوم گفت: امروز دولتی روی کار آمده که باید با تیم کاری مشخص خود انجام وظیفه کند و امروز رئیس جمهور ما پیشرفت‌های بسیاری را عاید کشور کرده که باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه نباید در این راستا حقوقی از نظام، ملت و کشور تضییع شود، افزود: جای تاسف است که اظهارنظرهایی از سوی برخی افراد در رابطه با وزیر پیشنهادی مطرح می شود و حتی برخی اقدامات را محکوم می کنند و همچنین برخی رسانه ها نیز خواب راحت را از نمایندگان گرفته اند.

نکو گفت: بنده اطلاع دارم که بسیاری از اعضای کمیسیون آموزش با وزیر پیشنهادی موافق هستند لذا نباید در این باره دروغ بگوییم.

نکو با بیان اینکه سوابق علمی وزیر پیشنهادی بیانگر موفقیت‌های وی است گفت: وزیر پیشنهادی حاشیه‌های سیاسی ندارد که این موضوع یکی از امتیازات وی به شمار می رود.

وی با اشاره به سخنان یکی از نمایندگان مخالف که اعلام کرد شورای انقلاب فرهنگی ریاست نیلی احمدآبادی را در دانشگاه تهران رد کرده است، گفت: این صحبت به هیچ عنوان صحت ندارد.

نماینده مردم رباط کریم در رابطه با امضای نیلی احمدآبادی ذیل نامه برخی از اساتید دانشگاه به رهبر انقلاب در جریان فتنه 88، گفت: اگر راست می گویید سند و مدرک خود را ارائه دهید.

چهارميليون دانشجو را سرگردان نكنيد

به گزارش ايرنا، مهرداد لاهوتی در اين جلسه به ادعاهای مخالفان پاسخ داد و افزود: یکی از مخالفین ایشان فرمودند دانشگاه جای ماموریت سیاسی نیست. برادر من! شما از کجا می دانید و از الان قضاوت می کنید که آقای نیلی به جای کار دانشگاهی می خواهند ماموریت سیاسی دنبال کند؟ آیا این قضاوت منصفانه است؟

نماینده لنگرود در مجلس خطاب به مردم گفت: ملت بزرگ ایران، شما قضاوت کنید؟ همکار محترم فرمودند ایشان (نیلی) در جریان فتنه سکوت کرده است؟ آیا این به معنای همکاری ایشان در جریان فتنه است؟ این چه قضاوتی است؟ البته آقای نیلی نظرشان را درباره فتنه خواهند گفت.

وی با اشاره به اظهارات غلامعلی جعفرزاده نماینده رشت در مجلس خاطرنشان کرد: ایشان فرمودند که فتنه خط قرمز ما است. مگر می شود آقای روحانی وزیری را معرفی کنند که ایشان در این جریان نقش داشته باشن؟ مخالفان گفته اند که ایشان سکوت کرده است و این امر از عجایب است.

این نماینده مجلس نهم در پاسخ به ادعای یکی دیگر از مخالفان نیلی درباره حضور وی در جبهه اظهار داشت: یکی از مخالفان محترم فرمودند شما که در جبهه و جنگ بودید، آیا یک بسیجی در کنار شما به شهادت رسید؟ من سال ها در جبهه و جنگ تک تیرانداز بودم و ماموریت من این بود. آیا همه باید در جبهه تک تیرانداز می شدند؟ آیا نباید عده ای جنگ را فرماندهی می کردند؟ خیلی از فرماندهان در جنگ بودند. آیا باید همه کلاش (کلاشینکف) به دست می گرفته و تک تیرانداز می شدند؟

وی ادامه داد: عده ای دیگر می گویند شما گزینه اصلی نیستید. شما از کجا می دانید که ایشان گزینه اصلی نیست؟ اگر شما به این نتیجه رسیدید که نیستند ، شما رأی بدهید تا گزینه اصلی باشد و این به این معناست که شما این توان را در ایشان می بینید و اگر گزینه اصلی بود به او رأی می دادید.

وی ادامه داد: رییس جمهوری فرمودند در دانشگاه اعتدال باید حاکم باشد. آقای نیلی دانشمند کم نظیری هستند و امروز نگاه ملت بزرگ ایران به طرف ما است و درست نیست 4 میلیون دانشجو را بلاتکلیف و سرگردان بگذاریم و ایشان هم قول دادند در کنار شما نمایندگان اهداف دانشگاه را محقق سازند.

در پايان سخنان موافقان و مخالفان، محمود نيلي احمدآبادي، وزير پيشنهادي علوم از برنامه‌هاي خود دفاع كرد.

کد خبر 276305

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha