همشهری‌آنلاین: به مناسبت ثبت جهانی میر سیدعلی همدانی، عارف و عالم بزرگ ایرانی در برنامه مشاهیر و رویدادهای فرهنگی یونسکو، همایش بین‌‌‌المللی بزرگداشت این شخصیت نامی با مشارکت و همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، کمیسیون ملی یونسکو، سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، موسسه فرهنگی اکو، انجمن دوستی ایران و تاجیکستان و بنیاد بوعلی سینا در تاریخ سوم آبان ۱۳۹۳ در محل موزه ملی ایران برگزار شد.

سعید آبادی

دکتر سعیدآبادی در ابتدای سخنان خود یکی از اهداف برجسته یونسکو را معرفی شخصیت‌‌‌ها و مفاخر جهانی عنوان کرد که جامعه جهانی را با خدمات و تلاش‌‌‌های آنها در جهت توسعه و ترویج علم، گفتگو، مفاهمه و صلح، پرهیز از خشونت و نقش آنان در دستاوردهای مادی و معنوی بشریت آشنا می کند.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو تاکید کرد که میرسیدعلی همدانی یکی از بزرگان فرهنگ و تمدن ایران‌‌‌زمین است که با آموزه‌‌‌های گران‌‌‌قدر خود گستره وسیعی از کشورهای مختلف منطقه را از هند و پاکستان گرفته تا تاجیکستان و ترکمنستان تحت تاثیر دانش و آموزه‌‌‌هایش قرار داده است.

وی گفت: یونسکو ثبت یک اثر مادی، معنوی یا مشاهیر را گام نخست در معرفی آن شخصیت می داند اما هدف اصلی یونسکو، ترویج و اشاعه آموزهای این مشاهیر در عرصه ملی و بین‌‌‌المللی است و از نهادها و موسسات دولتی و غیردولتی کشورها می خواهد تا با انتشار افکار و آراء و اشاعه آن، ضمن هویت‌‌‌سازی برای ملت‌‌‌ها زمینه لازم را به منظور دست‌‌‌یابی به توسعه پایدار فراهم کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران افزود: میرسیدعلی همدانی دارای این ویژگی شعر مولاناست که: «جانی است چون شعله ولی دودش ز نورش بیشتر، چون دود از حد بگذرد در خانه ننماید ضیا، گر دود را کمتر کنی از نورِ شعله برخوری». وی ضمن تقدیر از برگزاری این‌‌‌گونه همایش‌‌‌ها و بزرگداشت‌‌‌ها تصریح کرد که آنچه رسالت ما را سنگین‌‌‌تر می کند تداوم راه این بزرگان است که مروجان علم بودند و باید این الگوهای علمی و معرفتی ایران افزایش پیدا کند.

دکتر سعیدآبادی با بیان اینکه فرهنگ در توسعه ملی کشورها و هم‌‌‌افزایی فرهنگی در توسعه منطقه‌‌‌ای و بین‌‌‌المللی نقش مهمی ایفا می‌‌‌کند افزود: برای مبارزه با آثار منفی جهانی‌‌‌شدن در حوزه فرهنگ راهی جز احترام به تنوع فرهنگی و دیده‌‌‌شدن و شنیده‌‌‌ شدن انواع صداها و تصویرها در فضای مشاع جهانی وجود ندارد. وی با اشاره به اینکه کمیسیون ملی یونسکو ایران تاکنون 30 شخصیت برجسته ایرانی را در فهرست جهانی یونسکو ثبت کرده است، از همه دست‌اندرکاران و سازمان‌‌‌های فرهنگی خواست تا در جهت اشاعه افکار و تعالیم این بزرگان که بیانگر تمدن و فرهنگ ایران اند تلاش کنند.

دکتر مستکین مدیر گروه فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو نیز در سخنرانی خود گفت: تکوین هویت هر ملتی متاثر از باغبانان فرهنگی آن است که بذرهای اخلاق و معنویت را در اعماق وجود ملت‌‌‌ها می کارند و آن را به درختی تناور تبدیل می کنند و میرسیدعلی همدانی در زمره یکی از پاسداران دلسوز فرهنگ و تمدن ایران‌‌‌زمین است.

وی در ادامه با اشاره به بزرگداشت ثبت جهانی هفتصدمین سال تولد میرسیدعلی همدانی در برنامه مشاهیر یونسکو تصریح کرد که این مشاهیر بخش بزرگی از هویت ملی کشورها را می سازند و باید آگاه بود که این هویت‌‌‌ها در تندباد دنیای مدرن و پسامدرن از اذهان پاک نشوند.

لازم است یادآوری شود که پیرو ثبت 3 تن از شخصیت‌ها و مشاهیر برجسته ایران نجم‌الدین کبری (هشتصدمین سال زندگی فعال عارف بزرگ اخلاق و عرفان ایران‌زمین)، فخرالدین عراقی (هشتصدمین سال تولد شاعر و ادیب پرآوازه ایرانی)، عبدالقادر مراغه‌ای (ششصدمین سال زندگی فعال اولین ردیف‌نویس موسیقی اصیل ایرانی) در سال 1391 در فهرست جهانی یونسکو برای دوره دوساله 2015-2014 میلادی، چهارمین شخصیت ایرانی به نام میر سیدعلی همدانی (هفتصدمین سال تولد شاعر، ادیب و عارف بزرگ ایرانی) نیز در سال 1392 در برنامه مشاهیر و رویدادهای فرهنگی یونسکو برای دوره دوساله فوق ثبت شد.

میر سیدعلی همدانی در کتاب ارزشمند خود با نام ذخیره‌الملوک نوعی دستورالعمل صلح و توسعه، نیکی و ریشه‌کن کردن خشونت را به حاکمان و پادشاهان توصیه می کند؛ هدفی که سازمان جهانی یونسکو همواره بر آن تاکید دارد.

کد خبر 276277

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha