سه‌شنبه ۶ آبان ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۴

طاهر عطاران: آرامش، حاصل تعامل صحیح جسم و روح ما با دنیای خارج است؟ این عوامل یا روح و روان ما را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند یا مستقیما جسم ما را.

آرامشم کو؟

 تقويت عوامل آرامش‌بخش روحي و جسمي در زندگي روزمره به ما كمك مي‌كند از زندگي‌مان بهره بيشتري ببريم.چرا كه مشكلات براي از بين رفتن به‌وجود آمده‌اند و همانقدر كه ما را آزار مي‌دهند مي‌توانند به رشد ما هم كمك كنند؛ براي قوي‌تر كردن قواي روحي و جسمي ما. مشكلات بخش جدانشدني زندگي ما هستند و زنده بودن حقيقي ما يعني روبه‌رو شدن و گذشتن از آنها. اگر اينطور به آنها نگاه كنيم از ديدنشان جا نمي‌خوريم، به هم نمي‌ريزيم، دست و پاي خود را گم نمي‌كنيم و برايمان حكم مصيبت  پيدا نمي‌كنند. اين هم نسخه آرامش‌‌بخش شما.

نظم هم آرامش مي‌دهد

بسياري از منابع استرس ما زماني تبديل به منابع آرامش مي‌شوند كه كمي جلو‌تر از خودمان را ببينيم و با نظم برايشان برنامه‌ريزي كنيم. نظم در فكر، عمل و زندگي يك منبع عظيم آرامش است؛ دقيقا مانند حسي كه يك اتاق منظم به آدم مي‌دهد.

هميشه در دسترس بودن را ترك كنيد

هميشه در دسترس بودن هميشه هم خوب نيست. دوستي داريم كه همه مي‌دانند از ساعت 9 شب به بعد تلفن همراهش خاموش يا سايلنت است. تعريفي كه او ناگفته براي اطرافيان كرده باعث شده ديگران خود را با او تنظيم كنند و كاملا بپذيرند كه از اين ساعت به بعد وقت او متعلق به خانواده و امور شخصي اوست. جالب است كه آمار تماس با او هم از اين ساعت به بعد بسيار كمتر از ديگراني است كه با پاسخگو بودن در هر ساعت به ديگران مي‌گويند من ساعت آرامش ندارم، اگر خواستي 2نيمه شب هم زنگ بزن.

تكنولوژي براي شماست نه شما براي تكنولوژي

يادتان نرود تكنولوژي‌ها و ابزارهاي ارتباطي هر روز و هر ساعت پيشرفته‌تر مي‌شوند اما بيشتر از همه همين نقض‌غرض عجيب گيجمان مي‌كند كه انگار هر چه راه‌هاي ارتباطي آدم‌ها قوي‌تر مي‌شوند آدم‌ها دارند ناخودآگاه ازهم دورتر و دورتر مي‌شوند. در خانه دور هم مي‌نشينيم اما هركس مشغول تلفن همراه خودش است. اعتياد به اينها آرامش را از روز و شب ما گرفته. روز موبايل خاموش داشته باشيد. اسير دائمي وايبر و اي‌ميل و پيامك‌تان نباشيد. سعي كنيد وقفه‌اي هفتگي در احضار دائمي‌تان به محضر تكنولوژي ايجاد كنيد.

از كپي‌كردن زندگي ديگران دست برداريد

هركسي سبك و سياق خودش را براي زندگي دارد. از چشم و هم‌چشمي دست برداريد چون همه فلان چيز را مي‌خرند يا فلان‌طور زندگي مي‌كنند خود و آسايشتان را فداي مقايسه كردن و مسابقه دادن با آنها نكنيد. ضررش برايتان خيلي بيشتر است. از اين مسابقه كور و بي‌برنده كنار بكشيد تا آرامشي عميق را تجربه كنيد.

خوب بخوابيد

خواب مناسب از مهم‌ترين عوامل جسمي مؤثر دربه‌دست آوردن آرامش است. به خوابتان سر و سامان دهيد. خواب كافي توصيه متخصصين و بزرگان دين بوده و هست. خواب به‌موقع و سحرخيزي تلفيق فوق‌العاده‌اي هستند.

سبك زندگي خود را عوض كنيد

اول از همه ترمز دستي زندگي را براي لحظاتي بكشيد. بايستيد ببينيد كجاي كاريد. براي چه داريد اينطور مي‌دويد؟ نگاهي كنيم به زندگي امروزمان:
از خروسخوان تا بوق بوق مي‌دويم به‌دنبال تأمين معاش، يك زندگي بهتر يا پيشرفتي به سمت بالا. قسمتي از اين دويدن‌ها واقعا اجتناب‌ناپذيرند؛ دخل و خرجي كه با هم نمي‌خوانند هزينه‌هاي سرسام‌آور، گراني، مشكلات همه و همه به‌جاي خود. يك‌جا بايد بايستيم و ببينيم ‌جز آنچه واقعا نياز حقيقي زندگي و تأمين معاش ماست اين تلاش كشنده صرف مسير درستي مي‌شود يا نه، به نقطه مشخصي مي‌رسيم يا اين تلاش كشنده واقعا براي تأمين حداقل‌ها و برآمدن از پس زندگي و هزينه‌هاي ضروري است، يا اينكه چيزهايي بيش از نياز حقيقي ما را به اين آب و آتش‌زدن وامي‌دارند. در هر دو صورت ما براي تغيير جاي كار داريم.

از خود بپرسيم روش كار كردنمان، پول درآوردنمان با چيزهايي كه از دست مي‌دهيم تناسب دارند يا نه؛ مثلا بعضي مردم سلامتي خود را مي‌دهند تا پول به‌دست بياورند و بعد پول مي‌دهند تا سلامتي از دست رفته را به‌دست آورند.

در عين تلاش ازقناعت لذت ببريد

قناعت يكي از كليدهاي طلايي آرامش است. قناعت يعني رضايت به حد كفاف و پرهيز كردن از اسراف و زياده خواهي.
وقتي آدم داشته‌هاي خود را دريابد، از آنها لذت مي‌برد. حرص و زياده خواهي آتشي است كه اگر دامن آدم را بگيرد تا دم مرگ حسرت خنكي را به دل مي‌گذارد. پس آنچه داريد را دوباره ببينيد و از آنها بهره ببريد. قناعت، غني بودن مي‌آورد و غني بودن، آرامش.

اشك و لبخند هر دو لازمند

خداوند چيزي را بي‌دليل نيافريده. اگر چه خنده و آثار نشاط بخش آن انكارناپذير است. بايد به شادي، نشاط، شوخ طبعي و به‌طور كلي خنديدن به‌عنوان يك درمان نگاه كنيد. اما جالب است بدانيم اشك و لبخند هر دو براي رسيدن به يك تعادل كه همان نقطه آرامش ماست لازمند. پس هر وقت دلتان گرفت بدون اينكه احساس بدبختي كنيد يك دل سير گريه كنيد اما بعدش لبخند زدن را فراموش نكنيد.

به نظافت، آراستگي و طراوت اهميت ويژه بدهيد

نظافت، آراستگي و طراوت، اينها بي‌برو برگرد در همه‌جا پيام آور آرامشند. در محيط زندگي‌تان، در اتاق كارتان، در ظاهر خودتان هيچ وقت فراموش‌شان نكنيد به‌خصوص زماني كه سخت درگير مشكلاتيد چون قطعا به كسب روحيه بهتر براي حل مشكلات كمك مي‌كنند.

استفاده از گل و گياه و رنگ‌هاي شاد مثل صورتي و سبز را در محيط اطرافتان از ياد نبريد. در هرجا هستيد و به هر جا كه مي‌رويد بر زيبايي آنجا بيفزاييد يا در زيبايي آنجا سهيم باشيد.

عادات آرامش‌بخش را در برنامه روزمره خود قراردهيد

از ليست زير براي عادات آرامش‌بخش استفاده كنيد:
برنامه منظمي براي ورزش در طول هفته خود داشته باشيد؛ به‌خصوص ورزش‌هاي آبي.
قسمتي از وقت‌تان را صرف امور خيريه و به‌طور خاص ايتام كنيد.
از قبول مسئوليت‌هاي خارج از توانتان به هر دليل پرهيز كنيد.
در برنامه‌ريزي‌هاي خود واقع گرا و منطقي باشيد.
خوش خلق باشيد و با گذشت.
زندگي را سخت نگيريد.
جزئيات جذاب هر لحظه را دريابيد و از هر صدا و بوي خوش و رنگ نشاط آور شادمان شويد.
آرام وآرامش بخش باشيد.

کد خبر 276184

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =