دوشنبه ۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۹
۰ نفر

عیسی محمدی: از ویژگی‌های دهه اول محرم، می‌توان به راه‌اندازی دسته‌های عزاداری اشاره کرد.

محرم

دسته‌هاي عزاداري، در واقع همان هيئت‌هاي عزاداري هستند كه در ‌ماه محرم و اربعين و... تصميم مي‌گيرند كه به‌صورت حضور ميداني در محله‌ها و احيانا در جاهاي دورتر، به اقامه عزاي امام‌حسين(ع) و يارانش بپردازند. رسمش هم اين است كه از شب‌هاي سوم و چهارم به بعد، دسته‌هاي عزاداري راه مي‌افتند، در شب تاسوعا و عاشورا و نيز در روزهاي تاسوعا و عاشورا، به اوج مي‌رسند. البته بعضي از دسته‌هاي عزاداري، تا شب سوم و هفتم امام‌حسين(ع) هم عزاداري ميداني مي‌كنند اما معمول و مرسومش، هماني است كه گفتيم. شايد شما هم دوست داشته باشيد كه دسته‌هاي عزاداري براي خودتان راه بيندازيد. احتمالا اين نوشته كوتاه، بتواند سرنخ‌هاي خوبي به شما بدهد.

شرط اول؛ سادگي هيئت

دسته‌هاي عزاداري ‌از ساده شروع مي‌شوند تا دسته‌هاي عزاداري خيلي پرزرق و برق. متأسفانه بيشترين انرژي متوليان برخي از دسته‌هاي عزاداري، صرف اين مي‌شود كه چطور امكانات مورد نياز اين عزاداري‌هاي ميداني را فراهم سازند؛ درحالي‌كه اولويت‌ چيز ديگري است. سفارش اساسي هم، برگزاري هر چه ساده‌تر اين عزاداري‌هاي ميداني است؛ يعني هدف اصلي شما‌ اقامه عزاي حسيني باشد. حالا با ساده‌ترين و دم دست‌ترين امكانات نيز مي‌توانيد اين هدف را عملياتي كنيد. هرچقدر بيشتر به سمت و سوي تجملات مورد نياز عزاداري برويد، به همان نسبت نياز به انرژي بيشتري هم خواهيد داشت؛ چه‌بسا كه خداي ناكرده، مشكلي هم در نيت شما پيش بيايد.

با پليس هماهنگ باشيد

مهم‌ترين بحث اين سال‌هاي دسته‌هاي عزاداري، هماهنگي با نيروهاي انتظامي و راهنمايي و رانندگي است. چرا؟ چون اين جور دسته‌هاي عزاداري، غالبا در محله‌هاي قديمي هستند و اين جور محله‌ها نيز خيابان‌ها و معابر باريكي دارند. حالا فكر كنيد در يك خيابان اصلي، يك دفعه 7، 8 يا 10 تا دسته عزاداري در حال تردد باشد. معمول است كه حتي در معابر باريك اين جور محله‌ها، دسته‌هاي عزاداري پشت سر هم حركت مي‌كنند. مسير حركت را حتما با نيروهاي‌انتظامي چك كنيد.

مسير خوبي را انتخاب كنيد

ساده‌ترين دسته‌هاي عزاداري‌ مي‌توانند با يك پرچم، يك مداح و جمع عزاداران برگزار شوند؛ به همين سادگي. البته غالبا چون ممكن است صداي مداح، در هياهوي خيابان و محيط باز، شنيده نشود، يك سيستم صوتي خيلي معمولي هم درنظر مي‌گيرند تا مداح ديرتر ‌خسته شود. مسئله مهم ديگر، مسير حركت دسته عزاداري شماست. سعي كنيد مسيرهاي طولاني و خسته‌كننده را درنظر نگيريد، جوري نباشد كه اعضاي هيئت‌ از طي مسير خسته شوند. در ضمن، سعي كنيد مسير رفت و برگشت را هم جوري انتخاب كنيد كه نه موجب ترافيك شود، نه از اطراف بيمارستان‌ها و جاهايي كه احتمال ايجاد مزاحمت براي گروهي وجود داشته باشد، عبور كنيد.

زنجيرهاي خوب؛ زنجيرهاي محرم

دسته‌هاي عزاداري، مي‌توانند از سبك سينه‌زني يا زنجيرزني براي عزاداري استفاده كنند البته در‌ ماه محرم، سبك زنجيرزني‌ رونق بيشتري دارد. بايد به فكر زنجيرهاي عزاداري هم باشيد. البته برخي ازاعضا‌ ممكن است كه زنجيرهايي داشته باشند كه مي‌توانيد اعلام كنيد كه بياورند. در غيراين صورت، بايد تعدادي زنجير‌ براي عزاداران تدارك ببينيد. بورس فروش لوازم عزاداري هم خيابان ناصرخسرو است. زنجيرهايي را كه تهيه مي‌كنيد، نشان‌دار كنيد تا بتوانيد بعد از پايان عزاداري‌ جمع‌آوري كنيد.

پرچم‌هايي كه كافي‌اند

‌يك دسته عزاداري نياز به پرچم هم دارد. پرچم‌ها هم كه با اندازه‌ها و شكل‌هاي متنوع، قيمت‌هاي مختلفي دارند. قيمت‌شان به 120هزار و حتي بيشتر هم مي‌رسد. البته مدل‌هاي سفارشي هم دارند كه ديگر بايد به قيمت‌هاي يكي، 2ميليوني رضايت بدهيد. ساده‌ترين كار، استفاده از پرچم‌هاي چاپي است كه قيمت‌هاي كمتري هم دارند. در ضمن، پرچم‌ها جزو لوازمي هستند كه مي‌توانيد خودتان هم با مقداري سليقه و ذوق آنها را بسازيد. يك پرچم درست و حسابي كافي است؛ اما مي‌توانيد بيشترش هم كنيد؛ نهايتا 3 الي 5 تا. بيشتر از اين، واقعا در‌ شأن دسته‌هاي عزاداري نيست. علم، كتل و... هم بعضي از هيئت‌ها استفاده مي‌كنند، سعي كنيد زياد شلوغش نكنيد.

صداهايي مقدس در شب‌هاي حسيني

مسئله مهم ديگري كه دسته‌هاي عزاداري با آن روبه‌رو هستند، صداست. مي‌توانيد اين دستگاه‌ها را اجاره كنيد. از كجا؟ به واحدهاي صنفي ظروف كرايه و تجهيز مجالس برويد و از آنها پيگير شويد. هزينه اجاره اكو براي دسته‌هاي عزاداري جداست و هزينه حمل‌ونقل و اپراتور براي دستگاه‌هاي ديجيتال و... هم جدا ‌. البته بديهي است كه براي دسته‌هاي عزاداري، بهتر است سادگي رعايت شده و از دستگاه‌هاي اكوي ساده استفاده كنيد. از 40، 50هزار تومان هم هزينه اجاره آنها شروع مي‌شود.

نور، موتور، حركت

و اما بعد، موضوع روشنايي هم مطرح مي‌شود. هرچند واجب نيست، اما براي اينكه حد و حدود هيئت مشخص شود و از دور، ببينند كه چه دسته‌اي با چه جمعيتي دارد مي‌آيد و مداح هم بتواند زير نور آنها مداحي كند و در معابر تاريك به مشكل برنخوريد و... بهتر است كه نور هم داشته باشيد. نور، اكو، موتور برق و... را مي‌توان سوار چرخ‌هايي كرد كه به چرخ باربري معروفند. البته مدل‌هاي جديدتري از اين چرخ‌ها هم وجود دارند كه مثلا در تهران مي‌توانيد در چهارراه مولوي آنها را پيدا كنيد؛ در ضمن مي‌توانيد به نسبت نيازي كه داريد، با جوشكار محل‌تان صحبت كنيد تا شكل جديدي به اين چرخ‌ها بدهند. موتور برق‌ها، بنزيني و گازوئيلي هستند. البته مدل شارژي هم آمده كه چندان قوي نيست. بورس موتور برق‌ درخيابان سعدي است.

باتري دستي هم كار راه انداز است

نكته بعدي اين است كه از باتري ماشين هم مي‌شود برق گرفت؛ اما در معابر باريك نمي‌توان ماشين را همراه دسته‌ها برد. ضمن اينكه باتري‌هاي شارژي بزرگ كه قابليت توليد انرژي مورد نياز اكو، لامپ، مهتابي و... را هم داشته باشند، وجود دارند. برخي از هيئت‌ها‌ به‌جاي اين همه دنگ و فنگ، موقعي كه دسته عزاداري راه مي‌اندازند، از ‌ بلندگوهاي دستي استفاده مي‌كنند. كيفيت صدا به اندازه سيستم‌هاي پيشرفته‌ نيست اما كار راه انداز است و با چند تا باتري شارژي، كار شما راه مي‌‌افتد.

نبايدهاي دسته‌هاي عزا

راه‌ انداختن دسته‌هاي عزاداري هم بايد و نبايدهاي خاص خودش را دارد. در اين بخش، 9بايد و نبايد مهمي را كه بايد در هيئت‌ها، رعايت كرد، ليست كرده‌ايم.

چشم و همچشمي داشتن
مهم اين است كه عزاداري كنيد، نه اينكه خودتان را با دسته‌هاي عزاداري كوچه پشتي و آن يكي محله مقايسه كنيد. نيت خودتان را اين‌جوري خراب نكنيد.

حق الناس به گردنتان افتادن
موقع نذري دادن، موقع حركت‌كردن، موقع برداشتن زنجير و... حق و حقوق ديگران را هم رعايت كنيد. از كنار بيمارستان‌ها كه عبور مي‌كنيد، مراعات كنيد.

بداخلاق بودن
متأسفانه هماهنگي‌ها ممكن است فشار بياورد و بعضي‌ از متوليان بداخلاقي كنند. يادتان باشد كه پيامبر(ص) فرموده نزديك‌ترين افراد به من، خوش‌اخلاق‌ترين آنها هستند.

مياندار و گرداننده نداشتن
نظم، خيلي مهم است. بايد رديف آدم‌ها و نوع حركت و نوع عزاداري و ريتم آن و... طبق نظمي كه مياندار مشخص مي‌كند، باشد.

مشخص نبودن ناظمان
كساني كه مسئول برقراري نظم در هيئت هستند، بايد با علامتي مشخص باشند.

نماز جماعت نخواندن
روزهاي تاسوعا و عاشورا، سعي كنيد حتما نماز جماعت ظهر را به پا كنيد. خوب نيست عزادار حسيني، نمازش را اول وقت نخواند.

بي‌احترامي به نظافت شهر
اگر بابت نذري و امثالهم داريد از يك‌بار‌مصرف‌ها استفاده مي‌كنيد، همينطور شهر را كثيف نكنيد.

تك‌صدايي بودن مداح
مداح اگر قرار باشد كه فقط خودش بخواند، ديگر عزاداران از شور و شوق مي‌افتند. سعي كنيد همخواني مردم را هم بيشتر كنيد.

مسجدمحور نبودن
‌قبول داريم كه مساجد، گنجايش اين همه عزادار را نمي‌توانند داشته باشند، اما خوب است اول و آخر مراسم در مسجد باشد.

 

کد خبر 276069

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha