ویژه برنامه‌های مدیریت شهری به مناسبت ایام سوگواری سیدو سالار شهیدان در‌ماه محرم و صفر در بخش‌های مختلف فرهنگی، هنری، نمایشگاهی، تجسمی، نمایشی و یادواره شهدای محله‌های پایتخت با محور ترویج سبک زندگی حسینی اجرا می‌شود.

محرم

به گفته حجت‌الاسلام والمسلمين ميثم امرودي معاون امور اجتماعي و فرهنگي شهردار تهران، پيش‌بيني برنامه‌هاي ورود به‌ماه محرم با محور برگزاري نمايشگاه عطرسيب از 10روز قبل از‌ماه محرم با حضور مساجد، هيئت‌هاي مذهبي مستمر، موردي، دانشجويي و دانش‌آموزي شهر تهران صورت پذيرفت كه خوشبختانه با استقبال بسيار خوب مواجه شد. وي مهم‌ترين اهداف در اجراي اين ويژه‌برنامه‌ها را معرفي مولفه‌هاي سبك زندگي حسيني و محور آموزه‌هاي عاشورايي، تعظيم و تكريم شعائر و معارف اسلامي، هويت افزايي ديني و انقلابي شهروندان در مناسبت عظيم عاشوراي حسيني دانست كه در كنار اين موضوعات به آماده‌سازي‌ فضاي عمومي شهر تهران در طول‌ماه محرم و صفر نيز توجه ويژه شده است.

آنگونه كه امرودي گفته، اجراي اين ويژه برنامه‌ها با تأكيد بر برجسته‌سازي‌ جلوه‌هاي قيام حسيني در فرهنگ عمومي شهروندان، تسهيل اجراي برنامه‌هاي مردمي در ماه‌هاي محرم و صفر و تعامل و مشاركت جدي با مساجد، حسينيه‌ها و هيئت‌هاي مذهبي صورت مي‌گيرد. در اين زمينه برجسته كردن عناصر حماسه و عزت، منطق و عقل و عاطفه در قيام عاشوراي حسيني، تأكيد بر حفظ آداب و شيوه‌هاي سنتي و مردمي عزاداري حسيني، تأكيد ويژه بر نقش برجسته زنان در انتقال پيام‌هاي انقلاب عاشورايي حسيني، تعامل و مشاركت ويژه با مساجد، حسينيه‌ها، هيئت‌هاي مذهبي عمومي، دانشجويي و دانش‌آموزي، تأكيد بر حفظ آداب و شيوه‌هاي سنتي عزاداري حسيني ازجمله موضوعاتي است كه مورد توجه قرار گرفته است.

شهرداري تهران در برنامه‌هاي‌ماه محرم اجراي نمايش آييني با همكاري بنياد تعزيه به‌مدت 30شب، اجراي ويژه برنامه آييني مذهبي شامل نمايشگاه، نشست و سخنراني، مرثيه سرايي و اجراي نمايش در ميدان امام حسين(ع) و همچنين برپايي ايستگاه‌هاي سلامت شهروندي در دهه اول محرم در مناطق ويژه را در دست اقدام دارد.

همچنين نمايش و معرفي آيين‌هاي عزاداري اقوام ايراني در برج ميلاد بخشي از اين برنامه‌هاست. برپايي شب شعر عاشورايي با حضور شعراي برجسته در ايوان شمس، برپايي نمايشگاه آثار فرهنگي نقش فرهنگ عاشورايي در دوران دفاع‌مقدس، برگزاري برنامه‌هاي سوگواري ايام محرم و صفر در باغ‌موزه دفاع‌مقدس، تصويرگري خطابه‌هاي سيدالشهدا(ع) در كربلا و حضرت زينب در شام با حضور 50نفر از نگارگران برجسته در ايستگاه‌هاي منتخب مترو و ميدان امام حسين(ع) و همچنين گردهمايي زنان عاشورايي در اين ميدان از ديگر برنامه‌هاي متمركز شهرداري تهران به شمار مي‌رود.

  • معرفت حسيني در شهر

اجراي برنامه‌هاي بخش معرفت حسيني از ديگر برنامه‌هاي پيش روست. به گفته معاون شهردار تهران، در اين زمينه برپايي خيمه‌هاي معرفت حسيني در روز تاسوعا، عاشورا و اربعين حسيني در 22بوستان اصلي شهر به همراه نمايش آثار، كتاب، پاسخ به شبهات، اجراي طرح احياگران نور شامل همايش ويژه بانوان مبلغ شهر تهران در‌ماه صفر، برگزاري نشست علمي بررسي تاريخ عاشورا با حضور استادان حوزه و دانشگاه، برگزاري مراسم بزرگداشت استادان و وعاظ برجسته و ذاكران شهر، برپايي مراسم مذهبي در نمازخانه پايانه‌هاي 4گانه ويژه مسافران و عموم شهروندان اجرا مي‌شود. همچنين اجراي طرح نسيم بهشت باحضور مبلغان روحاني طرح نسيم بهشت در ميادين 15گانه شهر به‌منظور پاسخگويي به مسائل ديني و شرعي به‌مدت 29روز ايام محرم برگزار خواهد شد. اجتماع بزرگ آتش‌نشانان عاشورايي نيز همراه با سخنراني و نوحه سرايي مداحان و قرائت زيارت عاشورا ازجمله اين برنامه‌هاست.

به گفته امرودي، ويژه برنامه‌هاي هنري، نمايشگاهي و تجسمي شامل برپايي 22نمايشگاه عكس عاشورايي در 22مركز فرهنگي مناطق، برگزاري سوگواره هنري با هدف تجليل از پديدآورندگان آثار هنري در حوزه عاشورا، برگزاري 22شب شعر عاشورايي در 22مركز فرهنگي مناطق از دهه دوم تا اربعين حسيني، برگزاري نمايشگاه فرهنگي در يكي از پايانه‌هاي مسافربري تهران در‌ماه محرم، برگزاري كنسرت موسيقي آييني با محوريت قيام عاشورا، رونمايي از كتاب با محتواي واقعه عاشورا و برگزاري سومين دوره جشنواره رسانه‌هاي ديجيتال عاشورايي به همراه نمايشگاه عكس است.

  • اكران 100هزار مترمربع تبليغات فرهنگي در پايتخت

معاون خدمات شهري شهرداري تهران نيز مجموعه اقدامات و برنامه‌هاي اين معاونت را به‌مناسبت ايام‌ماه محرم‌الحرام و در راستاي برگزاري هرچه بهتر مراسم سوگواري سالار شهيدان حضرت اباعبدالله الحسين(ع) تشريح كرد.مجتبي عبداللهي ضمن تشريح عملكرد سازمان‌هاي زيرمجموعه اين معاونت گفت: معاونت خدمات شهري شهرداري تهران نيز به مانند ديگر سازمان‌ها و نهادها، اقدامات ويژه‌اي را براي‌ماه محرم تدارك ديده است.

عبداللهي در ادامه به اقدامات سازمان زيباسازي در اين ايام اشاره كرد و گفت: اكران بالغ بر يكصد هزار مترمربع تبليغات فرهنگي به مناسبت ايام محرم در سطح شهر كه شامل نصب بنر روي عرشه پل‌ها، پرتابل‌ها و سازه‌هاي 1×3 تبليغاتي و نصب200كتل در نقاط مختلف تهران ازجمله برنامه‌هاي سازمان زيباسازي در اين ايام است.

وي به اقدامات سازمان آتش‌نشاني اشاره كرد و گفت: اين سازمان توصيه‌هاي ايمني و آموزشي خود را در قالب 27بند به مسئولين مساجد، حسينيه‌ها و تكايا ابلاغ كرده است تا ان‌شاءالله در ايام برگزاري مراسم سوگواري سالار شهيدان حضرت حسين بن علي(ع) شاهد هيچ‌گونه مشكلي در سطح شهر نباشيم.

  • تجهيز تكايا به كپسول‌هاي آتش‌نشاني

عبداللهي ضمن تأكيد بر تجهيز تكايا به كپسول‌هاي آتش‌نشاني گفت: شرايط لازم فراهم شده تا تكايا و هيئت‌هاي مذهبي با مراجعه به نزديك‌ترين ايستگاه آتش‌نشاني محل، مسائل ايمني و نحوه مقابله با حريق‌ها و حوادث را آموزش ببينند. به گفته عبداللهي ضروري است مسيرهاي عمومي و امدادرساني به شهروندان در هر نقطه از شهر، در روزهاي عزاداري و برگزاري مراسم‌هاي خاص كاملا باز باشد و درصورت مشاهده ماشين‌هاي امدادي به‌خصوص آتش‌نشاني، نهايت همكاري پيرامون بازگشايي مسير اعمال شود.

  • برپايي نماز باشكوه ظهر عاشورا

معاون خدمات شهري شهرداري تهران در تشريح اقدامات سازمان بهشت‌زهرا در دهه اول محرم گفت: اين سازمان در اين ايام نسبت به برپايي 2ايستگاه صلواتي در صحن غربي و صحن شمالي حرم با ظرفيت پذيرايي دوبرابر سال گذشته، برپايي تعزيه در روز عاشورا، برپايي عزاداري در روز ماقبل تاسوعا در محل ستاد ارتحال به همراه پذيرايي، برپايي نماز باشكوه ظهر عاشورا در 8نقطه از سازمان بهشت‌زهرا، قطعات شهدا و حرم مطهر امام(ره) و... اقدام خواهد كرد.

عبداللهي همچنين درخصوص اقدامات سازمان مديريت پسماند در ايام محرم گفت: اين سازمان با شركت در نمايشگاه عطر سيب، توزيع بروشور آموزشي و اطلاع‌رساني در زمينه مديريت پسماند با هماهنگي سازمان فرهنگي هنري، تخصيص مخازن 240ليتري پسماند خشك به هيئت‌هاي مذهبي، توزيع بيش از 2000بن بين هيئت‌ها براي دريافت مخزن، برگزاري كلاس‌هاي آموزشي بازيافت به مسئولين ادارات بازيافت و آموزشگران مناطق 22گانه و... از فعاليت‌هاي سازمان در اين ايام است.

کد خبر 276027

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha