چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیرعامل انجمن حفظ محیط کوهستان با بیان این که اکوسیستم کوهستان از نظر آب و ذخیره این ماده حیاتی از اهمیت زیادی برخوردار است، گفت: در دنیا از کوه‌ها به عنوان برج‌های آب شیرین یاد می‌شود.

به گزارش ایرنا، عبداله اشتری اظهار کرد: ایران در منطقه خشک دنیا قرار گرفته است از این رو تمام منابع آب دریافتی و بخش زیادی از نزولات آسمانی آن در کوه‌ها ذخیره می‌شود بنابر این، این اکوسیستم از نظر مقوله آب و ذخیره این ماده حیاتی از اهمیت زیادی برخوردار است.

اشتری با اشاره به این که انجمن حفظ محیط کوهستان یکی از تشکل‌های پیشکسوت در حوزه محیط زیست است، افزود: این تشکل در راستای حفظ توسعه محیط زیست کوهستان تلاش می‌کند.

وی با بیان این که کوه‌ها از جنبه‌های مختلف مانند منابع آب شیرین، تنوع زیستی و خدمات دیگر قابل اهمیت هستند اظهار کرد: اکوسیستم‌های کوهستانی، اکوسیستم مادر محسوب می‌شود و بخش‌های متعددی را در زیرمجموعه خود حمایت می‌کند.

وی ادامه داد: متاسفانه با توجه به اهمیت اکوسیستم کوهستان آن طور که باید برای حفظ محیط زیست آن توجه لازم نشده است، البته ساز و کارهایی در سازمان حفاظت محیط زیست ایجاد شده ولی کافی نیست.

اشتری با تاکید بر این که تنوع زیستی ایران در کوهستان تمرکز پیدا کرده است گفت: وجود خاک‌های مختلف و جغرافیای متفاوت در کوهستان، تنوع زیادی در زیست بوم کوهستان ایجاد کرده است و جزو نقاط با اهمیت از نظر تنوع زیستی محسوب می‌شود.

مدیر عامل انجمن حفظ محیط کوهستان افزود: به همین منظور این انجمن با همکاری دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران، دوره آموزش تخصصی "مبانی محیط زیست کوهستان" را در 11 جلسه تئوری سه ساعته و یک جلسه علمی یک روزه در کوهستان در ماه‌های آبان و آذر 1393 برگزار می‌کند.

وی هدف از برگزاری این دوره را ارتقای ظرفیت‌های علمی کشور در ارتباط با محیط زیست کوهستان عنوان کرد و گفت: برخی مباحث آموزشی این دوره شامل آب و کوهستان، تنوع زیستی کوهستان، نقش پوشش گیاهی در حفظ آب و خاک، سوانح و بلایای طبیعی، تخریب و فرسایش در کوه‌ها، مناطق حفاظت شده کوهستانی، تغییر اقلیم است.

دوره آموزشی مبانی محیط زیست کوهستان آبان ماه برگزار می‌شود و آخرین مهلت ثبت‌نام برای شرکت در این دوره 30 مهرماه است.

کد خبر 275618

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha