همشهری آنلاین: سید رضا صالحی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، از طرح کتابخانه ملی برای دیجیتال سازی اسناد خبر داد و همزمان سید محمود علوی، وزیر اطلاعات، به همراه برخی از مقامات این وزارتخانه صبح ۲۸ مهرماه از کتابخانه ملی بازدید کردند.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایبنا صالحی با بیان دستاوردهای اجلاس شوراي جهاني آرشیو‌ها (ایكا) در اسپانیا گفت: این اجلاس با هدف نشست سران آرشیو‌های ملی و جلسات كارشناسی برگزار شد و در جلساتی كه در حاشیه اجلاس ایكا داشتیم و با بیش از 10 رئیس آرشیو كشور‌های مختلف ملاقات و گفت وگو كردیم و همگی تمایل به همكاری و انتقال تجربیات داشتند.

وی در ادامه این مصاحبه با اشاره به شعار ایكا در این دوره «آرشیو ملی و صنایع فرهنگی» افزود: یكی از مباحث زیر بنایی در این اجلاس در زمینه دسترسی بیش از پیش پژوهشگران و مردم به منابع و اسناد و مدارك موجود در آرشیو‌های ملی است.

صالحی با بیان این نكته كه دسترسی در سطح وسیع و آسان جز با دیجیتال سازی منابع آرشیوی امكان پذیر نیست، تصریح كرد: متاسفانه شرایط كنونی دنیا در زمینه دیجیتالی شدن منابع جز تعداد محدودی از كشور‌ها خوب و رضایت بخش نیست و یكی از اهداف ما برای شركت در این اجلاس استفاده از دستاوردها و تجربیات كشورهای پیشرو در حوزه دیجیتال سازی اسناد و منابع بود.

صالحی در بخش دیگری از این گفت‌وگو اظهار داشت: در بازدیدی كه از سه كتابخانه عمده اسپانیا داشتم، كتابخانه ملی ما در مقایسه با كتابخانه ملی اسپانیا از نظر فضا و امكانات شرایط بهتری دارد، ولی با توجه به بررسی‌های به عمل آمده و آمار و ارقام، متاسفانه جوانان، نخبگان از امكانات و ذخایر این كانون بی نظیر فرهنگی در سطح كشور بی اطلاع هستند.

وی در جای دیگری از سخنانش از با اشاره به عملكرد سازمان اسناد و كتابخانه ملی افزود: چند برنامه در دستور كار سازمان ما قرار دارد كه از عمده ترین آن‌ها می توان به بازشناسی هویت و جایگاه كتابخانه ملی در سطح ملی، دیجیتال سازی منابع برای در دسترس قرار گرفتن آن‌ها، توسعه نسخ خطی از طریق خرید،امانت، اهدا و وقف و راه‌های دیگر برای نگهداری صحیح این گنجینه‌های ارزشمند، توسعه روابط بین الملل و به طور خاص توریسم فرهنگی، مجامع بین المللی و رابطه مستمر با كتابخانه‌ها و آرشیو‌های سراسر دنیا، دسترسی پژوهشگران استانی به اسناد مورد نیاز خود در سطح استانی از طریق مراكز استانی سازمان اسناد و كتابخانه ملی و گسترش همكاری و هماهنگی با دیگر نهادهای كتابخانه ای و اسنادی كشور اشاره كرد.

  • بازدید وزیر اطلاعات از بخش‌های مختلف سازمان

سید محمود علوی، وزیر اطلاعات، به همراه برخی از مقامات این وزارتخانه امروز 28 مهرماه از كتابخانه ملی بازدید كردند و از نزدیک با فعالیت‌های كتابخانه ملی آشنا شند؛ دكتر سیدرضا صالحی، رئیس سازمان اسناد و كتابخانه ملی و تنی چند از معاونان وی با استقبال از وزیر اطلاعات، وی را در این بازدید همراهی كردند.

سازمان اسناد و كتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، با دارا بودن میلیون‌ها منبع علمی در قالب كتاب، سند، عكس، مخطوطات و نظایر آنها، به عنوان یكی از مقاصد مهم بازدید مقامات كشور بدل شده است.
وزیر اطلاعات بعد از بازدید خود، دقایقی نیز در دفتر دكتر صالحی به رایزنی و تبادل نظر پرداخت.

کد خبر 275387

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha