همشهری آنلاین: زمین‌لرزه‌ای بسیار شدید پنج‌شنبه 26 ژوئیه (4 مرداد) شرق اندونزی را لرزاند اما سونامی در پی نداشت.

به گزارش آسوشیتدپرس این زمین لرزه که 7 درجه ریشتر قدرت داشت مردم را هراسان از خانه‌هایشان بیرون راند و همه گمان می‌کردند که یک سونامی بسیار پرقدرت در پی آن ایجاد شود. اما پس از آن‌که گزارش‌ها مشخص کردند هیج موج بلندی بر اثر آن بوجود نیامده است خطر وقوع سونامی از بین رفت.

همچنین گزارشی از تلفات احتمالی این زمین‌لرزه گزارش نشده است. گزارش‌ها حاکسیت که در شهر  ماندائو مردم به یک‌باره با لرزش زمین هراسان از خانه‌ها و فروشگاه‌ها به خیابان‌ها حمله کردند و حتی شاهدان می‌گویند یک زن که هنوز سرم در دستش بود از طبقه دوم یک بیمارستان به بیرون پریده است.

مرکز زمین‌شناسی آمریکا اعلام کرد که کانون این زمین‌لرزه 20 مایلی عمق دریای مالوکو است.

اندونزی که بزرگ‌ترین مجمع‌الجزایر دنیا است به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی همه ساله شاهد شدیدترین فعالیت‌های زمین‌شناختی است. این مجمع‌الجزایر در منطقه جغرافیایی خط آتش قرار دارد. خط آتش کمانی از آتش‌فشان‌ها و گسل‌هاست که در اقیانوس آرام قرار دارد.

در سال 2003 یک زمین‌لرزه شدید سوماترا را تکان داد که بر اثر آن یک سونامی بسیار شدید به وجود آمد و 230 هزار نفر را در چند کشور جنوب شرق آسیا کشت. 160 هزار نفر از قربانیان این سونامی در استان آچه اندونزی جان خود را از دست دادند.

سال گذشته یک سونامی دیگر در جزیره جاوای اندونزی جان 600 نفر را گرفت.

کد خبر 27535

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز