یکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۳ - ۰۷:۳۴
۰ نفر

یمن دیروز یک گام دیگر به سوی جنگ داخلی نزدیک‌تر شد و درگیری‌های شدیدی میان حوثی‌ها و حزب اصلاح، در قلب کشور درگرفت.

یمن

همزمان، شاخه القاعده در شبه جزيره العرب ضمن اعلام حمايت از گروه تروريستي داعش در سوريه، عملا رويدادهاي يمن و سوريه را به هم گره زد تا درگيري‌ها سمت وسويي فراتر از مسائل قومي و داخلي يمن بگيرد.

به گزارش خبرگزاري رويترز، در ادامه روند شتابنده تحولات در يمن، ديروز شنبه درگيري‌هاي شديدي ميان حوثي‌ها و طرفداران حزب سلفي اصلاح در استان اب در قلب يمن درگرفت كه نگراني‌ها درباره درگرفتن جنگ داخلي و مذهبي را افزايش داد.

اين درگيري‌ها چند روز پس از انتخاب رئيس‌جمهور جديد و زماني شدت گرفت كه هواداران حزب اصلاح شاخه اخوان المسلمين در يمن به گروه انصار الشريعه شاخه القاعده در شبه‌جزيره‌العرب پيوستند تا بدين‌ترتيب صف‌بندي‌هاي جديدي با پوشش مذهبي و شبه‌نظامي در يمن شكل گيرد و اين كشور عملا گامي بلند به سوي تبديل‌شدن به عراق و سوريه‌اي ديگر بردارد.

اما يك روز پيش از درگيري‌هاي روز شنبه در منطقه بريم در استان اب، درگيري‌هاي خونين ديگري ميان حوثي‌ها و گروه مسلح انصارالشريعه درگرفت كه درجريان آن دست‌كم 15نفر كشته‌شدند. استان اب در 150كيلومتري جنوب صنعا واقع شده است.

شاهدان عيني تأكيد كردند كه شماري از خانواده‌ها شهر را ترك كرده و به روستاهاي مجاور عزيمت كرده‌اند و شماري ديگر هم در ميانه درگيري‌هاي دوطرف گرفتار ماندند. به اين ترتيب، اكنون حزب اصلاح و جماعت انصار‌الشريعه با حوثي‌ها درگيرند؛ ارتش يمن هم ضمن درگيري با حوثي‌ها، با انصارالشريعه در نزاع است، اما در عين حال، از حزب اصلاح در مقابل حوثي‌ها، حمايت تسليحاتي مي‌كند. اين بدان معناست كه ارتش يمن به‌علت حمايت تسليحاتي از حزب اصلاح متحد با القاعده، عملا با القاعده همكاري تسليحاتي دارد. در هرصورت، درگيري‌هاي يمن ملغمه‌اي از تناقضات را در اين كشور رقم زده است.

رويدادهاي يمن در حالي در روزهاي گذشته ضرباهنگي شتابنده گرفته است كه با وجود آنكه دولت و حوثي‌ها درباره حل و فصل اختلافات خود به نتيجه رسيده و نخست‌وزير جديد هم با موافقت حوثي‌ها انتخاب شد اما در همان زمان، القاعده در حضوري ناگهاني مديريت منطقه حزم‌العدين در استان اب را به كنترل خود درآورد و وارد درگيري‌هاي شديدي با حوثي‌ها شد. القاعده همچنين ساختمان مديريت امنيت و يك پست بازرسي ارتش را هدف حملات خود قرار داد و ضمن كشتن 4نظامي، 9نفر ديگر را ربود. القاعده همچنين ضمن غارت دفتر اداره پست العدين، حدود 5ميليون ريال يمني را از يك بانك و 3ميليون ريال يمني را از بانكي ديگر به سرقت برد. منابع خبري همچنين اعلام كردند كه در حمله انصار الشريعه به مقر بازرسي حوثي‌ها در منطقه السحول در استان اب، 7نفر از حوثي‌ها كشته شدند.

در گرماگرم اين درگيري‌ها كه در ميانه آن هيچ اثر و نشاني از حاكميت، دولت و نيروهاي دولتي ديده نمي‌شود، القاعده شبه جزيره‌العرب در بيانيه‌اي، ضمن حمايت از داعش در سوريه، عملا پيوندهاي خود را با اين گروه تروريستي مستحكم‌ كرد تا روند درگير‌ي‌هاي يمن بعدي فراتر از مسائل مذهبي به‌خود گيرد. انصار الشريعه در بيانيه خود در اينترنت، ضمن اعلام حمايت از «برادران خود در برابر جنگ جهاني صليبي»، افزود: هرگونه مشاركت در جنگ عليه داعش تحت عنوان خوارجي‌بودن آنها حرام است و عملا صفت خوارجي بودن را از داعش ساقط كرد. اين گروه مسلح ضمن دعوت از همگان به ضربه زدن نظامي، اقتصادي و رسانه‌اي به آمريكا، ائتلاف جديد شكل‌گرفته را جنگ صليبي عليه اسلام دانست.

کد خبر 275190

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha