مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۳ - ۰۵:۴۰
۰ نفر

دوازدهمین نمایشگاه عطر سیب با هدف تجهیز هیئت‌های مذهبی شهرتهران در ایام عزاداری امام‌حسین(ع) از دیروز با حضور محمدباقر قالیباف شهردار تهران، معاون اجتماعی و فرهنگی و برخی از اعضای شورای شهر در بوستان ولایت آغاز شد.

عطر سیب

ساعت كار اين نمايشگاه از9صبح تا 6بعدازظهر است و تا سوم آبان‌ماه نيز ادامه خواهد داشت. در اين مدت نيز 50صنف از برترين‌هاي توليد و عرضه به توزيع 12هزار قلم انواع محصولات ويژه ايام عزاداري محرم خواهند پرداخت. شهرداري تهران امسال 12هزار متر از فضاي بوستان ولايت را به نمايشگاه عطر سيب اختصاص داده است. يكي از ويژگي‌هاي اين دوره از نمايشگاه‌هاي عطر سيب تقويت رويكرد فرهنگي آن است تا جايي كه به گفته ميثم امرودي معاون فرهنگي اجتماعي شهرداري تهران امسال شاهد غلبه جلوه‌هاي فرهنگي بر عرضه و فروش اقلامي نظير مواد غذايي، ظروف آشپزخانه و نظاير آن هستيم. به همين مناسبت با تشكيل غرفه‌اي عظيم ازمحصولات فرهنگي به عرضه 600عنوان كتب ومنشورات درحوزه ترويج فرهنگ عاشورايي، مقاتل معتبر، دانشنامه‌ها و كتب مرجع معتبر پرداخته خواهد شد تا بدينوسيله جلوي تحريفات احتمالي گرفته شود.

به گفته امرودي طي مدت برپايي نمايشگاه مراسم آييني تعزيه‌خواني، چاوشي‌خواني، نقالي، دمام‌زني و... به نمايش درخواهد آمد. بنابراين گزارش امسال شركت شهروند، سازمان ميادين ميوه‌وتره‌بار، سازمان تبليغات اسلامي، ستاد رسيدگي به امور مساجد و دفترنمايندگي ولي فقيه نيز در اين نمايشگاه حضور دارند. به گفته حجت‌الاسلام ميثم امرودي تنها در روز جمعه گذشته كه نمايشگاه به‌صورت آزمايشي و باهدف برطرف‌كردن اشكالات شروع به‌كار كرده بود 700هيئت پذيرش شد و 10هزار نفر براي خريد به نمايشگاه عطر سيب مراجعه كردند. وي همچنين از افزايش 20درصدي اعتبار هيئت‌هاي مذهبي توسط شهرداري تهران خبرداد.

از سوي ديگر حجت‌الاسلام مهدي خاموشي، رئيس سازمان تبليغات اسلامي نيز كه در مراسم افتتاح نمايشگاه عطر سيب شركت داشت طي سخناني خواستار آن شد تا نگاه هيئت‌هاي مذهبي به جاي احساسي صرف، تعميقي باشد و در جهت افزايش معرفت و بصيرت‌افزايي حركت و براي هويت‌بخشي به نسل آينده تلاش كنند. وي همچنين از شهرداري تهران بابت زحماتي كه هر ساله در برپايي نمايشگاه عطر سيب تقبل مي‌كند، تشكر كرد و گفت: هر آنچه عمل مي‌كنيم اگر براي خدا باشد به رونق كارها مي‌افزايد.

خاموشي با اشاره به اينكه شهر را بايد براي انسان‌هاي با هويت ساخت، پيشنهاد كرد مشابه اقداماتي كه از سوي شهرداري تهران انجام مي‌شود در ساير شهرهاي بزرگ هم الگوبرداري و اجرايي شود. وي همچنين از افزايش هيئت‌هاي خانگي در شهر تهران سخن گفت و ادامه داد: با مقايسه كميت و كيفيت اقداماتي كه توسط مردم در ايام عزاداري امام‌حسين(ع) به انجام مي‌رسد با اقدامات صورت‌گرفته توسط تمام دستگاه‌ها متوجه همت بالاي مردم در حفظ نهضت حسيني مي‌شويم.

محرم، نمايش عقلانيت، شجاعت و فداكاري

ديروز محمدباقر قاليباف، شهردار تهران به‌عنوان سخنران اصلي نمايشگاه عطر سيب كه در بوستان ولايت برگزار شده بود با اشاره به اهميت زياد توجه به غناي فرهنگي عاشورا و بصيرت در هيئت‌هاي مذهبي، ‌بر لزوم استفاده از نيروهاي جوان، متعهد و خلاق به‌منظور استفاده از طراحي‌هاي نو و زيبا در ارائه برنامه‌هاي پرمحتواي عاشورا تأكيد و اظهار اميدواري كرد كه سال‌هاي آينده شاهد عمق و اثر‌گذاري بيشتري در مجموعه شعائر مذهبي و مبارزه با ظلم باشيم.

شهردار تهران با اشاره به شرايط فعلي خاورميانه و اينكه كساني تلاش دارند تا رفتارهاي خشونت آميز را به اسلام نسبت دهند، گفت: بايد به‌طور ويژه عقلانيت، شجاعت، شهامت و فداكاري درفرهنگ اسلام و تشيع را به نمايش بگذاريم.به گفته قاليباف، امروز افتخار ما اين است كه تهران مركز سياسي جهان تشيع است بنابراين به‌طور ويژه با شرايط منطقه و دنيا بيش از هر زمان ديگر با جوامع دنيا ازاين حماسه و باور و فرهنگ نجات بخش بگوييم زيرا فرهنگ عاشورا متعلق به شيعيان و مسلمين نيست بلكه متعلق به همه انسان‌هاي آزاده است. به همين مناسبت قاليباف پيشنهاد داد نمايشگاه عطر سيب به اين 10روز خلاصه نشده بلكه به‌صورت يك دفتر مرتب در طول سال در كار توليد فرهنگي باشد و در ماه‌هاي محرم و صفر و ايام فاطميه فعاليت آن به اوج استفاده برسد.

شهردار تهران در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود به تشريح واقعه عاشورا پرداخت وگفت: عاشورا همان چيزي است كه هركدام از ما به سهم خودمان آن را فهم و درك كرديم و در حقيقت پيروزي سپاه عقل برجهل، عدل بر ظلم، امانتداري برخيانت، حكومت اسلامي بر طاغوت، خون بر شمشير و به فراموشي سپردن همه قدرت‌هاي پوشالي است حتي اگر به لحاظ عدد و رقم و تجهيزات و امكانات دنيا را پركرده باشند. وي در بخشي ديگر از سخنان خودگفت:‌ انصافا وقتي به انقلاب اسلامي نگاه مي‌كنيم متوجه مي‌شويم كه ريشه در فرهنگ عاشورا دارد و از 15خرداد سال 1342 تا پيروزي انقلاب و دوران دفاع‌مقدس همه به بركت محرم و صفربود.

قاليباف همچنين گفت: از سروصداي دشمنان مستكبر و ظالم نترسيم و جا خالي نكنيم مخصوصا كه امسال واقعه عاشورا مصادف شده با 13آبان كه روز مبارزه آمريكا و ظلم است بنابراين به‌صورت واضح و روشن شعار مبارزه با ظلم را جلوي لانه جاسوسي و همه هيئت‌هاي مذهبي بايد سردهيم.

يك دهه برپايي نمايشگاه عطر سيب

بنابراين گزارش ديروز همچنين قاليباف با حضور در جمع خبرنگاران با اشاره به اينكه شهرداري تهران با برگزاري دوازدهمين نمايشگاه فرهنگي عطر سيب براي رونق بيشتر و كمك به مردم و هيئت‌هاي مذهبي به‌عنوان بزرگ‌ترين و عميق‌ترين تشكل‌هاي مردمي اقدام مي‌كند، گفت: مهم‌ترين ويژگي نمايشگاه امسال اين است كه در كنار ارائه اقلام و نيازمندي‌هاي جاري هيئت‌هاي مذهبي با قيمت‌هاي ارزان‌تر و مناسب‌تر و كيفيت بالاتر، به تقويت محتواي فرهنگي توجه شده است.

محمدباقرقاليباف در بخش ديگري از سخنان خود با تأكيد بر اينكه نبايد كار مردم را انجام دهيم يا در كار مردم دخالت داشته باشيم، افزود: ما در شهرداري تهران به‌دنبال اين نيستيم كه در كار مردم دخالت كنيم بلكه تنها به‌خاطر رفت‌وآمد، ترافيك و هزينه كمتر بستري را فراهم مي‌كنيم تا زحمت هيئت‌هاي مذهبي را كم كرده و امكانات را در اختيار آنها قرار دهيم كه البته درصدي از حجم عظيمي كه مردم براي اداره هيئت‌ها انجام مي‌دهند هم نخواهد بود.

 

کد خبر 275161

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha