چهارشنبه ۳ مرداد ۱۳۸۶ - ۲۰:۲۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با اشاره به گرایش اهدا کنندگان خون به سمت حجامت به علت تبلیغات صورت پذیرفته، ترویج حجامت را منافی فرهنگ اهدای خون شمرد.

به گزارش خیرگزاری ایسنا دکتر سید حسن ابوالقاسمی چهارشنبه 3 مرداد در  یک نشست خبری در آستانه روز جهانی اهدای خون افزود: "خون در حجامت، دور ریخته می‌شود حال آن که در اهدای خون به مصرف می‌رسد و بر اساس وظایف دینی و شرعی موظف به اهدا خون هستیم. "

وی در خصوص حجامت توضیح داد: "مطابق آخرین مقررات جهانی افراد حجامت شده مجاز به اهدا خون نیستند مگر آن که یکسال از آخرین حجامت آنان گذشته باشد. "

ابوالقاسمی با تاکید بر غیراستاندارد بودن شرایط فیزیکی حجامت در ادامه افزود: "با ایجاد خراش بر روی پوست مهم ترین مرز بین فضای بیرونی و خون شکسته و شرایط را برای ایجاد آلودگی و رشد میکروب مساعد می‌کند. "

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، با اشاره به عدم وجود مطالعات تایید شده علمی مبنی بر مزایای حجامت و ارجحیت آن بر اهداء خون ادامه داد: "بر اساس نرم افزارهای موجود کشوری 20 درصد داوطلبان (حدود 350 هزار نفر) از رده اهدا کنندگان خارج می‌شوند که از پنج علت نخست آن وجود رفتارهای پرخطر، بیماری و یا سابقه وجود بیماری مزمن، پرفشاری خون، ‌کم خونی و حجامت است."

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با بیان این که حجامت عمل ممنوع شده‌ای نیست و بر عدم ترویج این روش تاکید کرد و یادآور شد: "دست کم انجام حجامت نباید در سیستم بهداشتی ترویج شود."

وی به وجود بالغ بر12 فتوا از سوی مراجع عظام مبنی بر ارجحیت اهدا خون بر حجامت اشاره کرد و در ادامه از گسترش فرهنگ حجامت در جامعه سالم اهدا کننده خون ابراز نگرانی کرد.

کد خبر 27516

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز