چهارشنبه ۳ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۹:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: طی چهار ماه گذشته بیش از 90 نفر در اثر مسمومیت با قرص برنج به بیمارستان لقمان‌الدوله حکیم تهران مراجعه و 30 درصد آنان فوت کرده‌اند

به گزارش خبرگزاری ایسنا این در حالی است که با توجه به این که طی سال گذشته حدود 232 نفر دچار مسمومیت با این قرص شده بودند انتظار می‌رفت با تبلیغات و اطلاع‌رسانی گسترده‌ای که در خصوص خطرات این قرص و جلوگیری از سوء مصرف آن شده بود، شاهد کاهش چشمگیر مسمومیت با قرص برنج باشیم.

مطابق آمار معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، میانگین سنی مسمومان مراجعه کننده به بیمارستان لقمان 25 سال بوده و حدود 80 درصد بیماران کمتر از 30 سال سن داشته‌اند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که تفاوت چشمگیری بین مردان و زنان در استفاده از آن نبوده و از نظر میزان مرگ و میر نیز اختلاف معنی داری بین دو جنس دیده نمی‌شود.

دکتر امام هادی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در این باره  اظهار داشت: "قرص برنج قرصی با وزن حدود 3 گرم با بوی سیر یا ماهی گندیده است که دارای جذب خوراکی و استنشاقی بالا و فاقد جذب پوستی است."

"این قرص ترکیب خطرناکی از فسفیدها (فسفید روی، کلسیم و بطور شایع تر فسفید آلومینیوم) بوده و جهت جلوگیری از آفت زدگی برنج انبار شده، مصرف می‌شود. قرص برنج همچنین جهت دفع آفات سایر غلات انبار شده و جلوگیری از کپک زدگی خوراک دام، تنباکو و غیره نیز استفاده می شود. "

وی گفت: "حدود یک‌سال پیش به دنبال مسمومیت چهار دختر دانش آموز در اثر مصرف قرص برنج و اضافه شدن قربانیان دیگر به این مجموعه، جمله غلطی بر زبان‌ها جاری شد که به دنبال خود اتفاق تلخی را رقم زد. این جمله که سهوا بیان شد این بود: "قرص برنج همان اکستازی است که به تازگی و با نام جدید قرص برنج به ایران وارد شده است."


به گفته دکتر امام هادی، این جمله آغازی بود بر افزایش قربانیان ناشی از این قرص مهلک که با تصور واهی ایجاد لحظاتی توهم زا از آن استفاده می‌کردند، اما واقعیت بسیار متفاوت و دردناک است.

کد خبر 27512

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز