پنجشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۳ - ۰۳:۵۹
۰ نفر

غذا را شاید بتوان اصلی‌ترین نیاز بشر برای ادامه زندگی نامید. اما در جهان امروز و براساس آمارهای سازمان ملل، به‌طور متوسط از هر ۸نفر یک نفر شب گرسنه می‌خوابد.

تغذیه

سازمان ملل از سال گذشته هشدار درباره احتمال گسترده شدن گرسنگي در جهان به‌دليل تغيرات آب‌وهوايي كه كشاورزي را تهديد مي‌كند و همچنين به‌دليل افزايش نابرابري ميان مردمان جهان را آغاز كرده‌است. درحالي‌كه گرسنگي پديده‌اي جهاني است و حتي كشورهايي مانند انگليس و آمريكا هم با پديده گرسنگي روبه‌رو هستند، اما مصرف مواد غذايي در نقاط مختلف دنيا متفاوت و تابع الگوهاي مختلف است. مؤسسه بين‌المللي آكسفام كه سال‌هاست به‌كار امدادرساني به نقاط بحران‌زده دنيا مشغول است، امسال درگزارشي، كشورهاي دنيا را از نظر گرسنگي و تغذيه سالم و قدرت خريد مواد غذايي توسط مردم دسته‌بندي كرده‌است.

براساس آمار وزارت بهداشت 70درصد مردم كشورمان دچار فقر پروتئين هستند و كمتر از حد نياز پروتئين مصرف مي‌كنند. در كشور ما 23درصد افراد دچار كمبود دريافت كالري هستند و 48درصد بيش از حد نياز خود كالري دريافت مي‌كنند. وضعيت دريافت پروتئين هم بهتر از دريافت كالري نيست. به گفته سياري 70درصد مردم كشورمان كمتر از حد نياز پروتئين مصرف مي‌كنند.

بر اين اساس سرانه مصرف گوشت قرمز در خانواده كم‌درآمد به ازاي هر نفر 3كيلوگرم و در خانواده پردرآمد 15كيلوگرم، سرانه مصرف مرغ در خانواده كم‌درآمد 11.6 كيلوگرم بوده و در خانواده پردرآمد 29كيلوگرم و ميزان سرانه مصرف شير در خانواده كم‌درآمد 12كيلوگرم و در خانواده پردرآمد23.8كيلوگرم است.

اين اختلاف مصرف در انواع گروه‌هاي مواد غذايي باعث كمبود مواد مغذي ازجمله مواد معدني در افراد مي‌شود به‌طوري كه 2ميليارد نفر در دنيا دچار كمبود آهن هستند كه در ايران 70درصد خانوارها دچار كمبود آهن هستند و 80درصد دانش‌آموزان كشور دچار كمبود كلسيم هستند. براساس اعلام مركز آمار ايران در سال92 متوسط از كل هزينه سالانه خانوار شهري 54ميليون‌و934 هزار ريال با سهم 26.7درصد مربوط به هزينه‌هاي خوراكي و دخاني و 151ميليون‌و100 هزار ريال با سهم 73.3درصد مربوط به هزينه‌هاي غيرخوراكي است.

در بين هزينه‌هاي خوراكي و دخاني بيشترين سهم با 21.9درصد مربوط به هزينه گوشت و در بين هزينه‌هاي غيرخوراكي بيشترين سهم با 45.2درصد مربوط به مسكن بوده است. براساس اين آمار متوسط درآمد اظهار شده هزينه سالانه يك خانوار شهري 204ميليون‌و410 هزار ريال بوده كه نسبت به سال قبل 22.2درصد افزايش داشته است. متوسط كل هزينه خالص يك خانوار روستايي 129ميليون و 610هزار ريال بوده كه نسبت به سال قبل 19.8درصد افزايش نشان مي‌دهد.

از كل هزينه‌هاي سالانه خانوار روستايي 56ميليون‌و103 هزار ريال با سهم 43.3درصد مربوط به هزينه‌هاي خوراكي و دخاني و 73ميليون‌و507 هزار ريال با سهم 56.7درصد مربوط به هزينه‌هاي غيرخوراكي بوده است. در بين هزينه‌هاي خوراكي و دخاني بيشترين سهم با 24.8درصد مربوط به هزينه‌هاي آرد رشته، غلات، نان و فرآورده‌هاي آن و در بين هزينه‌هاي غيرخوراكي بيشترين سهم با 27.7درصد مربوط به مسكن بوده است.

کد خبر 274950

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha