دوشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس انجمن میکروب‌شناسی ایران، عرضه مرغ «سبز» که به عنوان بدون آنتی‌بیوتیک تبلیغ می‌شود را رد کرد و گفت: اینکه عنوان شود پرورش مرغ بدون آنتی‌بیوتیک صورت پذیرفته است امکانپذیر نیست. زیرا مرغ برای رشد خود و سالم ماندن به آنتی‌بیوتیک نیاز دارد.

به گزارش تسنیم، محمدمهدی فیض‌آبادی در نشست خبري به مناسبت برگزاری نخستین سمپوزیوم نانو میکروبیولوژی که همزمان با پانزدهمین کنگره بین‌المللی میکرو‌ب‌شناسی ایران 4 تا 6 شهریور در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار می‌شود، درباره استفاده آنتی‌بیوتیک‌ها در پرورش مرغ و فرآورده‌های دامی عنوان کرد: این سوالی که مردم عنوان می‌کنند چرا به مرغ آنتی‌بیوتیک می‌زنند دلیلش آن است که مرغ‌ها به دلیل ابتلا به بیماری‌های گوارشی و تنفسی و همین که به صورت دسته‌جمعی پرورش پیدا می‌کنند باید حتما در برابر عفونت‌ها و میکروب‌ها آنتی‌بیوتیک دریافت کنند.

فیض‌آبادی در ادامه توضیح داد: البته پرورش‌دهندگان مرغ نیز باید این توجه را داشته باشند که حدود 20 روز قبل از کشتار مرغ‌ها، به هیچ عنوان به آنها آنتی‌بیوتیک خورانده نشود و اگر این کار رعایت شود این مرغ‌ها بهداشتی خواهند بود و این مقوله در دام و ماهی نیز مصداق دارد که باید خوراندن آنتی‌بیوتیک به این تیمور نیز رعایت شود.

وی درباره تبلیغات مرغ‌های سبز که عنوان می‌شود آنتی‌بیوتیک به آنها خورانده نشده است، گفت: چنین چیزی که عنوان شود پرورش مرغ بدون آنتی‌بیوتیک صورت پذیرفته است امکانپذیر نیست. زیرا مرغ برای رشد خود و سالم ماندن به آنتی‌بیوتیک نیاز دارد کما اینکه بسیاری از مرغداری‌ها در حاشیه شهرهای صنعتی و هوای آلوده راه‌اندازی شده‌اند. بنابر این اگر عنوان می‌شود مرغ‌های بدون آنتی‌بیوتیک به معنای آن است که آن بحث خوراندن آنتی‌بیوتیک و زمان کشتار مرغ‌ها رعایت شده است.

رئیس انجمن میکروب‌شناسی ایران درباره بیماری آنفولانزای مرغی نيز گفت: این بیماری به دلیل مهاجرت پرندگان صورت می‌پذیرد به طوری که وقتی پرنده‌ای از سرزمینی به سرزمین دیگر مهاجرت می‌کند از آب‌های نزدیک به مرغداری‌ها مصرف می‌کند و بیماری‌های خود را از طریق آب به مرغ‌های پرورشی نیز انتقال می‌دهد.

فیض‌آبادی گفت: در نخستین سمپوزیوم نانو میکروبیولوژی که همزمان با پانزدهمین کنگره بین‌المللی میکرو‌ب‌شناسی ایران 4 تا 6 شهریور در دانشگاه علوم پزشکی تهران سمپوزیوم تولید واکسن را نیز خواهیم داشت که به مشکلات تولید و چالش‌هایی که بر اثر تحریم‌ها به وجود می‌آید بحث و بررسی شود زیرا در این مقوله باید عنوان کرد که وقتی یک میلیون دلار برای تولید واکسن هزینه می‌شود 120 میلیون دلار می‌توان از آن سودآوری کرد.

وی درباره سودآوری و ارزش افزوده میکروب‌شناسی نیز عنوان کرد: مسلماً در این رشته در حوزه تولید ماده‌ها که می‌تواند حتی یک میکروگرم باشد و ما آن را وارد می‌کنیم هزینه‌های ارزی زیادی از کشور خارج نشود. همانطور که در تولید واکسن‌ها بخصوص واکسن‌های حیوانی و با توجه به 200 میلیون دام در کشور که چندین بار در سال واکسن به آنان زده می‌شود می‌توان ارزش افزوده بسیار خوبی با داشتن تولید داخلی فراهم کرد و امروزه نیز مشاهده می‌کنیم بیماری مانند سیاه‌زخم در کشور مشاهده نمی‌شود نشات گرفته از تولیدات داخلی و موسسه رازی است. ولی هر جا که صدای پزشکان نیز بالا می‌رود که مثلاً بیماری «تب مالت» در حال شیوع است نشان از آن است که در یک جایی از مراحل تولید واکسن دچار مشکل شده‌ایم.

وي در بخش ديگر اين نشست خبري، عفونت‌های بیمارستانی را یکی از معضلات کشورمان دانست و گفت: شیوع این عفونت‌ها نیز از آلودگی متعددی از جمله آلودگی‌های دست پرسنل بیمارستانی تا محیط‌ بیمارستان دربر می‌گیرد.

وی افزود: بیماران پس از ترخیص از بیمارستان بخصوص کسانی که تحت جراحی قرار می‌گیرند باید مراقب ابتلاء به عفونت بیمارستانی باشند. زیرا عفونت‌های بیمارستانی که به دلیل مقاومت در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها گسترش پیدا کرده‌اند می‌توانند برای بیمار مضر واقع شوند. بنابراین تلاش می‌شود بیماران پس از عمل جراحی در کمترین زمان از بیمارستان ترخیص شوند.

رئیس انجمن میکروب‌شناسی ایران در ادامه به آمارهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي درباره عفونت‌های بیمارستانی اشاره کرد و گفت: این آمارها کما اینکه نگران‌کننده نیست ولی با نُرم جهانی متفاوت است. به طور مثال در ایران این آمارها 14 درصد است ولی در برخی کشورها 7 درصد گزارش شده است.

وی درباره چگونگی انتقال میکروب به نقاط مختلف بدن تصریح کرد: یکی از این راه‌ها تجهیزات پزشکی است، مثلاً یک بیمار در بیمارستان امکان دارد به سُون، لوله در مری یا لوله تنفس نیاز داشته باشد، بنابراین برخی میکروب‌ها که در مکان خاصی قرار دارند با استفاده از این تجهیزات به نقاط دیگر بدن منتقل می‌شوند.

ارتباط آلودگی کیبورد پزشکان در گسترش عفونت‌های بیمارستانی

فیض‌آبادی به اهمیت بهداشت فردی در زمینه جلوگیری از انتقال عفونت‌ها نیز اشاره کرد و گفت: مواقعی می‌رسد که شُستن یک دست در انتقال عفونت‌ها در بخش‌های بیمارستانی بسیار اهمیت پیدا می‌کند بنابر این وسایل پزشکان نباید آلوده باشد زیرا حتی کیبوردی که یک پزشک استفاده می‌کند می‌تواند در انتقال عفونت‌های بیمارستانی به بیمار نقش ایفا کند.

کد خبر 268505

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha