همشهری آنلاین: پدیده «پایان‌نامه فروشی» که انجام و تبلیغ آن سال‌هاست به یک «شغل» و راه سودجویی برای برخی تبدیل شده و نمود ظاهری‌اش در چهره خیابان انقلاب تهران قابل مشاهده است، به موضوع بحث در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز تبدیل شد به طوری رییس‌جمهوری به عنوان رییس این شورا دستور داد که دستگاه‌های مرتبط برای مقابله با این پدیده فعال شوند.

به گزارش همشهري آنلاين، در پي دستور دكتر حسن روحاني براي فعال شدن دستگاه‌هاي مسئول با «فروش پايان‌نامه»، دانشگاه آزاد اسلامي راهكار خود براي مقابله با اين پديده را اعلام كرد و آيت‌الله العظمي صافي گلپايگاني مرجع تقليد نيز درباره خريد پايان‌نامه‌هاي دانشگاهي اعلام نظر كرد.

واكنش‌هاي مختلف در عالي‌ترين سطوح در حاليست كه وزارت علوم، تحقيقات و فناوري نيز طي ماه‌هاي اخير نسبت به گسترش اين پديده آسيب‌رسان به حيثيت علمي كشور واكنش نشان داده و براي تدوین لایحه برخورد با مراکز فروش پایان‌نامه و مقاله ISI اقدام كرده است.

سعدالله نصیری قیداری، معاون حقوقی وزارت علوم اواخر سال گذشته با اشاره به مراکزی که اقدام به تهیه پایان‌نامه یا مقاله ISI برای دانشجویان می‌کنند، به مهر گفت: به عنوان مثال در نزدیکی دانشگاه تهران مراکزی فعال هستند که ادعا می‌کنند با دریافت مبالغی، می‌توانند مقالات ISI و پایان‌نامه را برای متقاضیان تهیه کنند كه با فعالیت این موسسات، شأن علمی جامعه و فعالیت‌های نخبگان زیر سوال می‌رود.

معاون حقوقی وزارت علوم تصريح كرد: متاسفانه براي برخورد با فعالیت‌های غیرقانونی این قبیل موسسات، قوانین شفاف و روشنی وضع نشده است، از این رو در دفتر حقوقی وزارت علوم، لوایحی را تهیه می‌کنیم و پس از آن به مجلس شوراي اسلامي ارائه می‌دهیم که خلاءهای قانونی برای برخورد با این مراکز برطرف شود.

گزارش‌هاي انتقادي و واكنش‌هاي مسئولان علمي درباره خلأ قانوني براي برخورد با سودجوياني كه نسبت به پايان‌نامه فروشي اقدام مي‌كنند، شوراي عالي انقلاب فرهنگي را نيز به واكنش واداشت به طوري كه رييس‌جمهوري به عنوان رییس اين شورای عالی، با انتقاد از آنچه که تحت عنوان «پایان‌نامه فروشی» یا «کپی‌برداری متون علمی» از آن یاد می‌شود، گفت: شأن علمی کشور به هیچ وجه نباید زیر علامت سوال قرار گیرد و لذا دستگاه‌های مرتبط باید برای مقابله با این گونه اقدامات فعال شوند.

در پي دستور رييس‌جمهوري، دانشگاه آزاد اسلامي از «مشابه‌یاب» به عنوان راهکار مقابله با پایان‌نامه فروشی نام برد و اعلام كرد كه دانشگاه آزاد اسلامی برای مقابله با خرید پایان‌نامه، سیستم مشابه‌یاب را به زودی راه‌اندازی خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کرد: دانشگاه آزاد اسلامی در حال طراحی سیستمی به نام «مشابه‌یاب» است که بتوان از این طریق با فروش پایان‌نامه مبارزه کند. طراحی این سیستم مراحل پایانی خود را طی می‌کند و به زودی فعال خواهد شد.بسمه تعالی

همچنين پايگاه اطلاع‌رساني حضرت آیت‌الله‌العظمی صافی گلپايگاني مرجع تقليد نيز درباره حکم «گرفتن یا دادن پول برای انجام پایان‌نامه‌های دانشگاهی جهت گرفتن مدرک کارشناسی ارشد یا دکتری» گفته‌اند: «امر مذکور در سؤال، در مواردی که موجب تخلّف از مقررات و معرّفی غیر صالح به‌جای صالح باشد، جایز نیست. و الله العالم».

کد خبر 274930

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha