رضا کربلایی: هنوز جنجال آماری بر سر نرخ رشد ۴.۶درصدی اقتصاد ایران در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته فروکش نکرده است که اعلام کاهش نرخ بیکاری به ۹.۵ درصد در تابستان امسال به محل اختلاف بین دولت و کارشناسان اقتصادی تبدیل شده است.

اشتغال جمعیت

در اين ميان بانك جهاني هم با گزارشي جديد وارد شد و اعلام كرد سير صعودي بيكاري در ايران متوقف نشده است.
دولت مي‌گويد كه در 6‌ماه نخست امسال 400هزار شغل ايجاد شده است. مركز آمار هم با تأييد نرخ بيكاري در تابستان امسال از كاهش نرخ مشاركت جمعيت فعال اقتصادي خبر داده كه نشان مي‌دهد با اين تغيير در شاخص كلان بازار كار، دست‌كم 670هزار شغل از بين رفته است.

در تازه‌ترين واكنش به انتقادهاي برخي كارشناسان و منتقدان دولت، سخنگوي دولت در كمتر از 20روز دوباره راهي صدا و سيما شد تا اين بار به جاي دفاع از رشد اقتصادي، از نرخ بيكاري اعلام شده دفاع و از عملكرد صدا و سيما هم صراحتا انتقاد كند. به گزارش همشهري، معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس‌جمهور اين بارهم به گفت‌وگوي ويژه خبري شبكه 2صدا و سيما رفت و با بيان اينكه دولت قبل و حتي قبل‌تر هم نرخ بيكاري را با روش آماري ما محاسبه مي‌كردند تصريح كرد: ايجاد 400هزار شغل در 6‌ماه جاي مطالعه داشته و قابل هو كردن يا تشكيك نيست و تخريب ذهن مردم نسبت به اين ادعا نوعي بي‌انصافي است.

  • با يك ساعت كار كه نمي‌توان زندگي كرد

نوبخت در ادامه براي توضيح در رابطه با فرد شاغل به تعريف سازمان بين‌المللي كار اشاره كرد و گفت: از آنجايي كه كوچك‌ترين واحد كار ساعت است اگر كسي حتي يك ساعت در هفته‌اي كه مورد سؤال قرارگرفته كار كرده باشد جزو شاغلين محسوب خواهد شد. با وجود اين عقل نمي‌پذيرد كه فردي كه يك ساعت كار مي‌كند توان گرداندن زندگي خود را داشته و از كار شايسته‌اي برخوردار باشد. وي با تأكيد بر اينكه قطعا نمي‌توان گفت كسي كه يك ساعت در هفته كار مي‌كند داراي شغلي با حقوق مكفي است تصريح كرد: اما با همين آمار و ارقام و روش‌هايي كه نرخ بيكاري فعلي محاسبه شده فصل و سال پيش و دولت قبل و قبل‌تر نرخ بيكاري را محاسبه كرده‌اند.

به گفته نوبخت، نيمه اول سال‌جاري كه دولت در طرح‌هاي عمراني سرمايه‌گذاري كرده و بخش خصوصي وارد شد و 12درصد تسهيلات مربوط به سرمايه در گردش افزايش يافته و 113هزار ميليارد تومان تسهيلاتي كه در 5ماهه اول امسال تزريق شد به ايجاد 400هزار شغل منتهي شده است كه درصورت ادامه اين روند در 6ماهه دوم و ايجاد 400هزار شغل ديگر مجموع توليد اشتغال به 800هزار نفر مي‌رسد كه هنوز رقم بالايي نيست و دولت بايد گام‌هاي جدي‌تري بر دارد.

  • انتقادات از گزارش‌هاي صدا و سيما

معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس‌جمهور با اشاره به سؤال يكي از برنامه‌هاي تلويزيوني كه اعلام كرده «آيا كاهش يك درصدي نرخ بيكاري را حس كرده و مي‌فهميد؟» گفت: مركز آمار طبق قانون، مرجع رسمي اعلام آمارهاي كشور است و اگر ترديدي در رابطه با اين آمار وجود دارد در دانشگاه‌ها و حتي صداو‌سيما مي‌توان جلسات توجيهي شكل داد و نحوه محاسبات را بررسي كرد.

کد خبر 274715

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha