یکشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۳ - ۰۱:۵۰
۰ نفر

درحالی‌که توجه جامعه جهانی به شهر کوبانی در سوریه معطوف شده است، داعش در حال پیشروی سریع به‌منظور استیلا بر بزرگ‌ترین استان عراق است.

نقشه

به نوشته روزنامه الحيات، توني بلينكن معاون مشاور امنيت ملي آمريكا با اعلام اينكه داعش 40درصد از شهر كوباني در شمال شرق سوريه را به كنترل خود درآورده است، پيش‌بيني كرده كه داعش با توجه به توان نظامي خود بتواند كنترل تمام شهر را به‌دست گيرد.

داعش طي 2 روز گذشته دايره امنيتي يگان‌هاي حمايت از مردم كرد در شمال كوباني را نيز به كنترل خود درآورد و بدين‌ترتيب، ‌روند پيشروي‌هاي آن با وجود حملات هوايي آمريكا و متحدانش، ‌شتاب بيشتري گرفت. اين دايره امنيتي شامل مقر يگان‌ها و نيروهاي امنيتي كرد و شوراي محلي شهر مي‌شود. كنترل اين دايره امنيتي زمينه پيشروي به سوي گذرگاه مرزي سوريه با تركيه را فراهم مي‌آورد. اين امر به‌معناي محاصره نيروهاي كرد در كوباني از 4محور است. از حدود يك‌ماه پيش از زمان آغاز محاصره كوباني از سوي داعش تاكنون، علاوه بر مهاجرت 300هزار نفر، 400نفر از دوطرف كشته شده‌اند.

اما تمركز گروه تروريستي داعش بر شهر كوباني، مانع از اين نشده است كه اين گروه به ديگر نقاط يورش نبرد. صباح الكرحوت رئيس شوراي استاني انبار در جنوب غرب عراق اعلام كرد كه داعش بيش از 10هزار عضو خود را به اين استان گسيل كرده است تا كنترل بزرگ‌ترين استان كشور را به‌دست گيرد.

فالح العيساوي استاندار انبار هم با اشاره به اينكه داعش كنترل 80درصد اين استان را به‌دست دارد، پيش‌بيني كرد كه درصورت سقوط 20درصد باقيمانده از استان، مساحت تحت كنترل داعش از رقه در شرق سوريه تا نزديكي‌هاي بغداد را دربرخواهد گرفت.
چاك هاگل وزير دفاع آمريكا هم با اشاره به اينكه داعش همچنان درحال عرض اندام است، گفت: اين گروه تروريستي با وجود بمباران‌ها، همچنان در چند جبهه در حال پيشروي است. وزير دفاع آمريكا اعلام كرده كه رويدادهاي جاري در استان انبار شك‌برانگيز است اما به ماهيت اين تشكيك‌ها اشاره‌اي نكرد.

يك مقام وزارت دفاع آمريكا هم گفت: با وجود آنكه نيروهاي عراقي بايد با اقدامي هجومي حوزه وسيعي از مناطق تحت كنترل داعش را به‌دست گيرند، اما اين نيروها اغلب در لاك دفاعي فرورفته و با وجود سرنگوني 2بالگرد آپاچي از سوي داعش در روزهاي گذشته، همچنان نيروهاي عراقي بر استفاده از اين بالگردها در برخورد با داعش اصرار دارند. اين مقام آمريكا با اشاره به پيشروي‌هاي داعش گفت: امنيت بغداد به استان انبار گره خورده است. استان الانبار در مجاورت استان بغداد واقع شده و سقوط اين استان به‌دست داعش به‌معناي تسهيل حركت اين گروه به سمت پايتخت خواهد بود.

به موازات اين رويدادها، مقام‌هاي محلي استان انبار خواستار استقرار نيروهاي زميني بين‌المللي در اين استان به‌منظور منع پيشروي‌هاي داعش شدند. صباح الكرحوت رئيس شوراي استانداري انبار با اشاره به ارسال چنين درخواستي به دولت مركزي در بغداد گفت: نيروهاي بين‌المللي مي‌تواند در 2 پايگاه نظامي الحبانيه در شرق استان و عين‌الاسد در مركز آن مستقر شوند. اين نخستين بار است كه مقام‌هاي محلي خواستار استقرار نيروهاي بين‌المللي در داخل كشور مي‌شوند.

ناظران سياسي اين درخواست را با توجه به رابطه تنش‌آميز بغداد و انبار، به‌معناي تلاش براي تضعيف دولت مركزي و بهره‌برداري از اوضاع موجود در كشور به‌منظور تحميل ايده تبديل استان انبار به يك اقليم سني‌نشين در غرب كشور تلقي مي‌كنند. الكرحوت گفت: مقام‌هاي انبار اين خواسته را با شماري از مسئولان آمريكايي در بغداد و با جان آلن هماهنگ‌كننده آمريكايي در مبارزه با داعش در ميان گذاشته‌اند. وي گفت: سقوط انبار به‌معناي ورود بغداد، ‌كربلا و بابل به دايره تروريستي است. در همين حال، خلف عبدالصمد رئيس كميسيون حزب الدعوه در پارلمان با اشاره به درخواست مقام‌هاي انبار، چنين خواسته‌اي را تلاش براي تجزيه عراق خواند و گفت: نيروهاي مردمي به تنهايي قادر به منع سقوط انبار به‌دست داعش هستند.

وي افزود: تعيين نياز به نيروهاي بين‌المللي به‌عهده مقام‌هاي بغداد است و نه دولت محلي. اما در عرصه سياسي، وزير خارجه عراق با ايجاد هرگونه پايگاه نظامي بيگانه دركشورش مخالفت كرد و مقتدي صدر هم درباره امكان تجزيه كشور هشدار داد. وزير خارجه عراق در گفت‌وگو با شبكه خبري راشا تودي، با اشاره به اينكه جامعه بين‌الملل از عراق در جنگ عليه داعش حمايت مي‌كند، گفت: بغداد اجازه ايجاد پايگاه‌هاي نظامي بيگانه يا استقرار نيروهاي زميني خارجي در عراق را نخواهد داد.
از سوي ديگر، مقتدي صدر هم با اشاره به اوضاع جاري در كشور از دولت خواست تا مانع مداخله نظامي آمريكا در كشور شود. وي گفت: ائتلاف جديد شكافي را براي تجزيه عراق به‌وجود آورده زيرا آنها جز شر براي عراق چيزي نمي‌خواهند.

کد خبر 274558

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha