همشهری آنلاین: تهران - ایرنا - مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران کاهش قیمت نفت خام ایران را بدلیل جذب بیشتر مشتری تکذیب کرد و گفت: قیمت نفت ایران متناسب با قیمت نفت عربستان کاهش یافت.

ایران و عربستان

به گزارش ایرنا، سیدمحسن قمصری با بیان آنکه قیمت نفت ایران همیشه بصورت موازی و رقابتی با قیمت نفت عربستان بوده است، اظهار داشت: در دوره اخیر قیمت نفت ایران برای رقابت با عربستان در زمینه جذب بیشتر مشتری کاهش معناداری پیدا نکرده است.

وی در این باره که عربستان برای مشتریان آسیایی خود، قیمت نفت را کاهش داده آیا ایران نیز قیمت نفت خود را کاهش خواهد داد، افزود: قیمت نفت به صورت ماهانه اعلام می‌شود و براساس شرایط بازار نوسان دارد.

به گفته قمصری، قیمت رسمی نفت عربستان در ماه جاری در همه بازارها نسبت به ماه گذشته کاهش یافته و طبیعی است که قیمت نفت ایران نیز متناسب با قیمت نفت عربستان کاهش پیدا خواهد کرد که این موضوع دلایل فنی دارد و ارتباطی به رقابت میان دو کشور ندارد.

مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران درباره دلایل فنی این کاهش قیمت نفت، گفت: وضعیت اقتصادی، عرضه و تقاضا بازار و قیمت فرآورده‌هایی که هم اکنون در بازار عملیاتی وجود دارد، برخی از عوامل این کاهش قیمت هستند.

وی با اشاره به پیچیده بودن بحث‌های فنی بازار نفت، تاکید کرد: کاهش قیمت نفت ایران متناسب با عربستان به این معنی نیست که ایران می‌خواهد رقابت معنادار با عربستان داشته باشد.

شبکه خبری بلومبرگ با انتشار خبری از روند قیمت‌گذاری شرکت ملی نفت ایران خبر داد و گفته بود: ایران قیمت نفت خود را نزدیک به قیمت عربستان سعودی کرده تا مشتریان آسیایی را به خود جذب کند.

بلومبرگ اعلام کرده بود، ایران نفت خود را در ماه نوامبر در آسیا با بالاترین تخفیف در طی حدود 6 سال گذشته ارائه خواهد کرد که برابر با کاهش قیمتی است که عربستان اعمال کرده است.

براساس این گزارش، به گفته دو منبعی که از تصمیمات قیمت گذاری اطلاع دارند، شرکت ملی نفت ایران قیمت های رسمی فروش نفت خود به مشتریان در آسیا را برای ماه نوامبر کاهش داده است. این کاهش یک هفته پس از آن اتفاق افتاد که عربستان، بزرگترین صادرکننده نفت جهان قیمت نفت سبک عرب خود برای آسیا را به پایین ترین رقم از دسامبر 2008 تاکنون رساند.

اوگن وینبرگ تحلیلگر کومرزبانک فرانکفورت در این باره گفت: کاهش قیمت نفت از سوی ایران بروز جنگ قیمت‌ها را هرچه بیشتر محتمل می‌سازد.

وی افزود: ایران کاملا از مسیر و حس حاکم بر بازار مطلع است. با توجه به اینکه ما شاهد کاهش‌های پی در پی هستیم، این به نظر نوعی عمل و عکس‌العمل خواهد بود.

تولیدکنندگان نفت خاورمیانه در آسیا که بزرگترین بازار آنها به شمار می رود، با رقابت شدیدتری مواجه هستند. در حالی که بازارهای بین المللی با فزونی عرضه روبروست، محموله هایی از آمریکا، روسیه و آمریکای لاتین در حال پیدا کردن مشتریان خود در آسیا هستند.

براساس این گزارش، شرکت ملی نفت ایران ماه آینده نفت سبک ایران را که مهمترین نوع نفت صادراتی این کشور است، در آسیا 82 سنت کمتر از قیمت متوسط عمان و دوبی به مشتریان عرضه خواهد کرد. این رقم یک دلار کمتر از قیمت ماه اکتبر است و بزرگترین کاهش قیمت از دسامبر 2008 تاکنون به شمار می‌رود.

براساس آمارهای جمع آوری شده توسط بلومبرگ، این کاهش قیمت مشابه کاهش قیمت اعمال شده از سوی عربستان است. هر دو کشور قیمت نفت‌های اصلی خود برای مشتریان آسیایی را برای چهارمین ماه متوالی کاهش داده اند.

رویترز نیز اعلام کرد نفت سنگین ایران در ماه نوامبر، 2دلار و 61 سنت کمتر از متوسط عمان و دوبی در بازار آسیا عرضه خواهد شد، در حالی که این رقم در ماه اکتبر یک دلار و 91 سنت کمتر از متوسط عمان و دوبی بود. بدین ترتیب ایران قیمت نفت سنگین خود را نیز 70 سنت کاهش داشته است.

همچنین قیمت نفت فروزان در ماه نوامبر 2 دلار و 44 سنت کمتر از متوسط عمان و دوبی خواهد بود که این رقم نسبت به ماه اکتبر 70 سنت ارزان‌تر شده است. قیمت نفت سنگین میادین سروش و نوروز نیز برای ماه نوامبر 6 دلار و 90 سنت کمتر از متوسط عمان و دوبی تعیین شده که 10 سنت نسبت به قیمت ماه اکتبر پایین‌تر است.

کد خبر 274537

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha