یکشنبه ۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۳
۰ نفر

سقوط قیمت نفت در بازارهای جهانی، دولت ایران را به این فکر انداخته‌ تا سناریوهای مختلفی برای بودجه سال آینده طراحی کند تا با کسری بودجه ناشی از نوسان قیمت طلای سیاه مواجه نشود.

نفت

معاون وزير نفت با بيان اينكه تاكنون كسري بودجه نداشته‌ايم، گفت: در حال بررسي سناريوهاي مختلف در دولت براي مواجهه با نوسانات قيمت نفت هستيم.به گزارش همشهري، بودجه ايران وابستگي بالاي 50درصد به دلارهاي نفتي دارد و در سال‌هاي وفور درآمدهاي نفتي در دولت گذشته، مازاد درآمد نفتي هزينه شد و سهم اندكي از آن در صندوق ارزي توسعه ملي و حساب ذخيره ارزي باقي مانده و پيش‌بيني مي‌شود كه با افت بيشتر قيمت نفت در بودجه، دولت براي دخل و خرج با مشكلات جدي مواجه شود. به گزارش ايرنا، منصور معظمي در پاسخ به سؤال خبرنگاران درباره سقوط اخير قيمت نفت اظهار كرد: در شرايط فعلي بايد صبور باشيم، بازارها را رصد و سناريوهاي متفاوت اتخاذ كنيم.

او با اعلام اينكه اگر روند كاهش قيمت نفت ادامه يابد، برخي كشورهاي توليدكننده نفت با مسائل اقتصادي و اجتماعي درگير خواهند شد، افزود: ايران را تاكنون هم با نفت بشكه‌اي 5دلار و هم بشكه‌اي 140دلار اداره كرده‌ايم و تاكنون هيچ مشكلي نداشته‌ايم؛ هرچند معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رياست جمهوري در حال بررسي سناريوهاي متفاوت در اين خصوص است. معظمي با بيان اينكه در تنظيم بودجه سال آينده روي نفت 90 و 100دلار حساب نكرده‌ايم، گفت: سناريوهاي واقع‌بينانه بايد در پيش گرفت تا كشور با مشكل مواجه نشود. وي درخصوص كسري بودجه نيز اظهار داشت: تاكنون نه‌تنها كسري بودجه نداشته‌ايم بلكه نسبت به برنامه مصوب با افزايش نيز روبه‌رو بوده‌ايم.

  • كسري بودجه با نفت 80دلاري

همزمان يك عضو مركز پژوهش‌هاي مجلس با پيش‌بيني اينكه با كاهش قيمت نفت، حدود 7هزار ميليارد تومان از بودجه امسال محقق نمي‌شود، گفت: اگر در 6‌ماه دوم هر بشكه نفت حدود 80دلار به فروش برود، ميانگين فروش نفت در سال‌جاري، 90دلار خواهد بود؛ با اين احتساب به ازاي هر بشكه نفت خام صادر شده، 10دلار درآمد نفتي كشور كاهش خواهد يافت.

کد خبر 276017

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha