همشهری آنلاین: قرص ماه کاملی که قبل از ماه‌گرفتگی کلی پیش‌بامدادی‌‌ در چهارشنبه ۸ اکتبر (۱۶ مرداد) سایه قرمز شبح‌آلودی به خود گرفته بود،‌ باعث هیجان آسمان‌بینانی شد که آماده گرفتن عکس‌های خیره‌کننده از این «ماه خونین» شده بودند.

۱

به نوشته space.com ماه‌گرفتگی کامل ۸ اکتبر (۱۶ مهر)  برای مشاهده‌گران در آمریکای شمالی، غرب آمریکای جنوبی، بخش‌هایی از آسیای شرقی، استرالیا و سایر بخش‌های اقیانوسیه که آب و هوا اجازه می‌داد، قابل مشاهده بود. این ماه‌گرفتگی همچنین دومین مورد از چهار ماه‌گرفتگی کامل پی‌درپی است که یک چهارگانه منحصربه‌فرد را می‌سازند.

در طول این ماه‌گرفتگی یا خسوف، ماه از درون تاریک‌ترین بخش سایه زمین می‌گذرد و این امر باعث می‌شود که ماه با رنگ مسی غریبی درآید. این تغییر رنگ باعث شده است که برخی از افراد منظره ماه در حین خسوف‌های کلی «ماه خونین» بنامند. این رنگ گذرای ماه همچنین منظره فوق‌العاده و منحصربه‌فردی برای عکاسان روی زمین ایجاد می‌‌کند.

۱

تصویر «ماه خونین» خسوف کامل ماه که در ۸ اکتبر بوسیله جان دیلیو جانسن از انجمن نجوم اوهاما در نبراسکای گرفته شده  است

این ماه‌گرفتگی درست پیش از سپیده‌دم چهارشنبه برای مشاهده‌گران در ساحل شرقی ایالات متحده به کامل‌ترین خود رسید،‌ اما ناظران در مکان‌های مناسب ساحل غربی ایالات متحده هم ممکن است ماه گرفتگی را در آسمانی کاملا تاریک در نخستین ساعت بامداد ۸ اکتبر دیده باشند.

اگر این ماه‌گرفتگی‌ را ندیده‌اید، باید منتظر سومین ماه‌گرفتگی کلی در آپریل ۲۰۱۵ و در نهایت چهارمین ماه‌‌گرفتگی کلی در سپتامبر ۲۰۱۵ بمانید.

خسوف در سه شکل نیم‌سایه‌ای، جزئی و کلی رخ می‌دهد. ماه‌گرفتگی نیم‌سایه‌ای جزء ضعیف‌ترین و نامحسوس‌ترین خسوف‌ها است که در آن ماه تنها در امتداد لبه سایه زمین عبور می‌کند.

 ماه‌گرفتگی جزئی اغلب برای چشمهای آموزش‌ندیده قابل تشخییص نیست. در این نوع خسوف، بخشی از ماه با سایه زمین تاریک می‌شود.

در خسوف کلی ماه، زمین و خورشید بطور کامل در یک صف قرار می‌گیرند و هم تراز می‌شوند. در این زمان، تاج خورشید در همه لبه‌های زمین درخشیده و به ماه یک رنگ قرمز تیره چشمگیر می‌دهد.

معمولا ماه‌گرفتگی‌ها به ترتیبی تصادفی رخ می‌دهند؛ برای مثال دو خسوف جزئی با یک خسوف کلی دنبال می‌شود و پس از آن یک خسوف جزئی، یک خسوف نیم‌سایه‌ای و مجددا یک خسوف کلی اتفاق می‌افتد. به همین علت ایجاد یک چهارگانه خسوف کلی رویدادی ویژه شمرده می‌شود.

همچنین رنگ ماه در حین خسوف کلی معیار خوبی از وضعیت جو زمین در آن هنگام است. اگر ماه در حین خسوف سایه تیره‌تری داشته باشد، به معنای آن است که جو به علت فعالیت آتشفشانی یا سایر رویدادها آلوده است.

کد خبر 274368

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha