همشهری آنلاین: مقامات اسپانیایی روز دوشنبه ۶ اکتبر (۱۳ مهر) اعلام کردند یک پرستار در این کشور پس از درمان دو بیمار دچار ابولا که در بیمارستانی در مادرید درگذشتند- در نخستین مورد شناخته‌شده سرایت ابولا در خارج آفریقا - به این بیماری دچار شده است.

spain

به گزارش خبرگزاری فرانسه خانم آنا ماتو، وزیر بهداشت اسپانیا، گفت پس از اینکه دو آزمایش ثابت کرد که این زن با ویروس ابولا آلوده شده است، پروتکل اضطراری به اجرا درآمده است.

او در یک کنفرانس خبری تلویزیونی گفت: «ما در تلاش‌هستیم تا ایمنی همه شهروندان را تضمین کنیم.»

این پرستار زن عضوی از گروه پزشکی در بیمارستان لا پلاز-کارلوس III مادرید بود که در آن دو میسیونر سالمند اسپانیایی مبتلا به ابولا درمان شده بودند. این دو بیمار در ماه آگوست و سپتامبر مدت کوتاهی پس از آنکه از آفریقا با اسپانیا بازگردانده شدند،‌ در گذشتند.

این ‌کمک‌پرستار در روز پس از مرگ ویخو در ۲۵ سپتامبر به تعطیلات رفته بود. او در ۳۰ سپتامبر احساس بیماری کرده بود، اما تا یکشنبه ۵ اکتبر که دچار تب شد، به بیمارستان مراجعه نکرده بود. این زن که ازدواج کرده اما بچه‌ای ندارد، در بخش ایزوله بیمارستانی در آلکورکون، در حومه جنوبی مادرید بستری است.

آنتونیو آلمانی، رئیس ارشد مراقبت‌های بهداشتی مادرید، در این کنفرانس خبری اعلام کرد مقامات بهداشتی در تلاش هستند که همه افرادی را که با این پرستار تماس داشته‌اند ، ردیابی کنند.

این زن میگوئل پارخارس، کشیش ۷۵ ساله اسپانیایی که در لیبریا به ابولا آلوده شد و در ۱۲ آگوست درگذشت، و مانوئل گارسیا ویخو ۶۹ ساله که از سیرالئون به اسپانیا بازگردانده شد و در ۲۵ سپتامبر درگذشت، را درمان کرده بود.

هر دوی این میسیونرها از اعضای «سلک بیمارستانی سان خوان دو دیوس»، یک گروه کاتولیک رومی، بودند که برای بیماران ابولا در آفریقا کارهای خیریه انجام می‌دهند.

پاخارس نخستین بیماری بود در مواجهه با شیوع به سرعت گسترده‌شونده ابولا برای درمان به اروپا بازگردانده شد. بسیاری در اسپانیا او را به خاطر کارهایش برای بیماران به عنوان قهرمانی ملی ستودند.

این میسیونر با یک ایرباسی A310 نظامی با تجهیزات تخصصی در ۷ آگوست به مادرید بازگردانده شد.

تصمیم دولت اسپانیا با بازگرداندن پاخارس باعث ایجاد نگرانی در میان متخصصان بهداشتی در این کشور شد که می‌‌گفتند بیمارستان‌های اسپانیا برای مواجهه با شیوع ابولا تجهیزات کافی ندارند.

اتحادیه آمیتس (Amyts) که نماینده پزشکان اسپانیا است، این بازگرداندن را کاری «خطرآفرین» خواند.

وزیر بهداشت اسپانیا در کنفرانس خبری‌اش گفت: «ما در حال بررسی این موضوع هستیم که آیا از همه پروتکل‌هایی که دستور اجرای‌شان داده شده بود، به طور دقیق پیروی شده است یا نه.»

او افزود: «اسپانیا از همه توصیه‌های سازمان جهانی بهداشت در این مورد پیروی می‌کند.»

ویروس ابولا باعث تب، درد عضلانی، اسهال و گاهی خونریزی داخلی و خارجی می‌شود.

این ویروس از طریق تماس مستقیم با مایعات بدنی کسی که به ابولا مبتلاست، سرایت می‌کند، و تنها راه فعلی برای توقف شیوع بیماری ایزوله کردن افراد آلوده است.

در حال حاضر هیچ داروی تایید‌شده برای فروش در بازار برای درمان ابولا وجود ندارد و واکسن تایید‌شده‌ای برای آن در دست نیست.

از میان چند داروی آزمایشی موجود برای ابولا، روند آزمایش داروی زی‌مپ (ZMapp) که بوسیله شرکت داروسازی Mapp در کالیفرنیا در همکاری با ارتش امریکا ساخته شده است، تسریع شده است.

بر اساس آخرین آمار سازمان جهانی بهداشت ابولا تا به حال باعث مرگ ۳۴۳۹ نفر از ۷۴۷۸ فرد مبتلا شده در پنج کشور آفریقای غربی- لیبریا، گینه، سیرالئون، نیجریه و سنگال - شده است.

اروپا و ایالات متحده هم با این بیماری تماس پیدا کرده‌‌اند، اما تا به حال همه موارد بیماری در این کشورها مربوط به افرادی می‌شد که در آفریقای غربی به ویروس آلوده شده بودند.

مقامات بهداشتی ایالات متحده روز دوشنبه اعلام کردند مرد لیبریایی که در تکزاس مبتلا به ابولا تشخیص داده شد، داروی تجربی برینسیدوفوویر (brincidofovir) دریافت کرده است؛ این نخستین بار است که این دارو در یک بیمار برای مقابله با ویروس ابولا به کار می‌رود.

وضعیت این بیمار در آخر این هفته از حالت وخیم به حالت بحرانی رسیده است.

همچنین روز دوشنبه سازمان خیریه «پزشکان بدون مرز» (MSF) اعلام کرد که یک کارمند نروژی این سازمان در سیرالئون به ابولا مبتلا شده است و به زودی از این کشور بازگردانده خواهد شد.

به گفته دولت فرانسه یک کارمند دیگر ‌MSF، یک پرستار فرانسوی هنگام کار داوطلبانه در کشور همسایه، لیبریا، به ابولا مبتلا شده بود، اما او معالجه شده است.

فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه پیش از اعلام مورد ابولا در اسپانیا گفته بود که این کشور آماده مواجه با شیوع ابولا در خاک این کشور است.

او گفته بود: «ما توانایی فراهم کردن درمان برای هر موردی از ابولا که در فرانسه رخ دهد، را داریم.»

کد خبر 274138

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha