دوشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۱
۱ نفر

همشهری آنلاین: پریسا تبریز، هکر کلاه‌سفید ایرانی-آمریکایی است که به استخدام گوگل درآمده تا با حمله به این شرکت، نقاط ضعف آن را در برابر تبهکاران سایبری مشخص کرده و از بین ببرد.

پریسا تبریز

براساس گزارش تلگراف، پريسا تبريز سلاح مخفي گوگل است و وظيفه‌اش محافظت از يكي از ارزشمند‌ترين برند‌هاي جهان است.

گوگل اين هكر جوان را شاهزاده امنيت خود ناميده‌است. اين هكر ايراني-آمريكايي وظيفه دارد به كارفرماي خود حمله كند تا راه را بر هكرهاي كلاه‌سياه بسته و اجازه نفوذ آنها را به گوگل ندهد. نقش او در شركت گوگل محافظت از بيش از يك ميليارد كاربر گوگل كروم، پركاربرترين مرورگر اينترنتي در جهان است.

تبريز 31 ساله در سيليكون‌ولي به نوعي هنجارشكني به شمار مي‌رود، زيرا ‌نه تنها يك زن است، جنسيتي كه در صنعت شكوفاي تكنولوژي كمتر به چشم مي‌آيد، بلكه رياست بيش از 30 متخصص را در آمريكا و اروپا به عهده دارد. همين قدرت باعث شده تا او روي كارت معرفي‌اش در كنار نام و مشخصات ديگر،‌ عنوان شاهزاده امنيت را نيز انتخاب كند.

گوگل

تبريز مي‌گويد از آنجايي كه مي‌دانستم بايد كارت خود را به افراد زيادي بدهم، و با توجه به اينكه مهندس امنيت اطلاعات عنواني كسل‌كننده بود، عنوان شاهزاده امنيت را انتخاب كردم كه هم عجيب است هم چشم‌گير.

گوگل امسال اولين شركت در سيليكون‌ولي بود كه آمار تنوع جنسيتي را در ميان نيروهاي كاري‌اش منتشر كرد. اين آمار نشان دادند تنها 30 نفر از هر 100 نفر كارمند اين شركت زن هستند. به گفته تبريز پنجاه‌سال پيش آمار حضور زنان در پزشكي و حقوق مشابه همين آمار بود اما اكنون اين ارقام تغيير كرده‌اند. تكنولوژي يكي از پرسرعت‌ترين زمينه‌هاي كاري است اما در زمينه اشتراك زنان هنوز جاي كار بسياري دارد.

تبريز مي‌گويد از سال 2007 كه وارد گوگل شده تا به امروز با هيچ تبعيض جنسيتي در محيط كاري‌اش مواجه نشده‌است. تبريز كه در سال 2012 به عنوان يكي از مشهورترين افراد زير 30 سال جهان فوربس معرفي شد،‌معتقد است كمبود نيروي زن در صنعت تكنولوژي اين است كه زنان توانايي‌هاي خود را دست كم مي‌گيرند.

تبريز پدري ايراني و مادري لهستاني-آمريكايي دارد. او به عنوان فرزند بزرگتر همواره نقش رئيس را براي دو برادر كوچكترش بازي مي‌كرد. وي مي‌گويد هميشه برادرانش را در بازي‌هاي فيزيكي و رايانه‌اي شكست مي‌داده‌است،‌اما زماني كه برادرانش بزرگ شدند و قدرت بيشتري يافتند، تصميم گرفت آنها را در زمينه ديگري شكست دهد.

تبريز در ابتدا نمي‌دانست كه چه كاري را انتخاب كند و تست انتخاب شغل دبيرستان نيز استخدام در اداره پليس را به او پيشنهاد داد. اگرچه او پليس نشد،‌اما وارد حوزه‌اي شد كه مسئوليتش محافظت از مردم است. تبريز تا سال اول دانشگاهش حتي يكبار نيز با رايانه‌ها سروكار نداشت، تا اينكه تحصيل در رشته مهندسي كامپيوتر او را مجبور به اين كار كرد.

هكري به‌نام جان دارپر الهام‌بخش او براي ورود به اين زمينه كاري شد. دارپر تكنسين رادار نيروي هوايي آمريكا بود و در دهه 1960 كشف كرد چگونه مي‌توان با استفاده از سوت‌هاي اسباب‌بازي و جعبه‌هايي ساده،‌تماس‌هاي تلفني راه دور برقرار كرد. تبريز در شغل خود همه زوايا و رويداد‌ها را زير نظر دارد: از فعاليت‌هاي تبهكاران عادي كه به دنبال دستيابي به حساب‌هاي بانكي كاربران هستند، تا شبكه‌هاي هكتيويست‌هايي مانند گروه ناشناس‌ها، ‌تا تبهكاراني كه اهدافي بزرگتر،‌ مانند تخريب كل سيستم جي‌ميل ايران را در سر دارند.

توانايي او در نفوذ به ذهن خلافكاران سايبري باعث شده مسئوليت آموزش مهندسان گوگل كه هدفشان ورود به بخش امنيت سايبر است به عهده‌اش قرار گيرد. او در سمينارهايش از مهندسان مي‌پرسد اگر بخواهند يك دستگاه فروش خودكار را بدون دسترسي به تكنولوژي هك كرده و يك شكلات از آن بربايند، چه راهي در پيش مي‌گيرند، و با شنيدن پاسخ آنها به سرعت درمي‌يابد كدام‌يك از شاگردانش ذكاوت و توانايي كافي براي ورود به اين بخش را دارد.

امروزه گوگل براي اينكه دشمنانش را در نزديكي خود حفظ كند، به هكرها وعده جايزه‌اي 30 هزار دلاري داده و از آنها درخواست كرده تا حفره‌هاي امنيتي و نقص‌هاي كروم را يافته و اعلام كنند. تا به امروز بيش از 1.25 ميليون دلار براي رفع 700 حفره امنيتي گوگل كروه هزينه شده‌است. تبريز معتقد است وسوسه اين جايزه مي‌تواند كلاه سياه ها را به جمع كلاه‌سفيد‌ها بكشاند، زيرا به اعتقاد او مرز باريكي ميان هكرهاي خوب و بد وجود دارد.

تبريز تمام تلاشش را مي‌كند تا وجهه ناخوشايند امروزي هك را به چهره‌اي مثبت و خوشايند تبديل كند و از اين رو در كنفرانس DEFCON كه سالانه در لاس‌وگاس برگزار مي‌شود، ‌مربي گروهي از نوجوانان زير 16 سال است تا به آنها هك كردن مثبت را بياموزد، دوره‌اي كه دختران اشتياق بيشتري براي حضور در آن را دارند.

کد خبر 274063

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha