چهارشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان دریافته‌اند استفاده بیش‌ از اندازه از عینک گوگل می‌تواند کاربران را در معرض خطر شدید اعتیاد به اینترنت قرار دهد.

عینک گوگل

براساس گزارش گاردين، اولين بيمار مبتلا به اعتياد شديد به اينترنت در اثر استفاده بيش از اندازه از عينك گوگل توسط دانشمندان تحت درمان قرار گرفت. اين مرد 18 ساعت در روز از عينك گوگل استفاده مي‌كرد و تنها زماني آن را از صورت برمي‌داشت كه زمان خوابيدن فرا رسيده‌بود يا قصد شستن صورتش را داشت. بدون عينك گوگل مرد به فردي زود‌رنج و جنجال‌طلب تبديل مي‌شد.

همچنين استفاده بيش از اندازه از عينك گوگل بر روياهاي مرد نيز اثر گذاشته‌بود و او خواب‌هايش را از دريچه نمايشگر كوچك و خاكستري رنگ عينك گوگل مي‌ديد.

وجود اعتياد به اينترنت مرتبط با ابزار متداولي از قبيل اسمارت‌فون‌ها و رايانه‌ها در ميان پزشكان به بحث داغي تبديل شده‌است. اين اختلال در سال 2013 در ليست جديد راهنماي تشخيصي و آماري بيماري‌هاي رواني به رسميت شناخته نشد و بسياري از متخصصان همچنان براين باورند كه عوارض اين اختلال تنها نشانه‌هاي ديگر مشكلات رواني هستند.

اما اندرو دوآن رئيس مركز مطالعات اعتياد در برنامه سواستفاده از مواد و بهبود يا Sarp مي‌گويد انسان‌ها آشكارا از اختلالات ناشي از ابتلا به اعتياد اينترنتي در عذابند و درمان و سازگاري درمان و تحقيقات درباره اين مشكل تنها به زمان نياز دارد. به گفته وي اعتياد به ديگر موارد، براي مثال الكل نيز در ابتدا به عنوان يك مشكل مطرح نبود اما گذشت زمان ديدگاه‌ها نسبت به آن را تغيير داد.

بيمار كه يكي از متصديان 31 ساله نيروي دريايي آمريكا‌ است، در سپتامبر سال 2013 براي درمان اعتياد خود به الكل به برنامه Sarp مراجعه كرد و در راستاي درمانش، به مدت 35 روز بايد از رفتارهاي اعتياد‌آور و مواد اعتياد آور دوري مي‌كرد و اجازه استفاده از تجهيزات الكترونيكي را نيز نداشت.

پزشكان متوجه شدند اين مرد به صورت مداوم با انگشت اشاره خود به شقيقه راستش مي‌زند، حركتي كه كاربران عينك گوگل براي روشن كردن نمايشگر آن انجام مي‌دهند. اين مرد از عينك گوگل براي بهبود كارايي‌اش در محل كار استفاده مي‌كرد، اما استفاده بيش از اندازه از اين ابزار باعث بروز اختلالاتي مانند حركات غيرارادي، مشكلات حافظه،‌ميل شديد به استفاده از عينك و اختلالات خواب در وي شده‌بود و زماني كه عينك را به چشم نداشت بسيار زود‌رنج و جنجال‌طلب مي‌شد.

به گفته دوآن، بروز اين اختلالات لزوما به معني زيان‌بار بودن عينك‌گوگل نيست، بلكه شايد به دليل قابل‌دسترس بودن آن باشد كه باعث ايجاد پاسخ عصبي براي استفاده از ابزاري مي‌شود كه بلافاصله در دسترس كاربر قرار دارد.

کد خبر 274894

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha