یکشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۲
۰ نفر

همشهری آنلاین - نیما شایان: مواضع کشورها هر ساله موقعیت معرفی شدن در انظار بین‌المللی را در قالب طرح در مجمع عمومی سازمان ملل پیدا می‌کند و دکتر حسن روحانی رییس‌جمهوری نیز حضور رهبران کشورها در بالاترین سطح ممکن را فرصتی برای بیان مواضع جمهوری اسلامی ایران در صحنه بین‌المللی دید و صبح دوشنبه ۳۱ شهریور ماه ۱۳۹۳ همراه با هیأتی تهران را به مقصد نیویورک ترک کرد.

هواپیمای ایرباس 340، با پشت سر گذاشتن آسمان ایران و با عبور از فضای پروازی کشورهای ترکیه، بلغارستان، رومانی، صربستان، بوسنی‌وهرزگوین، کرواسی، ایتالیا، فرانسه، سوییس، انگلیس و پرتغال، وارد آمریکا شد و برای سیزده ساعت، رییس‌جمهوری و همراهانش را بر فراز آسمان این سیزده کشور و تا ارتفاع 40 هزار پایی به پرواز درآورد.

دکتر روحانی در این سفر علاوه بر دکتر محمد نهاوندیان رییس دفتر، حسين فريدون دستيار ويژه رييس‌جمهور، دکتر حسام‌الدین آشنا مشاور فرهنگی رییس‌جمهوری و سورنا ستاری معاون علمی و فناوری را نيز با خود همراه کرد.

دکتر روحانی می‌رفت تا علاوه بر شرکت و سخنرانی در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد و دیدار با سران کشورهای مختلف و مقامات نهادهای بین‌المللی، بار دیگر صدای بلند ملت و دولت ایران مبنی بر صلح، دوستی، آرامش، همکاری و زندگی مسالمت‌آمیز را به گوش جهانیان برساند.

9 فسمت دنباله‌دار از دومین سفر رییس دولت تدبیر و امید به نیویورک در ادامه آمده است.

  • اپیزود اول :

دكتر روحاني اولين برنامه رسمي خود در سفر به نيويورك را به شركت و سخنراني در نشست سران در زمینه تغییرات آب و هوا اختصاص داد. رييس جمهوري كشورمان كار در نيويورك را از محيط زيست آغاز كرد و اين نشست را فرصت ممتازی برای پرداختن به تغییرات آب و هوایی به عنوان یکی از مهمترین چالش‌های قرن بیست و یکم دانست.

تغییرات دمایی و آثار آن بر کاهش بارندگی در منطقه خاورمیانه و بروز خشکسالی‌های مستمر و کم‌آبی به عنوان مشکلات زیست محیطی منطقه‌ای، و در كنار آن بحران گرمایش جهانی به عنوان معضلی جهانی و مشكل آلودگي شهرها، از يادآوري‌هاي رييس جمهوري در جمع سران ديگر كشورها بود كه با طرح اين موارد، ضمن اعلام آمادگي جمهوری اسلامی ایران براي همکاری با بخش‌های عمومی و خصوصی در سطوح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی، مواجهه با اين مشكلات را نیازمند همکاری جهانی دانست.

  • اپیزود دوم :

دکتر روحانی سال 92 در حالی که سکان دولت را تازه به دست گرفته بود، برای اولین بار در قامت رییس‌جمهوری در مجمع عمومی سازمان ملل متحد حضور یافت و در سخنانش نسبت به خشونت و افراطی‌گری در منطقه و جهان هشدار داد؛ تأکیدی که مورد اقبال کشورهای عضو قرار گرفته و به اتفاق آراء در قالب قطعنامه‌ای با عنوان «جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری» به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل متحد رسید.

دكتر روحاني با پیشنهاد «جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری» رفت تا به عنوان رییس‌جمهوری جریان‌ساز، مطابق با مقتضیات زمانه، توجه سران دنیا را به مواضع رسمی کشورمان در حوزه بین‌المللی و مقابله با تروریسم جلب نماید.

همزمان با دومین حضور روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، یکسال از هشدار رییس‌جمهوری نسبت به خطر جهانی خشونت و افراطی‌گری می‌گذشت و در حالي كه تشدید این شرایط در جهان و ضرورت مقابله با آنها حاكي از روش‌بيني قرین به صحت مسئولان ارشد كشور درباره ريشه‌هاي اصلي تهديد امنيت منطقه و بين‌الملل بود، نوع برخورد سران کشورها و مقامات نهادهای بین‌المللی در تجدید دیدار با دکتر روحانی آنچنان هم غیرقابل پیش‌بینی نمی‌نمود.

در این دیدارها كه با سران كشورها و شخصيت هاي برجسته اعم از روساي جمهور، نخست وزيران و روساي نهادهاي بين‌المللي صورت گرفت، به اتفاق اظهار كردند كه افراط و خشونت نه يك خطر منطقه‌اي بلكه خطري بين‌المللي است و همچنين به نقش جمهوري اسلامي ايران در مبارزه با تروریسم و هشدار و برخورد بهنگام ايران با چنين گروه‌هايي اذعان داشته و نقش يگانه ايران در مبارزه با تروريسم را يادآور شدند.

  • اپیزود سوم:

دکتر روحانی در دومین سخنرانی خود، گام بعدی پیگیری قطعنامه مصوب مجمع عمومی سازمان ملل مبنی بر «جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری» را در قالب «بحث و بررسی درباره راه‌حل‌های مقابله با تروریسم و خشونت» مطرح کرد و مواضع جمهوری اسلامی ایران درباره اینکه چگونه باید این مبارزه را انجام داد، چه کسانی و با چه شرایطی داعیه مبارزه با تروریسم داشته باشند و آیا کشورها بدون همکاری با یکدیگر قادرند کاری پیش ببرند و اگر قرار است ائتلافی پیش بگیرند، چه کشوری صلاحیت رهبری این ائتلاف را دارد، مطرح کرد. 

رييس جمهوري تأكيد كرد، كساني كه به گروه‌هاي تروريستي نگاه ابزاري داشته و آنها را تسليح كرده و به كشورهاي منطقه گسيل كرده‌ ، امروز نمي‌توانند داعيه رهبري مبارزه با آنها بر عهده گيرند و در حين سخنانش با طرح چند پرسش، حاميان تروريست‌ها را به چالش كشيد.     

  • اپیزود چهارم:

دومین سفر دکتر حسن روحانی رییس‌جمهوری به نیویورک با تداوم مذاکرات هسته‌ای ایران در نیویورک به سرپرستی دکتر ظریف مقارن شده بود. همین تقارن، بر تشدید فضای رسانه‌ای حول موضوع هسته‌ای ایران و فزونی یافتن پرسش و پاسخ‌ها بین سران کشورها و دکتر روحانی در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل دامن می‌زد.

دیدار دکتر روحانی با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، یک روز قبل از عزیمت به نیویورک، یک دیدار خداحافظی صرف نبود بلکه معنایی را با خود به همراه داشت که بار دیگر هماهنگی دستگاه دیپلماسی و رأس دولت با ستون خیمه نظام و همچنین اراده دولت برای اجرای راهبردهای رهبری انقلاب در حوزه سیاست خارجی و اعتقاد به ضرورت تبادل‌نظر مستمر برای دریافت بهترین بهره از ظرفیت‌ها در راستای منافع ملی را یادآوری می‌کرد.

علاوه بر دیدار مشترک دکتر ظریف با جان کری وزیر امور خارجه آمریکا و کاترین اشتون در نیویورک، در همین ایام، دکتر روحانی نیز با سران سه کشور عضو 1+5 یعنی با رییس‌جمهوری فرانسه، نخست وزیر بریتانیا و وزیر امور خارجه آلمان دیدار و گفت‌وگو کرد و اين ديدارها در كنار ملاقات‌هاي اخير دكتر روحاني با روساي جمهور روسيه و چين كه در دوشنبه صورت گرفت، مجموعه گفت‌وگويي تازه با همه اعضاي 1+5 را رقم زد.

برخی از این دیدارها كه به درخواست طرف مقابل برگزار می‌شد، مبين این بود که هر دو طرف حداقل در کلام پیگیر نتیجه‌بخش بودن مذاکرات هستند و اگر اراده جدی در طرف مقابل هم وجود داشته باشد، در فاصله زمانی دو ماهه پیش رو، دست یافتن به توافق نهایی، شدنی است.

در نگاهی دیگر، بر خلاف تصور برخی که فکر می‌کردند که دکتر روحانی برای آوردن یک نتیجه تبلیغاتی از مذاکرات هسته‌ای، به نیویورک رفته است، اما رییس‌جمهوری در خاتمه این سفر وقتی در جمع نمایندگان رسانه‌های بین‌المللی حاضر شد، صریح‌ترین و محکم‌ترین مواضع درباره موضوع هسته‌ای کشورمان را مطرح کرد و گفت، هر توافقی که تداوم غنی‌سازی و پایان تمامی تحریم‌ها را نادیده بگیرد قابل پذیرش نیست.

رییس شورای عالی امنیت ملی، همچنین با برشمردن چهار «تای» تعامل، توافق، تقابل و تسلیم، ایران را اهل تعامل و توافق در چارچوب اصول با حفظ عزت ملی ایرانیان دانست.

  • اپیزود پنجم:

سابقه ذهنی گفت‌وگوی تلفنی میان دکتر روحانی و اوباما در سفر سال گذشته رییس‌جمهوی به نیویورک، ظرف چند روز قبل از سفر اخیر دکتر روحانی، گمانه‌‌ای مبنی بر دیدار دکتر روحانی و اوباما را در فضای رسانه‌ای داخل و خارج تشدید کرد؛ گمانه‌ای که دکتر روحانی در نخستین روز حضور خود در نیویورک در جمع مدیران رسانه‌های آمریکایی به آن پاسخ گفت و تأکید کرد برای این دیدار برنامه‌ریزی و طراحی نشده و قاعدتاً دیداری انجام نخواهد گرفت.

یکی از اصلی‌ترین سوالات نخبگان سیاسی اندیشکده‌های آمریکایی از دکتر روحانی درباره روابط ایران و آمریکا بود که رییس‌جمهوری نیز در پاسخ با تأکید بر اینکه باید ریشه تنش‌ها در روابط فعلی بین آمریکا و ایران شناسایی و برطرف شود، تصریح کرد: روابط خوب بین ملت‌ها بهتر از ایجاد فاصله است؛ معتقد نیستیم که بین ایران و آمریکا همیشه باید فاصله، شکاف، اختلاف و تنش وجود داشته باشد و این به نفع دو ملت نیست.

دکتر حسام‌الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس‌جمهوری نیز در حین سفر، در یادداشتی در صفحه فیس‌بوک خود به سخنرانی رئیس‌جمهور آمریکا در سازمان ملل اشاره و با بیان اینکه سخنان چند دقیقه پیش اوباما در سازمان ملل متأثر از تدابیر یک ساله روحانی بود، نوشت: این دو لازم نیست یکدیگر را ملاقات کنند کافی است یکدیگر را درک کنند و شجاعت کافی برای عبور از گذشته‌های دور و نزدیک را داشته باشند.

  • اپیزود ششم:

دکتر روحانی که طی این سفر با سران و مقامات کشورهای مختلف اعم از روسای جمهوری ترکیه، ونزوئلا، فرانسه، اتریش، اسلوونی، بولیوی، سوییس، عراق و گینه ؛ همچنین نخست وزیران ژاپن، انگلیس، عراق، گرجستان و لبنان و وزیر امور خارجه آلمان دیدار کرد، علاوه بر ترغیب همه کشورها برای اتحاد علیه تروریسم و اعلام مواضع جمهوری اسلامی ایران درباره موضوع هسته‌ای، به اعلام آمادگی ایران برای گسترش یا از سر گیری همکاری‌های اقتصادی، صنعتی، علمی و فرهنگی بخصوص در حوزه‌هایی نظیر انرژی، حمل‌ونقل، محیط‌زیست و گردشگری نيز پرداخت.

  • اپيزود هفتم:

رييس جمهوري با سياستمداران آمريكايي كه اغلب مقامات سابق سياسي، سران انديشكده‌هاي آمريكايي، مديران ارشد رسانه‌هاي آمريكا يا نخبگان اقتصادي آمريكايي بودند نيز جلساتي داشت كه در اين جلسات، اغلب ديدگاه‌هاي رييس جمهوري كشورمان را تاييد مي‌كردند و خواستار مشاركت با ايران در حوزه‌هاي مختلف بوده و «مذاكره» را راه حل موضوعات مي‌دانستند؛ و به طور كلي تفاوتي آشكار بين ديدگاه‌هاي آنها و رويكردهاي مقامات آمريكايي نسبت به مواضع ايران وجود داشت.   

دكتر روحانی در اين ديدارها ضمن تشریح موفقیت‌های اقتصادی ایران در یکسال گذشته در حوزه‌های مهار تورم و خروج غیر تورمی از رکود، دیدگاه دولتمردان مبنی بر «سرمایه‌گذاری خارجی به عنوان پلی برای ارتباط بهتر ملت‌ها» را مورد تأکید قرار داد و اقتصاد ایران را شاهراهی برای تجارت جهانی، حل‌وفصل مشكلات سیاسی، ایجاد اعتماد بیشتر میان ملت‌ها و استقرار امنیت در كل كشورهای خاورمیانه دانست.

  • اپیزود هشتم:

سفر دکتر روحانی به نیویورک، فرصتی برای دیدار با ایرانیان مقیم آمریکا و همچنین برگزاری نشست‌های تخصصی با کارآفرینان و دانشجویان و اساتید ایرانی مقیم این کشور بود.

ديدار دكتر روحاني با ايرانيان مقيم آمريكا، ديداري آكنده از محبت و عاطفه بود و رييس‌جمهوري و هم‌وطنان مقيم، اين عاطفه ايراني را با ديده و دل به يكديگر منتقل مي‌كردند. مقابل ساختمان محل دیدار ایرانیان با رییس‌جمهوری، صف طولانی از ایرانیان تشکیل شده بود و در سرسرای ساختمانی که قبلاً متعلق به یکی از بانک‌های بزرگ نیویورک بود، صدها نفر در انتظار دیدار با دکتر روحانی بودند.

با فضای معنوی قرائت آیاتی از کلام الله مجید در اين مراسم، اشک در چشمان تعدادی از حاضران حلقه زد كه از حسي عجیب در هم‌وطنان مقيم حكايت داشت؛ حس و حالي كه مي‌شد آن را تركيبي از ياد آداب مراسم ايراني و حس غربت دانست.   

پخش سرود «ای ایران ای مرز پرگهر...» هیجان اين فضا را فزوني بخشيد به طوري كه همه حاضران در سالن با شنیدن این سرود حماسی ایستادند و با همخوانی وحدت و یکپارچگی خود در حمایت از نام وطن را اعلام کردند و در همين حال جمعيت به پا خاسته، دكتر روحاني را در هنگام ورود به سالن برگزاري مراسم، براي دقایقی تشویق كردند.

ایرانیان مقیم آمریکا که موفق به دیدار صمیمانه با دکتر روحانی در نیویورک شده بودند، استقبال خود از نظرات و دیدگاه‌های اعتدال‌گرایانه ریاست جمهوری اسلامی ایران در قبال مسایل داخلی و بین‌المللی را با دست زدن‌هاي مكرر ابراز مي‌كردند.

دکتر روحانی در دیدار با گروه‌هاي مختلف ايرانيان مقيم آمريكا، از تحول فضای اجتماعی ایران به لحاظ بسط روحیه نشاط و تلاش در مردم سخن می‌گفت و با تأکید بر اینکه ساختن ایران نیازمند همکاری ایرانیان داخل و خارج کشور است، از هم‌میهنان برای گسترش ارتباط علمی و اقتصادی با داخل کشور دعوت کرد.

  • اپيزود نهم :

اما پس از اقامت یک روزه‌ای که رییس‌جمهوری به منظور شرکت در اجلاس سران کشورهای ساحلی دریای خزر در آستاراخان روسیه داشت، به هنگام ورود به کشورمان، چشم و گوش مردم به زبان رییس‌جمهور دیپلمات‌شان بود تا درباره مذاکرات و پیش‌بینی‌های ضدونقیض یا در برخی موارد غیر امیدوارانه برخی جریانات داخل کشور درباره روند مذاکرات سخن گوید؛ روحانی به «اراده جدی‌تر برای حل‌وفصل موضوع هسته‌ای با راه‌حلی درست» و همچنین «پیشرفت مذاکرات با سرعت کم اما با حرکت رو به جلو» اشاره کرد و نوید ادامه مذاکرات را داد.

کد خبر 273985

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha