همشهری آنلاین: عید قربان یا همان قربان بایرام در کشور ترکمنستان یکی از بزرگترین اعیاد اسلامی بوده و مردم این کشور آداب و رسوم خاصی برای گرامیداشت این عید دارند.

به گزارش فارس، در کشور ترکمنستان به عید قربان «قربان بایرام» می‌گویند، آنان نماز «بایرام نامازی» را در روز اول عید سعید قربان در کلیه مساجد ترکمنستان اقامه و سپس مسلمانان این کشور آسیای مرکزی گوسفند، بز، گوساله یا شتری را قربانی می‌کنند، عید قربان پس از عید سعید فطر بزرگ‌ترین عید ملی و مذهبی کشور ترکمنستان به شمار می‌رود.

مردم این کشور از چند روز قبل خود را برای استقبال از این عید بزرگ آماده می‌کنند، خانه‌تکانی، پختن شیرینی و غذاهای سنتی و همچنین چراغانی خیابان‌ها در روزهای قبل از عید برخی از مراسم روز عید قربان است که شور و حال خاصی را در میان مردم این کشور ایجاد می‌کند.

در روز اول عید مردان خانواده در نماز عید قربان شرکت کرده و پس از ادای مراسم قربانی به دید و بازدید یکدیگر می‌روند و در این روز هر فردی که به دیدن فرد دیگری می‌رود برای او هدیه‌ای به همراه دارد زیرا آنان بر این باورند که این دید و بازدیدها می‌تواند نقش مهمی در استحکام روابط خانوادگی و دوستانه و همچنین رفع کدورت‌ها میان افراد باشد.

مردم کشور ترکمنستان یا به عبارت دیگر ترکمن‌ها از جمله اقوامی هستند که پایبندی آنان به سنت‌ها و رسومات کهن از گذشته‌های دور زبانزد همه بوده است.

ترکمن‌‌ها نیز همچون سایر کشورهای مسلمان از چند روز قبل از فرا رسیدن عید بزرگ قربان، همه چیز را برای برگزاری جشن عید قربان آماده می‌کنند و به این ترتیب به استقبال این عید بزرگ اسلامی می‌روند.

ترکمنها از 3 روز قبل از عید، خانه و محله زندگی خود را برای جشن عید تمیز می‌کنند و یک روز قبل از عید را به پخت نوعی نان روغنی که از شیرینی‌های مخصوص عید قربان در کشور ترکمنستان است، اختصاص می‌‌دهند.

افرادی که در روز عید حیوانی را قربانی می‌کنند، مهمانی بزرگی برگزار کرده و از اقوام و خویشاوندان خود برای حضور در این مهمانی دعوت می‌کنند.

آنان همانند نوروز سفره‌های خاصی را برای عید قربان تدارک می‌بینند و شیرینی، گوشت قربانی، میوه، سبزیجات، میوه خشک، تنقلات از مهم‌ترین چیزهایی است که باید سر این سفره گذاشته شود.

در این روزها انجام بازی‌های محلی و تاب‌بازی در میان کودکان، نوجوانان و حتی جوانان از جمله آیین‌ جالب و سنتی میان مردم این کشور است.

تاب‌بازی از گذشته‌های دور به عنوان یکی از بازی‌های مخصوص ایام عید قربان در بین اقوام ترکمن مرسوم بوده و آنان بر این باورند که در آیین سنتی با تاب‌خوردن گناهان افراد ریخته و به این ترتیب آنان از هرگونه آلودگی پاک و مبرا خواهند شد که از سوی ابزار دیگر سرگرمی و شادبخشی میان مردم بویژه قشر جوان این کشور می‏‌باشد.

شهرداری هر شهر در کلیه شهرهای ترکمنستان از جمله در عشق‏‌آباد پایتخت کشور ترکمنستان تاب‏‌های بلند به ارتفاع حدود 10 متر نصب کرده و این محل به شلوغترین محل در روزهای عید سعید قربان در این کشور تبدیل می‏‌شوند.

کد خبر 273833

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha