دوشنبه ۷ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۸
۰ نفر

مرضیه موسوی: وقتی که روی سن می‌آیند تا برنامه‌شان را شروع کنند نگاه‌ها به آنها دوخته می‌شود. سن و سالشان به اجراهای این چنینی نمی‌خورد.

عده‌اي از همان ابتدا توقع‌شان را از اجراي برنامه پايين مي‌آورند. برنامه‌شان كه آغاز مي‌شود ، جريان متفاوتي در سالن شكل مي‌گيرد. گوش‌ها دوباره تيز و نگاه‌ها به چهره‌ها دوخته مي‌شود. اين كارهنري لايه‌هايي از نشاط جواني را در خود نهفته دارد و همه حاضران را با خود همراه مي‌سازد. برنامه كه تمام مي‌شود، همه ايستاده گروه هنري سالمندان را تشويق مي‌كنند. حالا همه سالمندان مي‌توانند روي سن بيايند، دوباره جواني‌شان را احيا كنند و شور و نشاط را به زندگي‌شان بازگردانند. مديريت شهري براي حضور فعال سالمندان در برنامه‌هاي فرهنگي، هنري و آموزشي برنامه‌هاي متنوعي را تدارك ديده است.

آنچه بايد در اين سن بداني

مهم‌ترين راهكار براي سازگاري با دوران سالمندي و دستيابي به يك زندگي سالم و موفق در اين دوره، اين است كه اطلاعات لازم درباره سن و سال خودتان را به‌دست بياوريد. اينكه چه غذايي را به چه صورت بخوريد، چه رژيم غذايي‌اي داشته باشيد، چه نوع فعاليتي براي شما مفيد است، چگونه با ديگران ارتباط مؤثر برقرار كنيد يا اينكه چگونه از فرصت‌ها و اوقات فراغت خود بهره ببريد همگي مسائلي هستند كه بايد مورد توجه قرار بگيرند. مديريت شهري در چند سال اخير با تشكيل كانون‌هاي سالمندان همه اين برنامه‌هاي آموزشي را در قالب كارگاه‌هاي ويژه سالمندان در اختيار شهروندان قرار داده است. حضور كارشناسان و متخصصان هر رشته در برگزاري موفق اين كارگاه‌ها نقش مؤثري دارد. از آنجا كه شركت در اين كارگاه‌ها كاملا رايگان است مي‌توانيد به سراي محله نزديك خانه‌تان سر بزنيد و عضو كانون سالمندان محله شويد. مطمئن باشيد از كارگاه‌هاي آموزشي مي‌توانند به بيشتر نيازهاي شما پاسخ صحيحي بدهند و كارتان را راه بيندازند.

توقف در ايستگاه سلامت

سالمندان در اين دوره از زندگي با بيماري‌هاي زيادي مواجه مي‌شوند. اگر آنها به فكر سلامت فردي، جسمي و روحي خود نباشند خيلي زودتر از ساير شهروندان دچار عوارض آن خواهند شد. به‌همين‌خاطر اغلب پزشكان توصيه مي‌كنند كه سالمندان در دوره‌هاي زماني تعيين شده مورد نظارت و معاينات تخصصي پزشكي قرار بگيرند تا صحت سلامت آنها تأييد شود. هم‌اكنون اين امكان توسط اداره كل سلامت شهرداري تهران در همه محله‌هاي شهر با برپايي خانه‌هاي سلامت ايجاد شده است. اين خانه‌ها معمولا در بيشتر محله‌هاي پايتخت فعال هستند و خدماتي نظير تست قند و فشارخون، اندازه‌گيري وزن، مشاوره تغذيه، مشاوره روانشناختي و... را به سالمندان ارائه مي‌دهند. خانه‌هاي سلامت دوره‌هاي ارائه خدمات پزشكي شامل چشم‌پزشكي، تست شنوايي و بررسي عملكرد قلب را با همكاري پزشكان متخصص برگزار مي‌كنند. همه خدمات پزشكي و ارائه مشاوره‌هاي تخصصي به سالمندان در كانون‌هاي محلي به‌صورت رايگان انجام مي‌شود.

با گل‌ها روزگار بگذرانيد

حقيقتش را بخواهيد در دوران سالمندي از ميزان تحرك و پويايي انسان كاسته مي‌شود و اين مسئله ممكن است در درازمدت براي اين افراد مشكلاتي را ايجاد كند اما فرصت مغتنم و كافي براي پركردن اوقات فراغت و دوري از انزوا براي همه سالمندان شهر به‌وجود آمده است. اين روزها همه سالمندان مي‌توانند در نقش يك باغبان حرفه‌اي به گل‌ها و گياهان آپارتماني‌شان برسند، روش‌هاي صحيح نگهداري از آنها را بياموزند و حتي براي خودشان يك باغچه جمع و جور داشته باشند. كليد دستيابي به همه اينها مراجعه به كلينيك‌هاي گل و گياه در سراسر شهر است. در اين كلينيك‌ها خدمات ويژه‌اي به شهروندان سالمند ارائه مي‌شود. شما مي‌توانيد عضو افتخاري اين كلينيك‌ها شويد و به‌صورت دوره‌اي بروشورهاي آموزشي درباره گياهان را به‌دست بياوريد. ضمن اينكه در كارگاه‌هاي اين مراكز مي‌توانيد با شيوه تعويض خاك و گلدان گياهان و تكثير آنها آشنا شويد. اگر به باغباني علاقه‌منديد مي‌توانيد با هماهنگي يكي از اين كلينيك‌ها بخشي از بوستان نزديك خانه‌تان را به يك باغچه اختصاصي تبديل كنيد.

عضو گروه‌هاي هنري شويد

بسياري از سالمندان ساكن شهر عمري را براي پرورش استعدادهاي هنري‌شان سپري كرده‌اند اما حالا كه دوران بازنشستگي را سپري مي‌كنند شايد جايي براي عرضه هنر والايشان ندارند اما برنامه‌هاي متنوعي كه توسط مديريت شهري در دوره‌هاي مختلف برگزار مي‌شود مي‌تواند فرصت ديگري را در اختيار همه صاحبان هنر قرار دهد. شهروندان سالمندي كه داراي هنر خاصي هستند و علاقه‌مندند تا از آن در جهت افزايش نشاط همنوعانشان استفاده كنند مي‌توانند عضو كانون‌هاي سالمند يا همان كانون‌هاي جهان‌ديدگان شوند. در اين كانون‌ها مسيرهاي هدايتگر براي عضويت در گروه‌هاي هنري ويژه سالمندان ارائه مي‌شود. در حال حاضر گروه‌هاي هنري بسياري از همين راه در سطح شهر شكل گرفته‌اند.

جايي براي درخشش شما

چند سالي است كه مديريت شهري با استفاده از ظرفيت جشنواره‌هاي مختلف تلاش مي‌كند تا شهروندان را در پروسه مديريت محل سكونتشان شريك سازد. مسئولان بر اين باورند كه مشكلات و مسائل شهري توسط خود شهروندان بهتر شناسايي و حتي راهكارهاي مناسبي از سوي آنها پيشنهاد مي‌شود. به همين دليل تاكنون چند جشنواره شهري با رويكرد مشاركت شهروندان، به‌ويژه سالمندان در سطح شهر برگزار شده است. سال گذشته با رونق جشنواره‌هاي شمسه، مشكات و بام فرصت ديگري پيش آمد تا سالمندان هم بتوانند آثارشان را در قالب‌هاي مختلف به دبيرخانه‌هاي تخصصي بفرستند و نظرشان را درباره شهرشان بيان كنند اما جشنواره بام يا همان برترين ايده‌هاي محلي سهم بيشتري از اين فرصت‌سازي‌ها را در پي داشت؛ سالمنداني كه در محل زندگيشان با يك معضل روبه‌رو بودند اين فرصت را يافتند تا از طريق جشنواره بام، مشكل محله‌شان را تشريح كنند.

وقت خوش سالمندي
شهرمان حالا خدمات ويژه‌اي را به موسفيدان پايتخت ارائه مي‌دهد

حالا ديگر تنها مشاركت سالمندان در اجتماع، خريد روزنامه يا نشستن روي نيمكت‌هاي پارك‌ها نيست؛ حالا سالمندان به كمك مديران شهري در ورزشگاه‌هاي شهر، در سالن‌هاي تئاتر و سينما، در نمايشگاه‌هاي محلي وخلاصه همه جاي شهر حضور دارند و مديريت شهري هم با برنامه‌ريزي‌هاي خود، از حضور آنها در فعاليت‌هاي اجتماعي حمايت و استقبال مي‌كند.

موسفيدان در تورهاي گردشگري
مديران شهري تصميم گرفته‌اند تا تورهاي گردشگري را براي سالمندان افزايش دهند. در بسياري از محله‌ها، هر هفته تورهايي يك روزه براي آنها برگزار مي‌شود. سالمندان مي‌توانند به‌طور رايگان در اين تورها شركت كنند و از خدمات مديريت شهري بهره‌مند شوند.

كارت منزلت سالمندي
سالمندان تهراني مي‌توانند با تخفيف‌هاي ويژه‌اي كه براي آنها درنظر گرفته شده است، از خدماتي كه در شهر ارائه مي‌شود، استفاده كنند. «كارت منزلت»، كارتي است كه براي افراد بالاي 65سال صادر مي‌شود كه با استفاده از آن، مي‌توانند از مترو و اتوبوس رايگان استفاده كنند. كارت‌هاي منزلت، سالمندان شهر را به سينماها و سالن‌هاي تئاتر هم مي‌كشاند؛ سالن‌هاي سينما و تئاتر رايگان در اختيار اين افراد است. استفاده از مجموعه‌هاي ورزشي شهرداري با اين كارت‌ها هم همراه با تخفيف خواهد بود.

کد خبر 273408

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha