همشهری آنلاین: مدیرکل دفتر حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: لایحه‌ی حمایت از حقوق مالکیت ادبی و هنری که در هیئت دولت تصویب شد، آثار مختلف را بخصوص در زمینه‌ی هنرهای تجسمی،‌ معماری،‌ نرم‌افزار و طرح و نقش فرش حمایت می‌کند.

کپی رایت

لادن حیدری، مديركل دفتر حقوقي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در گفت‌وگو با ايسنا، درباره‌ی تصویب لایحه‌ی جامع حمایت از حقوق مالکیت ادبی و هنری و حقوق مرتبط با آن، اظهار کرد:‌ این لایحه پس از برگزاری 15 جلسه‌ی کارشناسی در کمیسیون‌ لوایح دولت به تصویب هیئت دولت رسید و برای بررسی و تصویب به مجلس ارسال خواهد شد.

او ادامه داد: این لایحه در زمینه‌ی حمایت از حق‌مولف و کپی‌رایت تدوین شده‌است و در صورت تصویب در مجلس، جایگزین قوانین گذشته مانند قانون حمایت از حقوق مولفان، مصنفان و هنرمندان مصوب 1348 و قانون حمایت از پدیدآورندگان نرم‌افزاری مصوب 1379 و سایر قوانین خواهد شد. در واقع، این لایحه برای رفع خلأ‌های قانونی در زمینه‌ی حق مولف و به‌روز رسانی آن تدوین شده است.

حیدری همچنین گفت: قوانینی که در حوزه‌ی کپی‌رایت وجود داشت، با مقتضیات زمان خود تدوین شده بود و یکسری از معیارهای زمان حاضر و حقوق کپی‌رایت برای حمایت از پدیدآورندگان و جلوگیری از نقض حقوق آن‌ها را دربر نداشت. مثلا این‌که در قانون مصوب سال 1348 به برخی عناوین آثار اشاره نشده بود و تعریف عنوان آثار و حقوق پدیدآورنده مشخص نبود. ضمن این‌که شخص حقوقی نمی‌توانست پدیدآورنده باشد. شخص حقوقی شامل موسسه یا شرکت است و هیچ موسسه یا شرکتی نمی‌تواند اثری را به نام خود ثبت کند و این اثر قابل حمایت باشد.

مدیرکل دفتر حقوقی و مالکیت معنوی ارشاد اظهار کرد: از دیگر نواقص قوانین مربوط به کپی‌رایت در گذشته، این بود که اجراکنندگان مانند خواننده‌ها و مجریان در قوانین کپی‌رایت، جایی نداشتند. اکنون با تصویب این قانون، معیارهای بین‌المللی را رعایت کرده‌ و حداقل‌هایی را که برای حمایت و جلوگیری از نقص حقوق پدیدآورندگان لازم است، پیش‌بینی کرده‌ایم. ضمن این‌که با این قانون از تعدد و تکثر قوانین جلوگیری خواهد شد. تا کنون در این حوزه، چند قانون وجود داشته است که هر کدام خلأهایی داشتند. لایحه‌ی حاضر که به تصویب هیئت دولت رسیده است شامل مواردی مانند نرم‌افزار، معماری، طرح و نقش فرش و هنرهای تجسمی هم می‌شود و صاحبان این آثار مشمول حمایت این قانون خواهند شد.

مدیر کل دفتر حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره‌ی شرایط شمولان این لایحه، گفت: اثری مورد حمایت حقوق مولف است که از طریق شخصی با دانش و ابتکار خودش، فارغ از شیوه‌های تولیدش، ایجاد شده باشد و شیوه و روش تولید ارتباطی به این لایحه ندارد، بلکه محصول و اثر نهایی است که مورد حمایت قرار می‌گیرد. این موضوع به این دلیل لحاظ شده است که راه را برای تولید آثار دیگر نبندیم. برای این‌که شیوه‌ها تکامل و ارتقا پیدا می‌کنند و آثار جدیدی خلق می‌شوند.

حیدری بیان کرد: در این قانون، آثاری مورد حمایت قرار می‌گیرند که اصالت داشته باشند، یعنی توسط خود شخص به‌وجود آمده باشند. در این مورد نیز اگر بخشی از ایده‌ی اثر خلق‌شده برگرفته از خود فرد باشد و بخشی از آن از دیگری، مورد حمایت این قانون نیست، یعنی فقط کپی صد درصد یک اثر مصداق نقض حق خواهد بود و در صورت ایجاد اختلاف هم مراجع قضایی تصمیم می‌گیرند که آیا نقض حق صورت گرفته است یا خیر.

وی گفت: لازم به ذکر است که پیش‌تر نیز ما در حوزه‌ی «نقض حقوق پدیدآورندگان» خلأ‌های قانونی نداشتیم و پیش‌ از تصویب این لایحه، حقوق پدیدآورندگان قابل پیگیری بود؛ ولی متأسفانه بسیاری از آن‌ها بیشتر از قانون، به آگاه‌سازی نیاز داشتند که حقوق و مصادیق نقض حق را بشناسند و آن‌ها را پیگیری کنند.

مدیرکل دفتر حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: پیش از تصویب نهایی این لایحه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبانی اجرایی آن را از قبیل آیین‌نامه‌ها و حوزه‌هایی که خلأ دارند، مانند عرضه‌ی آثار در کتابخانه‌ها و موسسات آموزشی پیش‌بینی می‌کند و این‌ها مواردی هستند که این وزارتخانه در راستای اجرای هرچه بهتر این قانون درصدد انجامش است.

کد خبر 273130

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha