همشهری آنلاین: اختتامیه جشنواره فیلم مقاومت با حضور مهمانان ویژه‌ای مانند پسر سیدحسن نصرالله، دختر شهید حاج عماد مغنیه، محسن رضایی و سردار علی فضلی برگزار شد.

اختتامیه جشنواره مقاومت

به گزارش ايسنا؛ در اين مراسم علاوه بر اهدای نشان ویژه جشنواره به دبیرکل حزب‌الله لبنان، ابراهیم حاتمی‌کیا شدیدا از سخنان عباس کیارستمی درباره دفاع مقدس و شهدا که چند روز قبل در فضای مجازی منتشر شده بود، انتقاد کرد.

 اختتامیه سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت شامگاه (سوم مهرماه) در حالی با حضور سینماگران، خانواده شهدا و مقامات لشگری و کشوری در برج میلاد برگزار شد این مراسم هم مهمانان ویژه‌ای داشت و هم سخنان پرحاشیه‌ای پشت تریبون گفته شد.

خزاعی: امیدوارم در تأسی به شهید آوینی دچار روزمرگی نشویم

در ابتدای این مراسم، محمد خزاعی (دبیر سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت) با بیان اینکه پس از دو دهه از روزهای دفاع مقدس، به برکت نفوس مطهر شهدا، بازار هنر و سینمای مقاومت گرم است، گفت: امروز بسیاری از سینماگران کمر همت بسته‌اند و سالک جاده‌های آسمانی شده‌اند. ‌آن‌ها با خلاقیت و سرمایه‌ای از جان و روانشان، مظلومان جهان را یاری می‌دهند و در برابر هرآنچه پلیدی است می‌ایستند.

وی در عین حال با اشاره به اینکه برخی در شب نشینی‌های شبه روشنفکرانه، مقاومت را به سخره گرفتند، تصریح کرد: عده‌ای باید حریم انقلاب را حفظ کنند و آنان در حقیقت همین سینماگران عرصه مقاومت و انقلاب و مرزبانان فرهنگی کشور هستند.

دبیر سیزدهمین جشنواره مقاومت سپس برگزاری جشنواره موضوعی به این وسعت را در شرایط فعلی کاری طاقت فرسا توصیف و بیان کرد: جشنواره سیزدهم در شرایطی برگزار شد که حوادث بین‌المللی اخیر و تنش‌های منطقه‌ای ناشی از تجاوزات وحشیانه رژیم صهیونیستی، گروههای منحرف تکفیری و فرصت طلبی آمریکا در مبارزه با تروریست، بار دیگر بر ضرورت انسجام و تلاش هنرمندان متعهد سینمای در ساخت آثاری در حوزه مقاومت و طبعا برگزاری جشنواره بین المللی فیلم مقاومت، مهر تأیید زد.

خزاعی در پایان سخنان خود عنوان کرد: تا وقتی هنرمندان دردآشنا و فرزند زمان خویش هستند، خاموشی شمع محفل سینمای دفاع مقدس و مقاومت نه تنها محقق نخواهد شد بلکه هرروز بر شکوه و عظمت آن افزوده خواهد شد. امیدوارم در تأسی به سید شهیدان اهل قلم مرتضی آوینی دچار روزمرگی نشویم و آفت روزمرگی، ما را از وظیفه تاریخی‌مان غافل نکند.

سردار نقدی: دم مسیحایی هم نمی‌تواند سینمای مبتذل قبل انقلاب را زنده کند

در ادامه این مراسم، سردار نقدی (رئیس سازمان بسیج مستضعفین) هم گفت: برگزاری این جشنواره در هفته دفاع مقدس مفهوم خاصی دارد. امام راحل (ره) فرمودند جنگ ما، جنگ حق و باطل است که تمام شدنی نیست. دفاع پایان نیافته است و جنگ با شدت بیشتر از دهه ۶۰ ادامه دارد اما با این تفاوت که دشمن ترسو توان ایستادن جلوی رزمندگان ما را ندارد و به حربه تزویر روی آورده و به جای نیروهای زرهی با خانه‌های فساد، شبکه‌های ماهواره‌ای، شبکه‌های تفرقه‌انگیز مجازی، فیلم‌ها و بازی‌های خشن و گروه‌های افراطی، زندگی آرام، امن و مسالمت‌آمیز بین مذاهب، فرقه و اقوام‌های مختلف را به زندگی پر از خشونت و خونریزی تبدیل می‌کند تا خود حاکم شوند اما هنرمند مقاومت با نمایش وحدت ملت با یکدیگر و ایثار و فداکاری آن‌ها، دشمن را شکست خواهد داد.

وی ادامه داد: آن‌ها می‌خواهند با تکنیک‌های رسانه‌ای و ابزار هنر، جنایت، اشغالگری، کودک کُشی، شکنجه، ثروت محرومان و هر جنایتی را موجه جلوه دهند و سپس به عنوان منجی وارد عمل شده و ابتکار را به دست بگیرند اما هنرمند مقاومت زینب‌وار با پرده دری از چهره یزیدهای دوران، آن‌ها را رسوا می‌کند.

رییس سازمان بسیج مستضعفین سپس با اشاره نادیده انگاشتن نقاط مثبت توسط جریان‌هایی گفت: آن‌ها می‌خواهند با بزرگ کردن ضعف‌های موجود در جبهه مقاومت، تصویری اغراق آمیز از مشکلات کشورهای آزادی‌خواه آن‌هم با نادیده گرفتن همه پیشرفت‌های شگرف مادی و معنوی که در مبارزه حاصل شده است نشان دهند و اعتماد به کشورهای به پاخواسته و بیدار را از بین ببرند. در قاب دوربین آن‌ها، فضائل و کرامات انسانی که در جریان‌اند دیده نمی‌شود اما کف‌های روی آب و گنداب‌های کوچک کنار این رودخانه به طوری نمایش داده می‌شود که گویی همه همین است.

سرداری نقدی سپس گذری هم به سینما زد و خاطرنشان کرد: می‌گویند می‌خواهند آسیب‌شناسی کنیم و دلسوزانه مشکلات را حل کنیم. اولا دلسوز کسی است که همه واقعیت را ببیند و در کنار بدی‌ها امید به حل آن بدهد و اگر خیرخواهانه به دنبال حل مشکل است، سر از جشنواره‌های دشمن شاد کُن در نیاورد.

وی سپس به شدت از بعضی رفتارها گلایه کرد و گفت: آن‌ها می‌خواهند شهوت و ترویج لذت‌های خودپرستی را ترویج کنند و به اسم دفاع از هنر، سینمای مبتذل پیش از انقلاب را احیا کنند غافل از اینکه مردم بیدار ایران اسلامی آن کانون‌های فساد را در ۲۲ بهمن طرد کردند و دیگر دم مسیحایی هم نمی‌توان آن‌ را زنده کند.

رییس سازمان بسیح مستضعفین افزود: اگر امروز بر روی خاکستر سینمای مبتذل قبل انقلاب، سینمایی داریم که در دنیا قد برافراشته است و هنرمندان برجسته‌ای داریم که به آن‌ها افتخار می‌کنیم، همه را مدیون هنر انقلاب و ارزش‌های منحصر به فرد دفاع مقدس و مقاومت جانانه ملت هستیم.

سردار نقدی در پایان سخناش خاطرنشان کرد: این جشنواره می‌خواهد سنگر و پناهگاه هنرمندانی باشد که در دنیای زر و زور صدای رسای مظلومان و مستضعفان باشند. آن‌ها که می‌خواهند بروند از دست حامیان کودک کشی و نسل کشی جایزه بگیرند بروند. هنرمند مقاومت بزرگ‌ترین افتخار زندگی‌اش، گرفتن جایزه از دستان پرمهر مادر شهید است. آن‌ها که می‌خواهند از دست قاتلان شهیدان جایزه بگیرند بروند. هنرمند مقاومت افتخارش اینست که اینجا از دست یادگاران شهیدان جایزه می‌گیرد و افتخار می‌کند عکس یادگاری خود را با جانبازانی که نماد شرافت و عزت و کرامت هستند، می‌گیرند.

تشکر محسن رضایی از برگزاری جشنواره فیلم مقاومت

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام که مهمان ویژه مراسم اختتامیه بود، پس از اهدای نشان ویژه سیدحسن نصرالله به پسر وی، پشت میکروفون رفت ضمن تشکر از برگزاری باشکوه جشنواره فیلم مقاومت گفت: سیدحسن نصرالله باید جایزه خود را از دست امام زمان (عج) و سپس مقام معظم رهبری بگیرند. ایشان افتخار مقاومت هستند. ایشان پرچم مقاومت که از ایران بلند شد را به دست گرفت و آن را با قدرت حفظ کرده است.

وی ادامه داد: امیدوارم ما ملت بزرگ ایران که آغازکننده‌ی نهضت مقاومت هستیم، بتوانیم پایدار این راه را ادامه دهیم و امیدوارم پرچم مقاومت را که خودمان برافراشتیم، از دست مقام معظم رهبری به دستان مبارک امام زمان (ع) بدهیم.

برگزیدگان چه گفتند؟

در بخش‌هایی از مراسم اختتامیه جشنواره فیلم مقاومت که به معرفی برگزیدگان اختصاص داشت، بعضی از آنها پشت میکروفون رفته و لحظاتی را سخن گفتند.

مرتضی رزاق کریمی که دو جایزه در بخش مستند برای «خاطراتی برای تمام فصول» گرفت، اظهار کرد: رسانه‌ها نگذاشتند که جنگ ما و درد جانبازان‌مان در اروپا پخش شود. خوشحالم که توانستم فیلمی بسازم و نقشی در نمایش این درد داشته باشم. ملاقلی‌پور، حمیدنژاد، حاتمی‌کیا و... افتخارند اما ما هنوز در مقام آن هشت سال دفاع مقدس، کاری نکرده‌ایم.

او سپس به ساخت فیلم سینمایی‌اش اشاره کرد و گفت: اکنون در صدد ساخت فیلمی درباره جانبازان هستم و امیدوارم ساخت این فیلم 30 سال معطل نشود!

مسعود ده‌نمکی هم که جایزه ویژه دبیر جشنواره برای پنج فیلم سینمایی‌اش دریافت کرده بود، از ابراهیم حاتمی‌کیا تشکر و اظهار کرد: روایت است که فرشته‌ها دو جا به انسان می‌خندند: جایی که خدا می‌خواهد به کسی عزت بدهد و بندگانش نمی‌خواهند و جایی که می‌خواهد کسی را ذلیل کند و بندگانش می‌خواهند اجازه ندهند. حاتمی‌کیا از این جنس است.

وی تصریح کرد: از حاتمی‌کیا تشکر می‌کنم که تنها حامی من در سینماست.

مریلا زارعی هم پس از دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن برای بازی در فیلم «شیار 143» گفت: از تمامی اهالی قلم، رسانه‌ها و کسانی که در طی چند ماه اخیر علی‌رغم اختلاف نظرهای احتمالی همراهم بودند تشکر ویژه می‌کنم.

وی ادامه داد: از تمام رفیقان نیمه راهم که مرا قضاوت کردند تشکر می‌کنم. آن‌ها فراموش کردند که من نقشی مادر شهیدی را بازی کردم که برای بازی در آن، باید ایستاد، نمی‌توان نشسته درباره‌اش حرف زد.

این بازیگر سپس با ابراز امیدواری از اکران «شیار 143» بیان کرد: "الفتی" که در شیار 143 نقشش را بازی کردم، تنها یک نمونه از مادران شهدا بود اما امشب در حضور شما می‌خواهم با الفت خداحافظی کنم، چون باید راه را ادامه بدهم. از تمام مادران و خانواده شهدا می‌خواهم که برایم دعا کنند. شما را به خون شهدای سرزمینم و به اشک چشم مادران منتظر قسم می دهم که نگذارید «الفت» در این شلوغی شهر غریب بماند. وعده ما در اکران فیلم «شیار 143».

بابک حمیدیان هم که جایزه بهترین بازیگر نقش مرد جشنواره مقاومت را دریافت کرد، از ابراهیم حاتمی‌کیا تشکر کرد و گفت: خوشحالم که در کنار ابراهیم حاتمی‌کیا، رفیقم اصغر وصالی را پیدا کردم.

سخنان ابراهیم حاتمی‌کیا در انتقاد به عباس کیارستمی

در بخشی از مراسم و پس از آنکه تندیس بهترین کارگردانی جشنواره به حاتمی‌کیا اهدا شد، او شدیدا از سخنان عباس کیارستمی درباره دفاع مقدس انتقاد کرد و خواستار موضع‌گیری صریح مسئولان امر در این زمینه شد.

او البته در هیچ بخشی از سخنانش مستقیما نامی از عباس کیارستمی نبرد.

به گزارش ایسنا، ابراهیم حاتمی‌کیا در سخنانش بیان کرد: عزیز کرده‌ای حرف‌هایی زد و شهدا را افرادی دانست که قربانی جنگ شده‌اند. من مصاحبه ایشان را چندبار نگاه کردم که ببینم آیا اشتباه می‌کنم یا خیر؛ البته از قبل هم می‌دانستم که جریانی وجود دارد که نسبت به جنگ بی‌اعتنا است.

وی افزود: استاد خودم آقای بهشتی، آن زمان مرا به جنوب فرستاد و ایشان را به شمال. ایشان عزیز کرده بودند و هستند. ایشان همیشه پرچم ایران را در جشنواره‌های خارجی بالا برده‌اند و دستشان درد نکند اما آنچه اکنون رخ داده میزان را به دست بچه‌ها و کسانی می‌دهد که باید متوجه برخی از امور باشند.

کارگردان فیلم سینمایی «چ» توضیح داد: برادران و آنهایی که به قصد گفتن بعضی حرف‌ها به سینما آمده‌اید! الان استاد اعظم ما نگاهش به سینما و دوران دفاع مقدس این گونه است که می‌گوید. از آقای رئیس جمهور، آقای وزیر ارشاد، آقای ایوبی، آقای جعفری‌جلوه و تمام کسانی که دستی بر جریان سینما دارند انتظار دارم نظرشان را نسبت به این نگاه به صراحت بگویند.

حاتمی‌کیا با تاکید بر این که عزتش را از جای دیگر به دست می‌آورد، خطاب به حجت‌الله ایوبی تصریح کرد: خدا به من این قوت را بدهد که به این حمله‌ها اعتنا نکنم. آقای ایوبی! شما در جنگ بودید و بچه‌های جنگ و شهدا را می‌شناسید. از شما انتظار داریم در این‌باره به صراحت سخن بگویید.

این کارگردان سینمای ایران در پایان سخنانش با تاکید بر لزوم موضع‌گیری مسئولان در برابر اظهارات عباس کیارستمی که نام او را به زبان نمی‌آورد، گفت: معتقدم اگر مسئولان امر در این‌باره به صراحت نظر ندهند، دارم در دولتی حرف می‌زنم که در آن نفاق وجود دارد. به خون همین شهدا دعا کنید کسانی که شهدا و خون آن‌ها را نمی‌بینند رسوا شوند.

به گزارش ایسنا، قبل از آنکه ابراهیم حاتمی‌کیا برای دریافت جایزه‌اش به روی سن برود و این سخنان را مطرح کند، حجت‌اله ایوبی مراسم اختتامیه را ترک کرده بود.

 حواشی برنامه

  •  اجرای این برنامه را رسالت بوذری برعهده داشت و کارگردانی مراسم اختتامیه نیز به محمد حمیدی مقدم سپرده شده بود.
  •  از مهمترین اتفاقات این دوره از جشنواره، اهدای نشان ویژه جشنواره فیلم مقاومت به سیدحسن نصرالله بود. در این بخش، محسن رضایی، سردار جباری، سردار نقدی، سردار سلامی و محمد خزاعی روی سن رفتند و این نشان را به فرزند سیدحسن نصرالله که مهمان ویژه مراسم بود، اهدا کردند.
  • حضور پسر رهبر حزب‌اله لبنان در مراسم اختتامیه جشنواره مقاومت با استقبال گسترده حاضران روبرو شد و آن‌ها ایستاده وی را تشویق کردند.
  • فرزند سیدحسن نصرالله هم پس از دریافت این نشان گفت: از همه مردم ایران و شرکت‌کنندگان در این جشنواره تشکر می‌کنم. ما همیشه عادت داریم که مورد لطف و مرحمت حکومت جمهوری اسلامی، حکومت امام خمینی (ره)، مقام معظم رهبری و شهدا قرار بگیریم.
  • یکی از مهمانان ویژه مراسم اختتامیه، «فاطمه» دختر شهید حاج عماد مغنیه بود که در کنار داوران، جایزه بخش عماد مغنیه را اهدا کرد. او با تشویق ایستاده و بسیار زیاد حاضران روبرو شد.
  •  در بخش اهدای جایزه بهترین فیلم از نگاه خانواده شهدا و ایثارگران، فرزند یکی از شهدا با خطاب قرار دادن ابراهیم حاتمی‌کیا و «عمو ابراهیم» صدا زدنش، از وی در برابر مطالبی که پس از حضور او در برنامه «هفت» گفته می‌شود دفاع کرد.
  • در ابتدای مراسم، حامد زمانی کلیپ زیبایی را با لباس بسیجی و با همراهی گروهی از بازیگران که لباس بسیجی به تن داشتند، اجرا کرد.
  • در این مراسم، چهره‌های مختلفی از جمله سردار محمدرضا نقدی، محسن رضایی، سردار جزایری، سردار علی فضلی، سردار منتظرالمهدی، سردار جباری، سردار سلامی، حجت‌الله ایوبی، محمدرضا جعفری‌جلوه، بیژن نوباوه، مهدی فرجی، محمدعلی باشه آهنگر، محمدحسین لطیفی، محمدرضا عباسیان، حجت‌الاسلام شهاب مرادی، محمود پاک نیت، خسرو سینایی، مریلا زارعی، محمد بزرگ‌نیا، ابراهیم حاتمی‌کیا، نرگس آبیار، جمال شورجه، احمد مرادپور، سیدمحمود رضوی، وحید جلیلی، ابوالفضل جلیلی، امیرحسین شریفی، حسین فرح‌بخش، مجتبی راعی، محسن علی‌اکبری، محمدحسین جعفریان، احسان عبدی‌پور، سعید راد، عباس بلوندی، نادر طالب‌زاده، ابراهیم اصغری، پرویز شیخ‌طادی و... اشاره کرد.
کد خبر 273086

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha