مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۵:۳۶
۰ نفر

استفاده از چادر برای زنان زندانی تا‌کنون با واکنش‌های زیادی در جامعه همراه بوده است.

دادگاه -زنان

 اينكه چادر به‌عنوان حجاب برتر، به‌عنوان پوشش زنان زنداني هنگام حضور در بيرون از زندان به‌كار برده مي‌شود، گلايه و انتقاد بسياري را به‌دنبال داشته است. در نتيجه همين انتقاد‌ها رئيس قوه قضاييه 3سال قبل بخشنامه‌اي را درخصوص پوشش زنان زنداني به سازمان زندان‌ها ابلاغ و دستور حذف حجاب اجباري چادر براي زنان متهم و مجرم را صادر كرد؛ بخشنامه‌اي كه به گفته غلامحسين اسماعيلي، رئيس وقت سازمان زندان‌ها نبايد رسانه‌اي مي‌شد. اما از زمان ابلاغ اين بخشنامه تا‌كنون همچنان زنان زنداني با چادر در محاكم حاضر مي‌شوند.

در حالي در سازمان زندان‌ها از چادر براي زنان زنداني استفاده مي‌شود كه نه در قانون مجازات اسلامي و نه در آيين دادرسي كيفري اشاره‌اي به حجاب چادر براي زنان زنداني نشده، اما سال‌هاست كه زنان زنداني در بيرون از زندان بايد از اين نوع حجاب استفاده كنند.

زهرا سجادي، كارشناس امور زنان با انتقاد از استفاده از چادر توسط زنان زنداني مي‌گويد:‌ چادر در جامعه ما يك ارزش اسلامي محسوب مي‌شود، چادر به‌عنوان لباس حضرت زهرا(س) شناخته مي‌شود اما نكته قابل توجه اين موضوع است كه متأسفانه هم‌اكنون در زندان‌هاي ما زناني كه مجرم، قاتل يا به هر نحوي تحت عنوان يك جرم آشكار در زندان‌ها به‌سرمي‌برند از اين وسيله ارزشي استفاده مي‌كنند.

ضد‌تبليغ براي حجاب

به‌نظر مي‌رسد استفاده از چادر براي زنان زنداني و به تصوير كشيدن آن به كج سليقگي مسئولان مربوط مي‌شود. ملبس‌كردن زني كه بنا به دلايلي همچون قتل، ‌خيانت، كلاهبرداري و... در دادگاه محاكمه مي‌شود به چادر، وهن حجاب برتر در افكار و اذهان عمومي است و با اين اقدام وجهه اين پوشش سنتي و ديني كه فراگيري زيادي در جامعه دارد خدشه‌دار مي‌شود.

شهيندخت مولاوردي، معاون رئيس‌جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به اين نكته كه استفاده از چادر براي زنان زنداني تناقض ميان گفتار و رفتار است و اين اقدام در حقيقت يك ضدتبليغ براي حجاب برتر به‌حساب مي‌آيد، مي‌گويد:‌ اين موضوع يكي از تناقض‌هايي است كه در رفتار و گفتار مسئولان وجود دارد چرا كه هم‌اكنون ما برخلاف آنچه تبليغ مي‌كنيم در عمل چيزي را مردم از ما مي‌بينند كه تبليغ‌هاي انجام شده را خنثي مي‌كند. هم‌اكنون بايد اين روند در دادگاه‌ها و زندان‌ها تغيير كند.

طراحي لباس ويژه زنان زنداني

طي چند سال گذشته بارها صحبت از لزوم تغيير لباس زنان زنداني شده است. محمود ضيايي فرد، مديركل روابط عمومي سازمان زندان‌ها و اقدامات تأميني و تربيتي كشور علت اين موضوع را تأمين نشدن اعتبار براي عملياتي شدن لباس فرم ويژه زنان زنداني عنوان مي‌كند. به گفته وي استفاده از چادر براي زنان در زندان‌ها الزامي نيست و موضوعي كه اخيرا درخصوص استفاده از چادر براي زنان زنداني مطرح شده در سنوات گذشته نيز از سوي مسئولان و مقامات مختلف مطرح شده بود و به‌طور قطع اين موضوع از سر دلسوزي مطرح مي‌شود.

وي با بيان اينكه حساسيت موجود در جامعه درخصوص استفاده از چادر براي زنان زنداني در سازمان زندان‌ها نيز وجود دارد، تأكيد مي‌كند: بر همين اساس، لباس فرم مخصوص زنان زنداني در قالب مانتو، شلوار و مقنعه با همان رنگ و شكل لباس مردان زنداني طراحي شد، اما به‌دليل اينكه اعتبار لازم براي استفاده از اين لباس‌ها تأمين نشد، نتوانستيم آن را به‌صورت گسترده و وسيع عملياتي كنيم، اما در برخي استان‌ها از اين لباس‌هاي فرم استفاده مي‌شود. به گفته ضيايي فرد، استفاده از چادر براي زنان زنداني الزامي و اجباري نيست و اگر لباس زنان زنداني هنگام اعزام به دادگاه زننده و مندرس نباشد الزامي براي پوشيدن چادر براي آنها وجود ندارد. اما همانطور كه نمي‌توانيم زنان زنداني را مجبور به استفاده از چادر كنيم، نمي‌توانيم آنها را از چادر سر كردن منع كنيم چون معتقديم اين كار با كرامت انساني زندانيان مغايرت دارد. او درخصوص ادعاي يكي از اعضاي شوراي فرهنگي اجتماعي زنان مبني بر اينكه اين شورا نامه‌اي را درخصوص استفاده از چادر براي زنان زنداني به سازمان زندان‌ها ارسال كرده اما تا‌كنون پاسخي دريافت نكرده است، گفت: چنين نامه‌اي تا‌كنون ارسال نشده يا هنوز به‌دست ما نرسيده است.

چادر نبايد لباس مخصوص زندان باشد

حجت‌الاسلام هادي صادقي، معاون فرهنگي قوه قضاييه از چادر به‌عنوان پوشش برتر نام برده و مي‌گويد: چادر پوششي مناسب براي بانوان است و اگر به‌عنوان لباس فرم زنان زنداني استفاده شود يك ضد‌تبليغ است، زيرا در اين صورت ممكن است كسي كه محكوم شده يا در معرض محكوميت است با حجاب برتر نشان داده شود درحالي‌كه برخي از آنان اهل حجاب نيستند. چنين حالتي است كه جنبه ضد‌تبليغي دارد ؛چرا كه در اين حالت حجاب برتر را به سمت و سوي پيام‌هاي نامستقيم همچون محكوميت برده‌ايم و چهره‌اي غيرواقعي از زنان متخلف را با حجاب برتر نشان مي‌دهيم. او معتقد است زنان زنداني بايد با حجاب ساده‌تري مانند مانتو و مقنعه به دادگاه بيايند يعني نبايد چادر به لباس مخصوص زنداني تبديل شودو به‌صورت لباس فرم زنان در زندان‌ها درآيد. ما بايد حجاب برتر را با زمينه مثبت بيشتري نشان دهيم. چادر نبايد به زمينه‌هاي منفي مثل مواد‌مخدر، جرم، جنايت و فقر وصل شود. حجاب برتر در زمينه مثبت مثل لباس فرم زنان نيروي انتظامي موردي ندارد.

 

کد خبر 272654

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خانواده

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha