مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۴:۲۶
۰ نفر

مهناز بهمنی: دیدگاه‌هایی که در زمینه اشتغال زنان در جامعه ایرانی- اسلامی وجود دارد بسیار متفاوت است و باید قبول کرد که حضور زنان در جامعه با سال‌های گذشته تفاوت‌های بسیاری دارد.

حالا ديگر مشاركت بانوان در امور اجتماعي قابل قياس با سال‌هاي قبل از پيروزي انقلاب اسلامي نيست. در گذشته زنان به‌دليل كسب درآمد كه از ناتواني سرپرست خانوار ناشي مي‌شد پا به عرصه كار و تلاش مي‌گذاشتند. اين در حالي است كه در حال حاضر با توجه به رشد علمي زنان در جامعه اشتغال آنها به‌عنوان يك تكليف و پيشرفت اجتماعي ديده مي‌شود. اما آيا فرهنگ‌سازي‌ گذر از اين زمان به درستي انجام شده است يا خير؟ طرح‌هايي همچون جدا‌سازي‌ محيط كاري بانوان كه گفته مي‌شود به‌منظور تكريم هر چه بيشتر آنها صورت مي‌گيرد شايد در وهله اول داراي ابهام‌هاي زيادي باشد اما بايد به‌ نكات ديگري نيز توجه داشت. براي نمونه فرهنگ عمومي جامعه و نگرش موجود و همچنين عدم‌اصلاح قوانين موجود بايد درصورت هر اقدامي براي سالم‌سازي‌ محيط كار زنان در برخي مشاغل مورد توجه قرار بگيرد. بر اين اساس نبايد سازوكارهاي موجود در ساير كشورها را با ايران مقايسه كرد؛ چرا كه فرهنگ آن كشورها با كشور ما كاملا متفاوت است. در بسياري از كشورهاي غربي نگاه اشتغال زنان نگاهي ابزاري است اما فرهنگ اشتغال بانوان در ايران اسلامي فراتر از نگاه ابزاري به زن است تا به اين وسيله از آسيب‌هاي اجتماعي احتمالي در جامعه جلوگيري شود.

طرح تكريم بانوان و تحكيم بنيان خانواده نيز كه مدتي است مطرح شده، نه‌تنها بهره‌وري كار را افزايش مي‌دهد بلكه باعث ايجاد احساس آرامش در محيط كار براي بانوان مي‌شود. ناگفته پيداست چنين آرامشي به محيط خانه هم انتقال پيدا مي‌كند. اين اقدام نه‌تنها باعث منزوي شدن بانوان نخواهد شد بلكه باعث مي‌شود تا آنها در كنار ساير همكاران خود در محيط‌هاي كاري با خيالي آسوده و به بهترين شكل ممكن انجام وظيفه كنند؛ همانطور كه بعد از پيروزي انقلاب نيز بانوان در كنار رعايت شئونات اسلامي در تصميم‌گيري‌ها نيز مشاركت داشتند. پس اگر قائل به حضور و مشاركت گسترده بانوان در محيط‌هاي اجتماعي هستيم بايد زمينه اين حضور و مشاركت را براي آنها فراهم كنيم.

ديگر اينكه به‌نظر مي‌رسد بايد اجراي چنين طرح‌هايي همراه با آرامش، در فضايي آرام و به دور از هرگونه جنجال‌سازي‌ باشد. مثل هر تجربه ديگري، دور از ذهن نيست كه عملياتي كردن ايده‌ها براي سالم‌سازي‌ محيط كار بانوان همراه با نقص‌ها و كاستي‌هايي باشد. لازم است مجريان اين طرح‌ها با نظرخواهي از كارشناسان و بررسي همه جوانب اين حاشيه‌ها را به حداقل برسانند. اينكه از ديگران هم توقع داشته باشيم چنين كار مهمي را با معيارهاي سياسي داوري نكنند و به جاي حاشيه‌سازي‌ با درنظرگرفتن مصالح حقيقي جامعه زنان شاغل مجريان را ياري دهند، انتظار نابجايي نيست.

 

کد خبر 271145

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha