همشهری آنلاین: اشرف غنی احمدزی، در پی امضا توافق نامه تشکیل دولت وحدت ملی در افغانستان، برنده انتخابات ریاست جمهوری این کشور اعلام شد.

اشرف غنی احمدزی رسما رئیس جمهور افغانستان شد

به گزارش واحد مرکزی خبر از کابل، احمد یوسف نورستانی رییس کمیسیون انتخابات افغانستان عصر روز يكشنبه در نشستی خبری گفت: کمیسیون انتخابات افغانستان ، اشرف غنی احمدزی را به عنوان رئیس جمهور جمهوری اسلامی افغانستان اعلام می کند و روند انتخابات ریاست جمهوری را به پایان می رساند.

وی بدون اشاره به تعداد آرای اشرف غنی احمدزی و عبدالله عبدالله در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان خاطرنشان کرد: در مرحله بازشماری آرای دور دوم ، آرای یازده هزار و نهصد و چهل وپنج صندوق رای گیری معتبر شناخته شد و آرای یکهزار و دویست و شصت صندوق رای گیری باطل شد.

نورستانی افزود: کمیسیون انتخابات افغانستان آرای نه هزار و ششصد و هفتاد و هفت محل را بازشماری کرد.

وی اختصاص پست ریاست اجرایی حکومت وحدت ملی را به عبدالله عبدالله تبریک گفت.

نورستانی ، ناامنی ،‌ آشفتگی اوضاع سیاسی و نبود فهرست رای دهندگان را از عوامل بروز تخلف و تقلب در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان دانست و گفت: تقلب و تخلف در انتخابات ریاست جمهوری از جوانب مختلف صورت گرفت و موجب بروز مشکلاتی برای افغانستان شد.

کمیسیون انتخابات افغانستان درصد آرای هر دو نامزد انتخابات را پس از بازشماری آرا و تعداد آرای باطل شده نیز اعلام نکرد و سخنگوی کمیسیون انتخابات ، اعلام جزئیات بیشتر دراین زمینه را به آینده موکول کرد.

امضا توافق نامه تشکیل دولت وحدت ملی

اشرف غنی احمدزی و عبدالله عبدالله دو نامزد دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان روز یکشنبه توافقنامه تشکیل دولت وحدت ملی را در مراسمی که در حضور خبرنگاران در کابل برگزار شد، امضا کردند.

این توافقنامه که در آن سمت ریاست جمهوری به اشرف غنی داده شده، به ماه‌ها اختلاف بر سر نتایج دور دوم انتخابات ریاست جمهوری که 14 ژوئن برگزار شد، پایان داد.

هرج و مرج سیاسی در ماه‌های اخیر در افغانستان نگرانی هایی از بی‌ثباتی بیشتر این کشور در شرایطی که بیشتر نیروهای خارجی آماده می شوند تا پایان سال 2014 این کشور را ترک کنند، بوجود آورده بود.

مراسم امضای این توافقنامه در کاخ ریاست جمهوری افغانستان که هنوز در اختیار حامد کرزای رئیس جمهور کنونی است، برگزار شد. این مراسم مستقیم از تلویزیون دولتی افغانستان پخش می شد و پس از توافقنامه، اشرف غنی احمدی زی رقیب خود عبدالله عبدالله را در آغوش کشید.

سخنگوی کرزای اعلام کرد اشرف غنی قرار است طی یک هفته آینده سوگند یاد کند.

وی افزود یکی از نخستین اقدامات رئیس جمهور جدید امضای توافقنامه دو جانبه امنیتی با آمریکا درباره حفظ گروه کوچکی از نظامیان خارجی در افغانستان پس از سال 2014 خواهد بود. مقامات دولت آمریکا و سازمان ملل متحد توافقنامه دولت وحدت ملی را برای رفع بن بست بر سر نتایج جنجال برانگیز انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم ژوئن ، میانجیگری کردند.

حامد کرزی: حکومت وحدت ملی تفاهمی افغانی است

رییس جمهور افغانستان گفت: نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری براساس یک تفاهم افغانی ، توافقنامه تشکیل حکومت وحدت ملی را امضا کردند.

حامد کرزی در مراسم امضای توافقنامه تشکیل حکومت وحدت ملی با تاکید براینکه طرح تشکیل حکومت وحدت ملی یک طرح افغانی است گفت: از امضای این توافقنامه خوشحال هستم.

وی امضای این توافقنامه را به نامزدهای ریاست جمهوری و مردم افغانستان تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد

کد خبر 272619

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha